Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stalinův kabriolet Tatraplán se vrací domů

  13:00aktualizováno  13:00
Zrodil se jako výjimečný prototyp, měl se stát předlohou sériovým vozům, ale namísto toho skončil v rukou jednoho z nejmocnějších mužů světa - Stalina.

Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet | foto: Archiv MAFA

Teď se po šedesáti letech vrací do Vysokého Mýta, kde jej karosář Josef Sodomka vyrobil. Jde o kabriolet Tatra 600 Tatraplán, který včera přivezli do města pracovníci místního muzea, aby jej představili na probíhajícím festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

"Je to kabriolet vysoké, avšak klidné elegance, krásných hladkých tvarů,“ prohlásil před šedesáti lety Josef Sodomka v závodním časopisu Karosář o novém voze.

Na autě začal pracovat v polovině čtyřicátých let minulého století. Firma Sodomka chtěla svou karoserií podpořit prodej osobních vozů Tatra a navrhla kabriolet.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"I když firmy v minulosti vyrobily mnoho karoserií na tatrováckých podvozcích, žádná neměla skládací střechu a současně motor vzadu. Takový kabriolet se nevyráběl ani v tuzemsku, ani v zahraničí,“ upozorňuje Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Sodomka auto představil na autosalonu v Ženevě v roce 1949, kde získalo druhou cenu v soutěži elegance.

Pak se úspěšný vůz vrátil zpět do továrny, kde chtěla firma provést jízdní zkoušky a dokončit vývoj směřující k sériové výrobě.

"Zasáhla ale nečekaná událost. Komunistická strana vyzvala podniky, aby připravily dary pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho nadcházejícím 70. narozeninám. V samotné továrně strana rozhodla, že věnuje to nejlepší, co je k dispozici - kabriolet,“ říká Junek.

Předtím, než auto skončilo u Stalina, se s ním svezli také čeští papaláši.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"V květnu 1949 vezla delegace z Vysokého Mýta vedená samotným Sodomkou tatraplánem do Prahy dar pro tehdejšího prezidenta Klementa Gottwalda. Darem nebylo nic jiného než vysokomýtští pstruzi čerstvě nachytaní v Loučné. Delegaci nejdříve přijal předseda vlády Antonín Zápotocký, který se s tatraplánem projel po Praze," říká Junek.

Stalin by si do kabrioletu nesedl
Sám Stalin ale ve svém voze nikdy neseděl. "Nejezdil v kabrioletech, pravděpodobně z obavy před možným atentátem," říká Junek.

Namísto toho auto sloužilo až do roku 1965 jako služební vůz jedné moskevské polikliniky. Od ní vůz odkoupil automobilový sběratel, který se rozhodl, že jej přestaví na Tatru 603.

Obrátil se proto na odborníky z Kopřivnice. Ti přestavbu ze starého typu vyloučili a naopak se snažili získat raritní vůz zpátky do Československa. To se povedlo až v roce 1976 právě výměnou za Tatru 603.

První ročník festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto zaměřili organizátoři právě na spolupráci Sodomky s Tatrou.

"Dodnes se dochovalo asi sedmdesát vozů s karoserií Sodomka," říká Jan Pešina ze Společnosti přátel Carrosserie Sodomka.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.