Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáhněte si: Kniha o českých dálnicích

  14:44aktualizováno  14:44
Ode dneška se z Prahy do Hradce Králové a dále směrem na Moravu dostanou řidiči rychleji než doposud díky nově otevřené dálnici z Poděbrad. Nový úsek dálnice je 42 kilometrů dlouhý, kvůli nedořešeným sporům o pozemky se zastaví šest kilometrů pře Hradcem.
Dálnice, kamion, silnice

Dálnice, kamion, silnice | foto: Profimedia.cz

Při pohledu na českou dálniční síť a při jejím porovnání se zahraničím však stále zůstává tuzemsko pozadu. Jak vyplývá z publikace "Stavby, kterým doba nepřála“, již nyní vydává Ředitelství silnic a dálnic, začátkem minulého století tomu bylo naopak.

"Mezi počátkem výstavby a dokončováním českých dálničních tahů je propastných 70 let,“ přiznává v předmluvě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

První plány na výstavbu autostrád se objevily v roce 1935, o tři roky později se na několika místech začalo stavět. V té době bylo Československo po Německu spolu s Nizozemskem a Belgií druhou zemí na světě, kde se dálnice budovaly.

Podrobná kniha autorů Václava Lídla a Tomáše Jandy se zabývá počátkem budování dálnic na zdejším území, které probíhalo mezi rok 1938 a 1950.

Přináší řadu autentických dokumentů. Například dopis mezi ministerstvy veřejných prací a národní obrany, v němž se navrhuje vznik nového slova dálnice. Do té doby se používaly výrazy autostráda nebo autodráha.

Publikaci je možné získat i přímo na internetu, kde je volně ke stažení na stránkách www.rsd.cz.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.