Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stačí na zimu přeměnit jen pneumatiky?

  11:53aktualizováno  11:53
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy v létě?
František D., Ústí nad Labem

Podle údajů odborných pneumatikářských servisů se jeví jako výhodnější nákup zimního obutí včetně disků. Odborníci pro to mají dva důvody ­ technický a finanční. Znalci míní, že se při neustálém přezouvání letních gum za zimní může poškodit patka pneumatiky, která pak v bezdušovém provedení nepřilne správně k disku a kolo uchází. "Není to pravidlo, ale stát se to může. Ovšem ani pak není nutné pneumatiku zahodit, jen se doplní duší," vysvětluje Tomáš Heřman, technik plzeňského střediska Barum, které patří k největším servisním střediskům v republice.

Vzdušnice přijde motoristu zhruba na 170 korun. Za přezutí sady pneumatik zaplatí majitel auta ne méně než 400 korun. Platí se nejen za samu montáž gum, ale kola je pokaždé nutné vyvážit. Přitom jeden ocelový disk například pro Škodu Felicia stojí 720 korun. "To snad hovoří ze vše, investice do ráfků ­ a pro zimní obutí stačí jen levné ocelové, litých je pro nasolené zimní silnice škoda ­ se řidiči rychle vrátí," míní Tomáš Heřman. Ten říká, že si motorista nemusí nutně koupit pět disků a pět zimních pneumatik. "Stačí čtyři, za rezervu použijeme letní kolo. Na nouzové dojetí vyhoví.

Navíc u některých automobilů, zejména vyšších tříd, není možné do prostoru pro náhradní kolo umístit plnohodnotnou rezervu. Auta totiž používají náhradní kolo menších rozměrů." Uskladnění momentálně nepoužívaných kol či pneumatik doporučují technici jednoznačně v tmavých a chladných místnostech. Pokud uskladňujete kompletní kola, tak mají být uložena naležato, naskládána na sobě do sloupce. Před uskladněním je dobré nahustit je na provozní tlak. "Větší pneumatikářské servisy zákazníkům automaticky nabízejí uskladnění letních či zimních kol a postarají se o řádné uložení. Je také dobré navštěvovat pravidelně jeden servis, neboť v poslední době dostávají trvalí zákazníci nejrůznější slevy," říká Tomáš Heřman.

Plnění kol speciální směsí na bázi dusíku odborníci doporučují především proto, že je tlakově stabilnější než vzduch. Tomáš Heřman k tomu uvádí: "Projeví se to především při jízdě po dálnici. Prakticky nemůže docházet k přehuštění pneumatiky, což se při naplnění vzduchem běžně stává. Zvýšený tlak se projevuje při dlouhé jízdě především v letních měsících a je viditelný na opotřebení dezénu. Ten pak více ubývá uprostřed gumy. Molekuly speciální směsi jsou také větší než vzduchové, a směs proto z pneumatiky méně uniká.

Tlak v kole zůstává po celé měsíce beze změny či se jen minimálně snižuje. Náplň také není výbušná a nezpůsobuje korozi ráfku. Životnost pneumatiky se tím zvýší o deset až patnáct procent." Za plnění kol speciální směsí se platí. Náplň do jednoho kola osobního automobilu přijde na necelých 30 korun, do dodávkového obutí je o deset korun vyšší. Naplnění jednoho kola nákladního vozu už stojí 200 korun

Zvýšený tlak se projevuje při dlouhé jízdě hlavně v létě a je patrný na opotřebení dezénu.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.