Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré letní gumy zahoďte, brzdí hůř

  13:01aktualizováno  13:01
Po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová, ukázal test rakouského a švýcarského autoklubu. Potvrdil doporučení výrobců, že své vlastnosti si gumy drží jen první čtyři sezony. Pak bezpečnost klesá, i když mají ještě stále dost hluboký vzorek.

Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Natírat popraskané bočnice starých pneumatik černým krémem na boty, i takový fígl používají ti největší automobiloví ignoranti. Ne snad, že by se tím vlastnosti gumy tvrdé jak puk nějak změnily, alespoň ale neláká pozornost policistů při případné kontrole.

Guma totiž stárne. Výrobci doporučují měnit zimáky po čtyřech letech, protože pak ztrácejí pružnost a nefungují, jak mají. Rakouský autoklub ÖAMTC zjistil, že to platí i pro letní pláště.

Porovnal nové a staré pneumatiky a potvrdil, že bezpečnost klesá se stářím. "S přibývajícím stářím pneumatik se zhoršují výrazně především vlastnosti spojené se záběrem na mokru. A bezpečnost tak prokazatelně klesá," říká Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC.

Rakouský klub otestoval různě staré pneumatiky jednoho výrobce. Pětiletá pneumatika měla sice dostatečně hluboký vzorek, okolo šesti milimetrů, na mokré silnici už ale o dost zaostávala za novým pláštěm. Auto se staršími letními pneumatikami je především na mokru hůře ovladatelné a má delší brzdnou dráhu.

Kromě pětiletých se v testu objevily pláště používané dva a tři roky, šestileté a "vyštrachali" i pneumatiky, které obuli před 11 a 14 lety. Všechny musely mít hloubku dezénu alespoň pět milimetrů.

Může se hodit

Uvažujete o koupi nového auta? Vyberte si z pestré nabídky na Automodul.cz.

Komisaři ÖAMTC testovali jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici, měřili brzdnou dráhu, chování při jízdě v oblouku a brzdění.

Dvou a tříleté pláště mají o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný. Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," uvádí Friedrich Eppel.

Švýcarský autoklub TCS uvádí, že při brzdění na mokru trvalo z osmdesátikilometrové rychlosti pětileté pneumatice oproti nové o šest metrů déle, než zastavila. Nebo také jinak: když už auto s novými pneumatikami stálo, to s pětiletými jelo v tu chvíli ještě třicítkou.

TCS doporučuje nekupovat pneumatiky starší dvou let a nepoužívat je déle než deset roků.

"Znehodnocování pneumatik závisí hodně na podmínkách skladování," dodává italský automagazín Quattroruote. "Pokud jsou dodrženy podmínky předepsané výrobcem, tedy skladování v temném, uzavřeném, suchém prostoru a pneumatiky nepřichází do kontaktu s oleji, pohonnými hmotami nebo rozpouštědly, udrží si pneumatika své vlastnosti déle."

Stáří vyčtete na boku

Kdy pneumatiku vyrobili, vyčtete na jejich bočnici. V oválném rámečku by mělo být čtyřčíslí, kde první dvě čísla označují týden a druhá dvojice rok výroby.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Toto čtyřčíslí občas najdeme za písmeny DOT a za nimi následující sestavou čísel a písmen. Zkratka DOT (Department of Transportation) znamená, že pneumatika odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy, používají ji ale také výrobci, kteří do Ameriky neprodávají.

Sestava číslic a písmen, která za DOTem následuje, je interní kód každého výrobce. Pro nás jsou důležitá poslední čtyři čísla tohoto kódu, která udávají dobu výroby.

Rakouský autoklub radí, aby se řidiči i u letních pneumatik drželi pravidla tří čtyřek: čtyři stejná kola s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem nejdéle čtyři roky staré.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.