Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kilometry ojetiny půjde ověřit na webu, ale úplně věřit se údajům nedá

  14:00aktualizováno  14:00
Ministerstvo dopravy od ledna zpřístupní na svém webu databázi, kde budou údaje o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak budou moci ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů.
Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje.

Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Auta čerstvě dovezená ze zahraničí ovšem zatím v databázi nebudou, zjistil magazín Aktuálně.cz. „K vyhledání bude potřeba VIN vozu a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkazu,“ popsal ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný. 

Původně měl systém fungovat už v polovině letošního roku (čtěte zde). V současnosti už některé země lidem možnost ověřit stav tachometru u vozu nabízejí, kupříkladu Belgie. Předběhlo nás i Slovensko, kde stačí znát VIN a zadat ho na stránky www.ko.sk.

V Česku se data z technických kontrol aut sbírají zhruba devět let a zájemci o koupi vozu budou moci zjistit údaje i ze starších prohlídek. Náklady na zpřístupnění informací z STK nepřesáhly 100 tisíc korun.

„Aplikace by měla být veřejně přístupná během první poloviny ledna na adrese www.kontrolatachometru.cz, přičemž občané by se na ni měli dostat také přes webové stránky Ministerstva dopravy,“ upřesňuje pro iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

„Stále půjde jen o informativní údaj,“ upozorňuje Filip Kučera z autobazaru Auto ESA. „Na technické kontrole totiž může technik zapsat do systému jakýkoliv stav tachometru.“

To potvrzuje i zdroj iDNES.cz ze stanice technické kontroly, který nechce být jmenován: „Technik zapíše do protokolu, co chce, žádná zpětná kontrola tam ale není. Může opsat hodnotu z tachometru, ale také si může číslo úplně vymyslet.“

Roman Rak ze společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou identifikace a zabezpečení motorových vozidel, vidí v českém systému díry: „Problém je, když jsou kontroly tachometru časově vzdálené.“ Nově koupené auto jede na první technickou prohlídku po čtyřech letech, za tu dobu může najezdit klidně přes dvě stě tisíc kilometrů. Když si těsně před technickou nechá majitel vždy stočit tachometr, stávající systém nic neodhalí.

Roman Rak uvádí jako příklad fungujícího propracovaného systému CarPass Belgii. „Stav tachometru se tam odečítá po co nejkratších časových úsecích. Krátké intervaly dávají menší prostor k manipulaci. Tuto povinnost mají servisy, stav tachometru se zaznamenává při každém úkonu i v pneuservisu. Při každé operaci nad určitou finanční částku se musí do daňového dokladu zaznamenat VIN vozu a stav tachometru,“ popisuje.

„Celý systém provozuje státem kontrolovaná společnost, která je pod dohledem ministerstev financí a dopravy a nesmí s daty obchodovat,“ dodává Roman Rak.

Ojetiny ze zahraničí uniknou

Údaje o najetých kilometrech nebudou zatím k dispozici u nově dovezených ojetých aut, která v Česku neprošla technickou kontrolou.

Za rok 2013 se do Česka dovezlo téměř 130 tisíc ojetin, u takových aut tedy nebude možné dohledat relevantní údaj. Navíc pokud dovozce stočí tachometr před přihlášením, budou data z následných technických kontrol zkreslená.

Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty. Podle Pokorného však většina států stav tachometru při technických kontrolách stejně neeviduje.

Změnit by to mohla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru a členské státy ji mají splnit do roku 2017. Tato evidence má být součástí systému Eucaris.

V Česku podle společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu a stavu vozidel, loni změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních aut s průměrnou cenou 159 tisíc korun a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu podle odhadů zhruba o 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.

Na Ministerstvu průmyslu a obchodu na jaře vznikla komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. Ale to všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.

„Již současné právní předpisy neumožňují nedovolené přetáčení tachometru. Pokud někdo nedovoleně stočí tachometr, tak nejen podle našeho právního názoru, ale i podle názoru Nejvyššího soudu dochází k trestné činnosti tím, že je spáchán podvod,“ uvádí Martin Novák z Ministerstva dopravy.

Pozměňování stavu ujetých kilometrů je trestné například i v Německu, Belgii nebo USA.

Autoři: ,



Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Ojetý Renault Laguna je tip na dobrou koupi. Špatná pověst sráží ceny

Renault Laguna

Poslední generace Renaultu Laguna spatřila světlo světa v roce 2007 a vydržela ve výrobě osm let. Na podzim 2016 ji po...

Jak nafotit auto k prodeji: najděte šedé pozadí, vady nezdůrazňujte

Vzorové fotografie jak nafotit ojeté auto k prodeji

Pokud si dáváte inzerát na prodej auta, nesmíte podcenit fotky. Špatně nafocené auto vůbec neláká ke koupi. Od expertů...

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a...

Najdete na iDNES.cz