Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vraky svátečních řidičů škodí vzduchu víc než všechna moderní auta

Česká pobočka TÜV vytvořila studii, která dává představu o tom, jak moc znečišťují ovzduší automobily různého roku výroby. Z této studie vyplývá, že i malá skupina starých vozů se podílí na produkci škodlivin obrovskou měrou.
Škoda 120, ilustrační foto

Škoda 120, ilustrační foto | foto: Jiří BervidaMF DNES

Studie TÜV se kvůli zjednodušení soustředí na škodliviny produkované osobními automobily s benzinovými motory, její závěry ale vytváří obrázek o stavu celého vozového parku a jeho vlivu na životní prostředí. Nastíněná čísla jistě nejsou přesná, ale ukazují, jak obrovský vliv na životní prostředí má jen velmi malá skupina automobilů.

Podle čísel ze závěru loňského roku bylo v České republice registrováno celkem 4 582 903 osobních automobilů. Odhadem je z nich asi 83 % vozů s benzinovým motorem, jde tedy o zhruba 3,8 milionu vozidel. Z nich zůstává v ČR registrováno asi 844 000 vozidel bez katalyzátoru. Vzhledem k tomu, že z nich je vozidel Škoda asi 376 000, byl typickým zástupcem této kategorie zvolen vůz Škoda 120.

Z jeho spotřeby a průměrné roční spotřeby olovnatého benzinu Special z dob, kdy byl ještě v prodeji, byl určen průměrný roční nájezd vozů bez katalyzátorů. Ten činí asi 2 200 kilometrů ročně, tedy v celkovém množství nijak významnou porci. Jenže z hlediska škodlivin je tato kategorie automobilů velmi problematická i při nízkých ročních nájezdech.

Celkově auta bez katalyzátoru najednou v ČR ročně 1,86 miliardy kilometrů, což je nejméně ze všech skupin vozů. Přesto vyprodukují zdaleka nejvíce škodlivin, podle odhadů TÜV asi 9,4 milionů kilogramů oxidů dusíku a nespálených uhlovodíků. To je víc, než vyprodukují dohromady všechna auta plnící normy EU 3, EU 4 a EU 5, kterých je v ČR přes dva miliony a ročně najedou celkem přes 32,3 miliardy kilometrů.

Auta bez katalyzátoru společně s vozy plnícími normu EU 1 se pak na celkové tvorbě emisí z provozu osobních automobilů podílí 50,4 % i přesto, že ve vozovém parku tvoří jen něco přes třetinu a jejich odhadovaný roční proběh je 4,55 miliardy kilometrů oproti více než 40 miliardám kilometrů zbytku vozového parku. Neboli zjednodušeně řečeno, při téměř desetinovém nájezdu vytvoří auta starší 15 let stejné množství škodlivin (HC a NOx) jako novější auta.

Průměrný věk vozového parku v České republice se přitom blíží 14 rokům (13,83), průměr EU je 8,2 roku. A například v USA, které jsou známé dlouhodobým provozováním mnohých automobilů, se koncem loňského roku vyšplhal průměrný věk automobilů k hodnotě 11 let. Takový je průměrný věk vozového parku třeba i na Slovensku.

V USA ale stará auta nejsou takovou zátěží, jelikož tam začaly různé emisní limity a povinnost používání katalyzátorů platit dříve než v Evropě. I tak ale tamní úřady a organizace hledají cesty, jak dostat staré kouřící vozy ze silnic. V době krize pomohlo vládní šrotovné, teď mají možnost získat darováním starého automobilu slevu na dani. Ta odpovídá zůstatkové hodnotě starého auta a Američané ji dostanou i při darování vozu vybraným nadacím.

Zatímco mnohé z nich staré automobily dále prodávají, aby získaly peníze na své programy, nová asociace Clear the Air Foundation si klade za cíl dostat stará auta ze silnic. Darované automobily tedy nechává rozebrat, recyklovat a sešrotovat. Na jejím záměru nezmění nic ani fakt, že jde o organizaci, ve které se sdružují automobiloví dealeři.

To v České republice je v podstatě likvidace nebo prodej starého automobilu penalizován. Při převodu vozu, který neplní žádnou emisní normu, je účtován poplatek 10 000 korun, za vozy plnící Euro 1 a 2 se platí pět a tři tisíce korun. Za ekologickou likvidaci kompletního autovraku by neměl majitel zaplatit nic, ale praxe bývá často jiná. Likvidující firmy si také mohou naúčtovat  poplatek v případě, když likvidovanému vozu chybí některá z důležitých částí (motor, nápravy atd.).

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...