Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Krabička, kterou začala éra, kdy nás v autě chrání airbagy

Dodavatel pro autoprůmysl Bosch letos slaví několik výročí. Před čtvrtstoletím představil stabilizační systém, který je jedním z důležitých prvků aktivní bezpečnosti aut a dnes jej mají v Evropě prodávaná auta povinně. O patnáct let dříve, v roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl aktivační zařízení airbagu.

V roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl elektronické aktivační zařízení airbagu. | foto: Bosch

Elektronické zařízení sestávalo ze tří komponentů s celkem asi 170 součástmi a ovládalo airbag řidiče. Bylo použito poprvé v mercedesu třídy S. V dnešních vozidlech je nainstalováno až devět airbagů, které se aktivují individuálně v závislosti na nehodové situaci.

Samotný airbag je mnohem starší, jeho vynález je připsán Američanovi Johnovi W. Hetrickovi, který si jej v roce 1953 nechal patentovat. „V letadlech se však podobná zařízení používala už ve 40. letech,“ dodává Wikipedia. Ovšem už v roce 1949 německý patentový úřad zapsal patent na zařízení podobné airbagu Walteru Lindererovi.

Hetrick na svůj vynález přišel kvůli autonehodě, při které vezl manželku a jejich sedmiletou dceru. Aby se vyhnul kameni na silnici, strhl řízení a skončil v příkopu. Naštěstí nikdo nebyl zraněn, ale Hetrickovi tento zážitek nedal spát.

„Říkal jsem si, že musím vymyslet něco, co by zabránilo střetu s vnitřkem vozu,“ popsal o mnoho desítek let později. V šedesátých letech airbag považovaly za možnou alternativu bezpečnostních pásů, které tehdy používalo jen 25 procent řidičů v USA.

První auta s airbagy vyrobil začátkem sedmdesátých let v Americe Ford. Úplně prvním modelem byl Mercury Monterey v roce 1972. Rok na to se s ním chlubil Chevrolet Impala od konkurenčního koncernu GM. V roce 1974 byly v příplatkové výbavě pro buicky, cadillacy a oldsmobily. Zákazníci k nim ovšem neměli důvěru. Za tři roky se ovšem prodalo jen 10 321 vozů vybavených airbagem. V roce 1977 je tedy GM stáhlo z nabídky. A v následujících letech dokonce Ford s GM lobboval proti tomu, aby se staly povinnou součástí výbavy, píše magazín MotorBiscuit.

Poté byla na tahu Evropa: Mercedes S přijel s airbagem řidiče v roce 1981 a nabídl mnohem komplexnější řešení. Když senzory detekovaly náraz, předpínače bezpečnostních pásu přitáhly pasažéra do sedačky a následně se rozvinul airbag. Airbag už přestal být chápán jako náhrada bezpečnostních pásů, ale jako jejich doplněk. Airbag vystřelující ohromnou rychlostí totiž může nepřipoutaného cestujícího naopak zranit. Jak fungují airbagy, čtěte zde.

Osmdesátá léta mnozí popisují jako zlatý věk vývoje automobilů. Právě v té době se udála nejzásadnější rozhodnutí, přišly přelomové nápady a inovace. S novým tisíciletím se hlavně zvyšuje výpočetní výkon počítačů a dochází k jejich zlevňování, takže se elektronická výbava auta mohutně rozšiřuje.

V 80. letech 20. století zahájil Bosch výzkum směrem k menším, spolehlivějším a energeticky účinnějším senzorům z důvodu rostoucího množství dat shromažďovaných ve vozidle. Zahájení velkosériové výroby v roce 1995 položilo základní kámen pro boom drobných pomocníků, kteří poskytují řídicím jednotkám vozidla data o tom, zda vozidlo brzdí nebo akceleruje a kam jede. Tyto informace jsou mimo jiné důležité pro bezpečnostní systémy, jako je například právě ESP. 

U Bosche se jednoduchý předchůdce stabilizačního systému zkoušel už v 80. letech na Mercedesu řady 123.

Tento systém porovnává pomocí inteligentních senzorů pětadvacetkrát za sekundu, zda auto jede tam, kam řidič řídí. Pokud tomu tak není, zasáhne. Snížením točivého momentu motoru a brzděním jednotlivých kol pomáhá řidiči stabilizovat vozidlo a zabránit nehodám z důvodu smyku. Bosch uvádí, že od svého uvedení v roce 1995 ESP opět v Mercedesu S jen v EU zabránilo téměř půl milionu nehod a zachránil více než 15 000 životů a v roce 2020 bude ochranou proti smyku vybaveno 82 procent všech nových automobilů na celém světě, v roce 2017 to bylo 64 procent.

„Kromě bezpečnostního pásu a airbagu patří ESP k nejdůležitějším záchranným prvkům ve vozidle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Harald Kröger.

Vše začalo v 80. letech nejprve nezávislým vývojem pro větší stabilitu vozidel u společností Bosch a Daimler-Benz. Od roku 1992 odborníci obou společností spolupracovali v rámci společného projektu až do uvedení na trh. V roce 1997 pomohl systému prorazit legendární losí test. Při prudkém vyhýbacím manévru v testu švédského automobilového časopisu ztratila třída A rovnováhu, načež Mercedes-Benz začal používat ESP sériově. Čtěte dále.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...