Škoda Felicia je typickým autem českých silnic. Pro svou jednoduchost a nenáročnost údržby je pro mnohé k nezaplacení. Nehody ale mívají často tragické následky. Technicky totiž felicia vychází ze Škody Favorit vyvinuté v polovině osmdesátých let.

Škoda Felicia je typickým autem českých silnic. Pro svou jednoduchost a nenáročnost údržby je pro mnohé k nezaplacení. Nehody ale mívají často tragické následky. Technicky totiž felicia vychází ze Škody Favorit vyvinuté v polovině osmdesátých let. | foto: Ladislav Dufek, Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje

Staré auto je mnohem méně bezpečné, potvrzují statistiky

  • 109
Desetileté auto nebude o tolik horší než dnešní vozy, ale posádku ochrání přeci jen hůř. Z policejních statistik vyplývá, že při vážné nehodě ve vozidle starším než 10 let je téměř dvakrát nižší šance na přežití v porovnání s novějším autem.

Deset let staré auto je Škoda Fabia první generace, ale taky oblíbený Ford Focus. I když obě auta vypadají dodnes moderně, hezky a taky dobře jezdí, čas běží neúprosně.

Vývoj zastavit nelze a i přesto, že dnes automobilky investují spoustu energie hlavně do toho, jak na výrobě ušetřit, auta jsou stále bezpečnější.

Focus zdobí fenomenální jízdní vlastnosti, fabii zas robustnost a poctivost, s jakou je postavena. Obě auta pocházejí z konce devadesátých let a patří k nejtypičtějším autům českých silnic.

Grafy

"Ke konci roku 2012 bylo v ČR registrováno celkem 2 864 556 osobních automobilů starších než 10 let, to je 60,96 procenta vozového parku," uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. Podíl aut starších deseti let se na českých silnicích stále zvyšuje. Před čtyřmi lety to bylo o čtyři procenta méně (58,92 % vozového parku). "Počet vozidel ve věku nad deset let se tedy od konce roku 2008 zvýšil bezmála o deset procent," konstatuje Šípek.

A právě deset let stáří auta si Sdružení automobilového průmyslu vzalo jako přelomový věk pro své výpočty.

Statistiky sestavovali z údajů o následcích nehod osobních automobilů za rok 2012, poskytnutých dopravní policií. "Při nehodách v osobních automobilech starších než 10 let bylo usmrceno více osob než ve vozidlech mladších, přestože celkový počet nehod byl u starších vozidel nižší," popisuje výsledky Šípek.

Statistiky nehodovosti

Méně bourají, častěji zabíjejí

V roce 2012 zahynulo při nehodách v osobních automobilech 465 lidí, z toho ve vozech starších deseti let to bylo 282 osob, což dělá 60,65 procenta všech obětí. "Tato starší vozidla se na celkovém počtu nehod podílela pouze 44,45 procenta," dodává ještě Antonín Šípek.

"Vozidla ve věku do 5 let se na počtu nehod podílela téměř 30 procenty, avšak na počtu usmrcených pouze necelými 17 procenty. U osobních automobilů ve věku 5 až 10 let činil podíl na nehodách 26 procent a podíl na počtu usmrcených osob zhruba 23 procent," vypočítává.

U desetiletých až patnáctiletých aut  byl už podíl na nehodách čtvrtinový a podíl usmrcených osob dosáhl více než 30 procent. U vozidel ve věku nad 15 let, jejichž podíl na počtu nehod činil necelých 20 procent, už byla skoro třetina nehod smrtelných.

"Je jasně patrné, že s přibývajícím věkem vozidla se bezpečnost přepravovaných osob značně snižuje," varuje Šípek.

Statistiky nehodovosti

Starší vozidla vykazují v průměru nižší roční nájezd kilometrů, čemuž logicky odpovídá i nižší počet nehod v provozu. "Pokud tedy počty usmrcených a počty nehod přepočteme na roční proběh kilometrů, pak při vážné nehodě ve vozidle starším než 10 let je šance na přežití téměř dvakrát nižší než v automobilu mladším," uzavírá Šípek.

Hodně oceli neznamená hodně bezpečnosti

Statistiky potvrdily, že při nehodách starších automobilů je šance na přežití menší. Konstrukce karoserií se stále vyvíjí, množství oceli tak bohužel není úměrné úrovni bezpečnosti. I zdánlivě subtilní malé auto má dnes velmi tuhou karoserii, která posádku ochrání lépe než obrovité koráby před dvaceti lety.

Crashtest: Chevrolet Malibu z roku 2009 a proti němu Chevrolet Bel Air z roku...

Prokázal to před několika lety i netradiční crashtest amerického institutu bezpečnosti na silnicích IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Ten proti sobě poslal dva americké koráby, které dělí padesát let. Obětovali na to slavný křídlatý Chevrolet Bel Air z roku 1959 a Chevrolet Malibu z roku 2009. Neohrožený americký křižník se zmuchlal po nárazu v 64kilometrové rychlosti jak plechovka od piva. Sedadlo řidiče se vytrhlo ze závěsů a příď i s motorem pronikla do kabiny. Na pohled obyčejnější a mnohem subtilnější malibu ochránilo posádku airbagy a tuhá karoserie se zdeformovala jen minimálně.

Test to byl trochu extrémní, ale dokázal, že optická mohutnost a velikost vozu nic neříkají o jeho bezpečnosti.

Malibu z roku 2009 a proti němu Chevrolet Bel Air z roku 1959. Starý koráb...
Chevrolet Malibu z roku 2009 a proti němu Chevrolet Bel Air z roku 1959....