Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stará auta jsou lepší než nová? Někdy ano

  17:39aktualizováno  17:39
Jaké auto je lepší? Nové, moderní, které řidiče hýčká a usnadňuje maximálně jízdu, a nebo staré, jednoduché, neoplývající moderními technologiemi? Magazín Ruoteclassiche zapátral ve svém archivu a porovnal auta stará 30 - 35 let s těmi, které lze pořídit dnes. Výsledky jsou hodně překvapující.

Starý versus nový Mini Cooper - Který je lepší? | foto: iDNES.cz

Italský časopis věnovaný veteránům srovnal základní parametry u několika vybraných modelů. Soutěžilo se v disciplinách: litrový výkon (poměr mezi objemem válců v litrech a výkonem v koních), maximální rychlost, zrychlení z 0 na 80 a z nuly na sto kilometrů za hodinu, délka brzdné dráhy ze stokilometrové rychlosti, průměrná spotřeba při devadesáti a stodvacetikilometrové rychlosti, objem kufru a "suchá" hmotnost (bez řidiče).

Věřili byste, že Fiat 128 z roku 1969 ujede na semaforu modernímu Fiatu Panda, který má silnější motor? A že ve starém Renaultu 4 toho odvezete víc než v Daewoo Matiz? Ani spotřeba se nijak radikálně nesnížila.

Čtyři proti čtyřem - čtyři historická auta proti čtyřem vozům z roku 2000, vybaveným motory o podobném objemu. Výsledek? "Staříci" si vedou nečekaně dobře.

Souboj 128 versus panda při akceleraci z nuly na stovku vypadá v řeči čísel takto: Stařičkému fiatu to trvá 14,3 sekundy, což je o 2,3 sekundy méně než kolik potřebuje panda. Je třeba doplnit, že panda má větší objem motoru - 1242 proti 1116 ccm.

Srovnání spotřeby: Při devadesátce si panda řekne o 5,2 litru benzinu na sto kilometrů, 128 spotřebuje 6,8 litru.
Kromě "udušeného" motoru nové pandy v zájmu ekologických norem má nijak oslnivé výsledky na svědomí vyšší hmostnost (panda váži 860, 128 pak 770 kilogramů).

Další dvojici vytvořily Alfa Romeo Giulia Super z roku 1965 a Alfa 147. Za 35 let vzrostl litrový výkon motoru o "závratných" 12,6 koní. Ve srovnání akcelerace je 147 proti Giulii na stovce o 0,7 sekundy dříve.

Překvapující je také srovnání vnitřního prostoru. Ruoteclassiche napsaly: "I přestože je menší, využívá stará giulia lépe vnitřní prostor, kromě toho nabízí výrazně větší kufr než moderní konkurentka." Giulia odveze o 150 litrů zavazadel více než 147. Propastný rozdíl je ovšem mezi srovnávanými alfami v disciplíně brzdění. 147 vybaveně systémem ABS stačí při brzdění ze stovky o 18 metrů kratší dráha.

Za mnohými paradoxy, které ze srovnání vyplynuly, stojí bezpečnostní a ekologické předpisy, které se neustále zpřísňují. Dynamické vlastnosti pak trpí, protože stále tužší e bezpečnější karoserie vyžadují více materiálu a s tím narůstá hmotnost.

Veteráni neznají pojem deformační zóna, airbag, katalyzátor, nebo Euro IV. Za posledních třicet let se v světě automobilů hodně zdokonaluje, ale málo vynálézá. 

"Pokrok nám přinesl auta, která jsou bezpečnější, komfortnější a méně znečišťující, ale za třicet let bychom toho chtěli víc," uzavírají Ruoteclassiche.

Alfa Romeo Giulia Super

Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

62,4

75

12,6

Maximální rychlost (km/h)

177,1

197,9

20,8

Zrychlení 0-80 (s)

7,3

6,8

0,5

Zrychlení 0-100 (s)

11,2

10,5

0,7

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

57,7

39,7

18

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

8

6,5

1,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

10,7

8,5

2,2

Objem kufru (dm³)

430

280

150

Hmotnost (kg)

1020

1200

180


Renault 4

Daewoo Matiz Planet

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

31,4

64

32,6

Maximální rychlost (km/h)

109,7

141,5

31,8

Zrychlení 0-80 (s)

18

12,2

5,8

Zrychlení 0-100 (s)

43

19,5

23,5

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

50,5

44,5

6

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,7

1,1

Objem kufru (dm³)

450/1400

104/800

346/600

Hmotnost (kg)

630

778

148


Mini Cooper 1300

Mini Cooper

Zlepšení/
zhoršení

Litrrový výkon koně/litr

50,2

72

21,8

Maximální rychlost (km/h)

160,7

196,4

35,7

Zrychlení 0-80 (s)

7,4

6,7

0,7

Zrychlení 0-100 (s)

11,3

9,9

1,4

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

53,2

43,8

9,4

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,3

5,8

0,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,3

7,7

1,6

Objem kufru (dm³)

150

160

10

Hmotnost (kg)

640

1050

410


Fiat 128

Fiat Panda 1.2 Dynamic

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

49

48

1

Maximální rychlost (km/h)

142,6

151,3

8,7

Zrychlení 0-80 (s)

9

10,3

1,3

Zrychlení 0-100 (s)

14,3

16,6

2,3

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

51,5

42,5

9

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,2

1,6

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,5

7,5

2

Objem kufru (dm³)

310

206

104

Hmotnost (kg)

770

860

90



Autoři: ,






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.