Kde bude svět automobilů na konci první dekády 21. století? Budeme ještě vůbec jezdit auty? ...VÍCE |
Fantazie skoro nestačí na to, co všechna tato auta umí. Tak například jeden z předváděných vozů se sám rozjíždí a zastavuje, jakmile před sednou "ucítí" překážku.
Jde o zařízení určené do dopravní zácpy. "Stačí jen tady na volantu spustit program a sundat nohu z brzdy," vysvětluje jeden z předváděčů Jörg. Pocit je to divný: nebrzdit, ač se auto řítí na vůz ve předu a pak opravdu vozidlo samo zastavuje v dokonalé vzdálenosti. Jediné, co řidič musí dělat, je točit volantem.
Vývoj a hlavně rozšíření takzvaných "inteligentních vozidel" získal bezprecedentní podporu Evropské komise, podle které by si jich výrobci měli více hledět. "Mohou nám pomoci vyřešit hlavní problémy na silnicích: bezpečnost, znečištění a energetickou náročnost," uvedla komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová, která se projela parkem na palubě počítačem ovládaného ekologického vozítka.
Trasu sice stačilo jen naťukat do počítače, nad překážkami na cestě bděl laser a radar, ale pro jistotu vedle vozítka ještě kráčel technik s kapesním počítačem.
Inteligentní technologie mohou podle analýz komise přinést bezpečnostní revoluci na silnici. Některé například umí zabránit zadním nárazům, jiné dokáží udržet auto ve svém pruhu, uhlídat si odstup v koloně nebo se připravit na náraz a pak si samy zavolat pomoc.
Čtěte také: Mercedes brzdí za řidiče...VÍCE |
Komisařka proto včera apelovala na výrobce, aby zatím vymoženosti boháčů učinili dostupnější i pro méně movité a staly se tak běžným vybavením aut. Hlavní brzdu v rozšíření chytrých vynálezů, na jejichž vývoj EU ročně přispívá 50 miliony eur, vidí Redingová nejen v byrokratických překážkách, ale i v ostré konkurenci v automobilové branži: inteligentní systémy jsou drahé, chybí poptávka spotřebitelů i obecné povědomí o možných přínosech.
Často ani ti, kteří si mohou vysoce sofistikovaná zařízení dovolit, ho do svých vozů neobjednají. Podle průzkumu Eurotest polovina z 2800 dotázaných řidičů neměla ani ponětí o prvcích aktivní a pasivní bezpečnosti v možné výbavě vozidel, včetně již běžného systému ABS.
"Lidé si spíš nejdřív objednají kožené sedačky a až pak možná uvažují o bezpečnosti," říká Thorsten Sohnke, který předváděl technologii, která dokáže předpovědět náraz a preventivně pasažérům utáhnout bezpečnostní pás.
Ale sami experti připouštějí, že plná automatika nebude zřejmě možná. Tak třeba se uvažuje o automatických brzdách pro případ nárazu. Co když ale rychlým zabrzděním bez uvědomění celkové dopravní situace, do vozu narazí v zadu jedoucí auto. "Technika nikdy plně nenahradí zodpovědnost lidí za řízení," poznamenal Sohnke.
***
VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!