Stáří pneumatiky vyčtete na boku

Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Staré letní gumy zahoďte, brzdí hůř

  • 255
Po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová, ukázal test rakouského a švýcarského autoklubu. Potvrdil doporučení výrobců, že své vlastnosti si gumy drží jen první čtyři sezony. Pak bezpečnost klesá, i když mají ještě stále dost hluboký vzorek.

Natírat popraskané bočnice starých pneumatik černým krémem na boty, i takový fígl používají ti největší automobiloví ignoranti. Ne snad, že by se tím vlastnosti gumy tvrdé jak puk nějak změnily, alespoň ale neláká pozornost policistů při případné kontrole.

Guma totiž stárne. Výrobci doporučují měnit zimáky po čtyřech letech, protože pak ztrácejí pružnost a nefungují, jak mají. Rakouský autoklub ÖAMTC zjistil, že to platí i pro letní pláště.

Porovnal nové a staré pneumatiky a potvrdil, že bezpečnost klesá se stářím. "S přibývajícím stářím pneumatik se zhoršují výrazně především vlastnosti spojené se záběrem na mokru. A bezpečnost tak prokazatelně klesá," říká Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC.

Rakouský klub otestoval různě staré pneumatiky jednoho výrobce. Pětiletá pneumatika měla sice dostatečně hluboký vzorek, okolo šesti milimetrů, na mokré silnici už ale o dost zaostávala za novým pláštěm. Auto se staršími letními pneumatikami je především na mokru hůře ovladatelné a má delší brzdnou dráhu.

Kromě pětiletých se v testu objevily pláště používané dva a tři roky, šestileté a "vyštrachali" i pneumatiky, které obuli před 11 a 14 lety. Všechny musely mít hloubku dezénu alespoň pět milimetrů.

Komisaři ÖAMTC testovali jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici, měřili brzdnou dráhu, chování při jízdě v oblouku a brzdění.

Dvou a tříleté pláště mají o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný. Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," uvádí Friedrich Eppel.

Švýcarský autoklub TCS uvádí, že při brzdění na mokru trvalo z osmdesátikilometrové rychlosti pětileté pneumatice oproti nové o šest metrů déle, než zastavila. Nebo také jinak: když už auto s novými pneumatikami stálo, to s pětiletými jelo v tu chvíli ještě třicítkou.

TCS doporučuje nekupovat pneumatiky starší dvou let a nepoužívat je déle než deset roků.

"Znehodnocování pneumatik závisí hodně na podmínkách skladování," dodává italský automagazín Quattroruote. "Pokud jsou dodrženy podmínky předepsané výrobcem, tedy skladování v temném, uzavřeném, suchém prostoru a pneumatiky nepřichází do kontaktu s oleji, pohonnými hmotami nebo rozpouštědly, udrží si pneumatika své vlastnosti déle."

Stáří vyčtete na boku

Kdy pneumatiku vyrobili, vyčtete na jejich bočnici. V oválném rámečku by mělo být čtyřčíslí, kde první dvě čísla označují týden a druhá dvojice rok výroby.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Toto čtyřčíslí občas najdeme za písmeny DOT a za nimi následující sestavou čísel a písmen. Zkratka DOT (Department of Transportation) znamená, že pneumatika odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy, používají ji ale také výrobci, kteří do Ameriky neprodávají.

Sestava číslic a písmen, která za DOTem následuje, je interní kód každého výrobce. Pro nás jsou důležitá poslední čtyři čísla tohoto kódu, která udávají dobu výroby.

Rakouský autoklub radí, aby se řidiči i u letních pneumatik drželi pravidla tří čtyřek: čtyři stejná kola s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem nejdéle čtyři roky staré.