Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Stačí jen točit volantem...

  • 6
Do bruselského parku Cinquantenaire se sjela "chytrá auta". Na první pohled jsou trochu zklamáním, protože vypadají jako běžné vozy, kterých jezdí po silnicích desítky milionů. Ale supermoderní zařízení, která jsou uvnitř, z nich dělají vozidla budoucnosti, která vyznávají maximální bezpečí, čistotu a úspornost.

Auto budoucnosti: Jednoválec se sekretářkou

Kde bude svět automobilů na konci první dekády 21. století? Budeme ještě vůbec jezdit auty?  ...VÍCE

Fantazie skoro nestačí na to, co všechna tato auta umí. Tak například jeden z předváděných vozů se sám rozjíždí a zastavuje, jakmile před sednou "ucítí" překážku.

Jde o zařízení určené do dopravní zácpy. "Stačí jen tady na volantu spustit program a sundat nohu z brzdy," vysvětluje jeden z předváděčů Jörg. Pocit je to divný: nebrzdit, ač se auto řítí na vůz ve předu a pak opravdu vozidlo samo zastavuje v dokonalé vzdálenosti. Jediné, co řidič musí dělat, je točit volantem.

Vývoj a hlavně rozšíření takzvaných "inteligentních vozidel" získal bezprecedentní podporu Evropské komise, podle které by si jich výrobci měli více hledět. "Mohou nám pomoci vyřešit hlavní problémy na silnicích: bezpečnost, znečištění a energetickou náročnost," uvedla komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová, která se projela parkem na palubě počítačem ovládaného ekologického vozítka.

Trasu sice stačilo jen naťukat do počítače, nad překážkami na cestě bděl laser a radar, ale pro jistotu vedle vozítka ještě kráčel technik s kapesním počítačem.
Inteligentní technologie mohou podle analýz komise přinést bezpečnostní revoluci na silnici. Některé například umí zabránit zadním nárazům, jiné dokáží udržet auto ve svém pruhu, uhlídat si odstup v koloně nebo se připravit na náraz a pak si samy zavolat pomoc.

Čtěte také:
Mercedes brzdí
za řidiče
...VÍCE
Pokud by se staly běžnou součástí výbavy, pak by podle komise mohl počet obětí dopravních nehod do roku 2010 klesnout na polovinu i vyzrát na dopravní zácpy, a tím omezit škodlivé zplodiny a snížit spotřebu paliv. EU by tedy ročně ušetřila 22 miliard eur, plus další dvě až čtyři miliardy ze zmenšení zácp, které nehody provázejí.

Komisařka proto včera apelovala na výrobce, aby zatím vymoženosti boháčů učinili dostupnější i pro méně movité a staly se tak běžným vybavením aut. Hlavní brzdu v rozšíření chytrých vynálezů, na jejichž vývoj EU ročně přispívá 50 miliony eur, vidí Redingová nejen v byrokratických překážkách, ale i v ostré konkurenci v automobilové branži: inteligentní systémy jsou drahé, chybí poptávka spotřebitelů i obecné povědomí o možných přínosech.

Často ani ti, kteří si mohou vysoce sofistikovaná zařízení dovolit, ho do svých vozů neobjednají. Podle průzkumu Eurotest polovina z 2800 dotázaných řidičů neměla ani ponětí o prvcích aktivní a pasivní bezpečnosti v možné výbavě vozidel, včetně již běžného systému ABS.

"Lidé si spíš nejdřív objednají kožené sedačky a až pak možná uvažují o bezpečnosti," říká Thorsten Sohnke, který předváděl technologii, která dokáže předpovědět náraz a preventivně pasažérům utáhnout bezpečnostní pás.
Ale sami experti připouštějí, že plná automatika nebude zřejmě možná. Tak třeba se uvažuje o automatických brzdách pro případ nárazu. Co když ale rychlým zabrzděním bez uvědomění celkové dopravní situace, do vozu narazí v zadu jedoucí auto. "Technika nikdy plně nenahradí zodpovědnost lidí za řízení," poznamenal Sohnke.

***

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!