Stará auta jsou lepší než nová? Někdy ano

  17:39aktualizováno  17:39
Jaké auto je lepší? Nové, moderní, které řidiče hýčká a usnadňuje maximálně jízdu, a nebo staré, jednoduché, neoplývající moderními technologiemi? Magazín Ruoteclassiche zapátral ve svém archivu a porovnal auta stará 30 - 35 let s těmi, které lze pořídit dnes. Výsledky jsou hodně překvapující.

Starý versus nový Mini Cooper - Který je lepší? | foto: iDNES.cz

Italský časopis věnovaný veteránům srovnal základní parametry u několika vybraných modelů. Soutěžilo se v disciplinách: litrový výkon (poměr mezi objemem válců v litrech a výkonem v koních), maximální rychlost, zrychlení z 0 na 80 a z nuly na sto kilometrů za hodinu, délka brzdné dráhy ze stokilometrové rychlosti, průměrná spotřeba při devadesáti a stodvacetikilometrové rychlosti, objem kufru a "suchá" hmotnost (bez řidiče).

Věřili byste, že Fiat 128 z roku 1969 ujede na semaforu modernímu Fiatu Panda, který má silnější motor? A že ve starém Renaultu 4 toho odvezete víc než v Daewoo Matiz? Ani spotřeba se nijak radikálně nesnížila.

Čtyři proti čtyřem - čtyři historická auta proti čtyřem vozům z roku 2000, vybaveným motory o podobném objemu. Výsledek? "Staříci" si vedou nečekaně dobře.

Souboj 128 versus panda při akceleraci z nuly na stovku vypadá v řeči čísel takto: Stařičkému fiatu to trvá 14,3 sekundy, což je o 2,3 sekundy méně než kolik potřebuje panda. Je třeba doplnit, že panda má větší objem motoru - 1242 proti 1116 ccm.

Srovnání spotřeby: Při devadesátce si panda řekne o 5,2 litru benzinu na sto kilometrů, 128 spotřebuje 6,8 litru.
Kromě "udušeného" motoru nové pandy v zájmu ekologických norem má nijak oslnivé výsledky na svědomí vyšší hmostnost (panda váži 860, 128 pak 770 kilogramů).

Další dvojici vytvořily Alfa Romeo Giulia Super z roku 1965 a Alfa 147. Za 35 let vzrostl litrový výkon motoru o "závratných" 12,6 koní. Ve srovnání akcelerace je 147 proti Giulii na stovce o 0,7 sekundy dříve.

Překvapující je také srovnání vnitřního prostoru. Ruoteclassiche napsaly: "I přestože je menší, využívá stará giulia lépe vnitřní prostor, kromě toho nabízí výrazně větší kufr než moderní konkurentka." Giulia odveze o 150 litrů zavazadel více než 147. Propastný rozdíl je ovšem mezi srovnávanými alfami v disciplíně brzdění. 147 vybaveně systémem ABS stačí při brzdění ze stovky o 18 metrů kratší dráha.

Za mnohými paradoxy, které ze srovnání vyplynuly, stojí bezpečnostní a ekologické předpisy, které se neustále zpřísňují. Dynamické vlastnosti pak trpí, protože stále tužší e bezpečnější karoserie vyžadují více materiálu a s tím narůstá hmotnost.

Veteráni neznají pojem deformační zóna, airbag, katalyzátor, nebo Euro IV. Za posledních třicet let se v světě automobilů hodně zdokonaluje, ale málo vynálézá. 

"Pokrok nám přinesl auta, která jsou bezpečnější, komfortnější a méně znečišťující, ale za třicet let bychom toho chtěli víc," uzavírají Ruoteclassiche.

Alfa Romeo Giulia Super

Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

62,4

75

12,6

Maximální rychlost (km/h)

177,1

197,9

20,8

Zrychlení 0-80 (s)

7,3

6,8

0,5

Zrychlení 0-100 (s)

11,2

10,5

0,7

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

57,7

39,7

18

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

8

6,5

1,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

10,7

8,5

2,2

Objem kufru (dm³)

430

280

150

Hmotnost (kg)

1020

1200

180


Renault 4

Daewoo Matiz Planet

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

31,4

64

32,6

Maximální rychlost (km/h)

109,7

141,5

31,8

Zrychlení 0-80 (s)

18

12,2

5,8

Zrychlení 0-100 (s)

43

19,5

23,5

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

50,5

44,5

6

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,7

1,1

Objem kufru (dm³)

450/1400

104/800

346/600

Hmotnost (kg)

630

778

148


Mini Cooper 1300

Mini Cooper

Zlepšení/
zhoršení

Litrrový výkon koně/litr

50,2

72

21,8

Maximální rychlost (km/h)

160,7

196,4

35,7

Zrychlení 0-80 (s)

7,4

6,7

0,7

Zrychlení 0-100 (s)

11,3

9,9

1,4

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

53,2

43,8

9,4

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,3

5,8

0,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,3

7,7

1,6

Objem kufru (dm³)

150

160

10

Hmotnost (kg)

640

1050

410


Fiat 128

Fiat Panda 1.2 Dynamic

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

49

48

1

Maximální rychlost (km/h)

142,6

151,3

8,7

Zrychlení 0-80 (s)

9

10,3

1,3

Zrychlení 0-100 (s)

14,3

16,6

2,3

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

51,5

42,5

9

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,2

1,6

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,5

7,5

2

Objem kufru (dm³)

310

206

104

Hmotnost (kg)

770

860

90



Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Americký vynálezce dal světu startér i nebezpečný freon

Nový startér pro dvoutakty má o 100 Wattů vyšší výkon.

Americký technik a vynálezce Charles Franklin Kettering, který zemřel 25. listopadu 1958 ve věku 82 let, stál za řadou...

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

Jméno po velbloudovi, technika po kachně. Citroën Méhari slaví 50 let

Citroën Méhari Plage

Dvacítka hostesek převlečená za selky, hasiče, turistky či do plážových úborů pobíhala kolem něčeho, co na první pohled...

Najdete na iDNES.cz