Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáčet tachometr bude zakázané. Za milion pokuty

  15:58aktualizováno  15:58
Předpis, který postaví mimo zákon firmy nabízející úpravu počtu najetých kilometrů, by měl začít platit od poloviny příštího roku. Teď se ladí poslední detaily.

Ilustrační snímek | foto: AAA AUTO

Zákon trestající stáčení tachometrů nabývá konkrétní podoby. V druhé polovině příštího roku by tak každý, kdo upraví počet najetých kilometrů u auta či motocyklu, měl dostat pokutu. V původním návrhu novely zákona, který chystá ministerstvo dopravy, se hovořilo o pěti až deseti milionech jako o horní hranici sankce.

Nyní, po prvním kole připomínek z ostatních resortů, z něj přesné výše pokut zmizely a podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka úředníci hledají nové stropy. Jasněji by mělo být do konce září, kdy návrh se zapracovanými připomínkami opět zamíří na další resorty k případným dalším komentářům.

"Předpokládáme, že by neměla být horní hranice vyšší než milion korun," uvedl Novák. Nový zákon postaví do ilegality například všechny firmy, které dnes stáčení tachometrů veřejně inzerují, neboť takový čin kvalifikuje nově jako přestupek. Teď jim žádný postih totiž nehrozí.

Nalezení "stáčírny" je otázkou několika vteřin vyhledávání na internetu. Nejčastěji zaplatí zájemci za úpravu počtu najetých kilometrů od 700 do tisíce korun. Jedna litvínovská firma ovšem nabízí "slevy pro stálé zákazníky".

Sdružení: Sankce nesmí být příliš nízké, jinak to nebude fungovat

Dle Zbyňka Veselého, předsedy Sdružení na ochranu majitelů automobilů (SOVA), bude nový zákon fungovat jen tehdy, když v něm milionové pokuty zůstanou. "Naše obavy z toho, že v připomínkovém řízení se z návrhu vytratí jeho razance, se částečně naplnily. Teď jen doufáme, že v něm zůstane jako strop sankce aspoň milion korun. Jinak prostě nebude fungovat," uvedl Veselý.

Nová legislativa, která by měla, pokud vše půjde podle plánu, začít platit v druhé polovině roku 2012, je prvním významným krokem v boji proti velmi častému českému nešvaru. Podle SOVA má totiž v Česku stočený tachometr 40 procent všech ojetých aut, a u ojetin dovezených z ciziny je to dokonce 70 procent.

Úvahy však pokutami nekončí. Dle Nováka z ministerstva dopravy se zvažuje i varianta, že by se do velkého technického průkazu při každé technické prohlídce zaznamenával stav tachometru, což by významně snížilo možnost jeho manipulace. Toto opatření je, na rozdíl od zákazu stáčení, sporné a ne všechny strany s ním souhlasí. "Problém je v tom, že by to ničemu příliš nepomohlo
a třeba v případě aut přivezených z ciziny a stočených až tady v Česku před jejich první registrací by takový záznam v techničáku jen legitimizoval podvržený údaj," uvedl poslanec Stanislav Huml, který se na vzniku novely podílí.

Podle něj už nyní stanice technické kontroly počty najetých kilometrů registrují, a tak je možné tyto údaje dohledat. Za poplatek je ovšem nabízí jen společnost Cebia. Údaje v databázi Cebie, které sbírá právě z STK, navíc nejsou bezchybné. Pokud například někdo jezdí na technickou kontrolu do stanice, která s firmou nespolupracuje, údaje o jeho vozidle se do záznamů firmy nedostanou. Povinnost techniků zaznamenávat údaje přímo do technických průkazů by tak případné nedostatky odstranila. Přestože novela zákona je významným krokem v boji proti podvodníkům, nezvyšuje nijak šance podvedeného kupujícího na obranu.

Ochranu kupujícího nový zákon stále neřeší

Pokud totiž už někdo auto se stočeným tachometrem koupí, bude mít stejné šance bránit se jako dnes. Tedy prakticky nulové. Aby měl šanci získat své peníze zpět, musel by prokázat, že jej prodávající uvedl při prodeji záměrně v omyl a neupozornil například na fakt, že počet kilometrů na tachometru nemusí souhlasit se skutečným nájezdem. U aut bez jasného původu přitom na možný rozpor
při koupi upozorní ve smlouvě prakticky všechny bazary právě proto, aby si "kryly záda".

Garanci skutečně najetých kilometrů dávají zpravidla jen na mladší vozy, které byly koupeny jako nové v Česku. Podle mluvčí autobazaru AAA Auto Dany Pavlouskové je tak chystaný zákon především přínosem pro prevenci, neboť už nebude tak snadné nalézt firmu, která počet najetých kilometrů upraví.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.