Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stačí pár tisíc a auto je jako nové

aktualizováno 
Podvodníci kšeftující s ojetinami jsou stále vynalézavější. Aby zahladili stopy po podvodu, nespokojí se pouze se stočením tachometru, ale mění také nejvíce opotřebované díly vnitřku auta. Šikovná investice za pět tisíc jim tak může vynést v řádu desetitisíců korun.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

"Pěknej volant na novýho pašíka (VW Passat B6, pozn. red) v kůži a bez airbagu stojí kolem dvou tisíc. S pytlem (airbag) nejdou pod pět tisíc," vyjmenovává jeden z pracovníků obřího vrakoviště na východní hranici Prahy. Právě stav volantu je totiž hned po ukazateli najetých kilometrů druhou věcí, kterou kupující sledují – osahaný volant u vozu, který má na tachometru 90 tisíc kilometrů, napovídá, že skutečné kilometry někdo "stočil".

Tím však triky nepoctivců nekončí. Dále se mění hlavice a manžety řadicích pák či gumové nášlapy pedálů. Tyto díly jde sehnat za cenu do pěti set korun.

"Čím je automobil dražší a novější, tím více součástek se vyplatí vyměnit. U luxusních aut není neobvyklé přečalounění všech sedadel. To lze pořídit kolem dvaceti tisíc," uvedl manažer výkupu autobazaru AAA Auto Petr Vaněček. Přestože nové potažení sedadel je nákladné, u auta za několik set tisíc se při prodeji může zhodnotit několikanásobně.

Ilustrační foto

Obnovy se mohou dočkat i totálně zničené vozy

"Lidé jsou strašlivě vynalézaví. Při výkupu auta prověřujeme přes stovku různých parametrů půl hodiny, přesto vozy se stočeným tachometrem nejsme v sedmdesáti procentech případů schopni odhalit, pokud nemají servisní knihu nebo jasnou servisní historii," přiznal Vaněček.

Odborníci mohou vyměněné součástky interiéru odhalit, běžný automobilista však jen stěží. Omlazený vnitřek nemusí znamenat jen snahu zamaskovat ubrané kilometry, ale také zcela nově postavené auto. Příkladem mohou být třeba vozy po požáru, které nejsou natolik poškozené, aby je pojišťovny odepsaly jako totálně zničené. Interiér a motor sice bývají spálené, karoserie však zpravidla nedozná větších škod.

Člověk toužící po ojetině tak prakticky nemá žádnou šanci odhalit vůz, který má nové vyměněné některé části interiéru, pokud není profesionální automechanik. Na pohled zánovní auto s necelou stovkou tisíc najetých kilometrů tak ve skutečnosti může mít klidně půl milionu.

Brněnský prodejce se stáčení tachometrů nebojí

TachometrPříkladem toho, jak se se stavem ojetin manipuluje, je brněnský dovozce automobilů WYFuture, který na českých inzertních automobilových serverech nabízí vozy vystavené současně na jejich německé obdobě mobile.de. Tam má například vůz Ford S-Max TDCi z roku 2007 najeto 174 tisíc kilometrů, brněnská firma jej však nabízí jen s 92 tisíci kilometry.

V minulém týdnu pochybný dovozce nabízel tímto způsobem nejméně pět automobilů, jež měly všechny v Německu najeto vysoko přes 100 tisíc kilometrů. WYFuture je do jednoho inzeroval s nájezdem těsně pod sto tisíc.

Na praktiky této společnosti upozornilo Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) poté, co si několik podvedených klientů na dovozce stěžovalo. V Německu je manipulace s počítačem ujetých kilometrů trestný čin od roku 2005. V Česku si naopak může s tachometrem dělat každý, co se mu zlíbí. Podle ministerstva dopravy jsou totiž budíky v autech vyměnitelnou neocejchovanou součástkou.

Podvodníci vycházejí vstříc přání lidí

Češi se totiž obávají koupit vůz s více než sto tisíci najetými kilometry, protože by mohl být "oježděný". "Pokud se dnes například naftové auto dobře servisuje, vydrží bez problémů půl milionu kilometrů, u benzinových aut je to trochu méně, ale čtyři sta tisíc to být může," říká Radek Donner, šéf prodeje u dealera škodovek NH Car.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.