... stará škodovka špatně startuje?

co dělat když.
co dělat když...

Také se vám u staré škodovky řady 105 až 130 stává, že motor krátce po nastartování zastaví a trvá pár vteřin, než ho startér opět uvede do chodu? Tyto potíže, které se většinu projeví poté, co vůz několik dnů nejel, často odstraní několik jednoduchých pohybů ruky.

Odborníci tvrdí, že zmíněné nepříjemnosti působí vadné přepouštěcí ventilky v mechanickém palivovém čerpadle. "Před startem stačí pomocí ovládací páčky na palivovém čerpadle doplnit benzin do karburátoru a je po problémech," říká plzeňský automechanik Miroslav Hyška, který se opravami škodovek zabývá od roku 1965. "Vadné ventilky totiž neudrží palivo v hadičce vedoucí do karburátoru a v čerpadle. Benzin pak samovolně stéká zpět do nádrže. Po nastartování motor chvíli běží na benzin, který byl v karburátoru. Ten však stačí jen na několik vteřin. Při pokusu o opakované nastartování trvá dlouho, než se palivo do systému doplní. Při nedobrém stavu baterie mohou nastat potíže s nastartováním vůbec. Stejná nemoc trápila už škodovky tisícovky a později i modely řady 100-110." Benzin do palivového systému škodovky doplní několik pohybů páčky směrem nahoru a dolů, což trvá pár vteřin. Pohyb ruky tak nahradí otáčení vačkového hřídele, který během provozu pohání palivové membránové čerpadlo, umístěné na pravé straně motoru ve směru jízdy. Odborníci však doporučují v okamžiku, kdy je palivo do karburátoru dočerpáno (pozná se to podle toho, že páčka již neklade odpor) zkontrolovat polohu páčky. Ta musí být v horní poloze, jinak čerpadlo zůstane mimo provoz. "Občas se stává, že ovládací páčka jde od první chvíle naprázdno a palivo se do karburátoru nedostává. Příčinou je nevhodná poloha vačkového hřídele," konstatuje mechanik. "V takovém případě stačí pootočit motorem pomocí startéru a čerpadlo se dá ovládat rukou bez potíží. Pokud se ovšem páčka pohybuje volně trvale a benzin se nečerpá, tak je vadná membrána a pomůže jen její výměna." Problémy s čerpáním benzinu do karburátoru lze odstranit také opravou čerpadla. Nové ventilky stojí zhruba 100 korun. K dostání je také celá horní část čerpadla s ventilky včetně odkalovací nádobky - za 300 korun. Některé starší škodovky trápí ještě další závada v palivovém systému - zvětralé hadičky vedoucí palivo od nádrže k čerpadlu a následně do karburátoru. "Někdy jsou palivové hadičky zpuchřelé natolik, že v sobě mají dírky jakoby od špendlíku," sděluje Miroslav Hyška. "Palivo se pochopitelně velmi špatně nasává a hadičku je nutné vyměnit. Metr stojí necelou padesátikorunu." Mechanici upozorňují motoristy, kteří se pustí do oprav palivového systému, na nebezpečí chybného upevnění hadiček k tělesu čerpadla či ke karburátoru. Pokud hadička není dokonale připojená, tak hrozí, že se uvolní a od proudícího benzinu vznikne požár v motorového prostoru a často celého vozu.