Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet

Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet | foto: Archiv MAFA

Stalinův kabriolet Tatraplán se vrací domů

  • 24
Zrodil se jako výjimečný prototyp, měl se stát předlohou sériovým vozům, ale namísto toho skončil v rukou jednoho z nejmocnějších mužů světa - Stalina.

Teď se po šedesáti letech vrací do Vysokého Mýta, kde jej karosář Josef Sodomka vyrobil. Jde o kabriolet Tatra 600 Tatraplán, který včera přivezli do města pracovníci místního muzea, aby jej představili na probíhajícím festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

"Je to kabriolet vysoké, avšak klidné elegance, krásných hladkých tvarů,“ prohlásil před šedesáti lety Josef Sodomka v závodním časopisu Karosář o novém voze.

Na autě začal pracovat v polovině čtyřicátých let minulého století. Firma Sodomka chtěla svou karoserií podpořit prodej osobních vozů Tatra a navrhla kabriolet.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"I když firmy v minulosti vyrobily mnoho karoserií na tatrováckých podvozcích, žádná neměla skládací střechu a současně motor vzadu. Takový kabriolet se nevyráběl ani v tuzemsku, ani v zahraničí,“ upozorňuje Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Sodomka auto představil na autosalonu v Ženevě v roce 1949, kde získalo druhou cenu v soutěži elegance.

Pak se úspěšný vůz vrátil zpět do továrny, kde chtěla firma provést jízdní zkoušky a dokončit vývoj směřující k sériové výrobě.

"Zasáhla ale nečekaná událost. Komunistická strana vyzvala podniky, aby připravily dary pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho nadcházejícím 70. narozeninám. V samotné továrně strana rozhodla, že věnuje to nejlepší, co je k dispozici - kabriolet,“ říká Junek.

Předtím, než auto skončilo u Stalina, se s ním svezli také čeští papaláši.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"V květnu 1949 vezla delegace z Vysokého Mýta vedená samotným Sodomkou tatraplánem do Prahy dar pro tehdejšího prezidenta Klementa Gottwalda. Darem nebylo nic jiného než vysokomýtští pstruzi čerstvě nachytaní v Loučné. Delegaci nejdříve přijal předseda vlády Antonín Zápotocký, který se s tatraplánem projel po Praze," říká Junek.

Stalin by si do kabrioletu nesedl
Sám Stalin ale ve svém voze nikdy neseděl. "Nejezdil v kabrioletech, pravděpodobně z obavy před možným atentátem," říká Junek.

Namísto toho auto sloužilo až do roku 1965 jako služební vůz jedné moskevské polikliniky. Od ní vůz odkoupil automobilový sběratel, který se rozhodl, že jej přestaví na Tatru 603.

Obrátil se proto na odborníky z Kopřivnice. Ti přestavbu ze starého typu vyloučili a naopak se snažili získat raritní vůz zpátky do Československa. To se povedlo až v roce 1976 právě výměnou za Tatru 603.

První ročník festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto zaměřili organizátoři právě na spolupráci Sodomky s Tatrou.

"Dodnes se dochovalo asi sedmdesát vozů s karoserií Sodomka," říká Jan Pešina ze Společnosti přátel Carrosserie Sodomka.