Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré škodovky na nedostatek dílů neumřou

aktualizováno 
Po více než desetiletí od ukončení výroby vozů se zadním pohonem v mladoboleslavské automobilce je pro Škody 105/130 na zdejším trhu mnohem víc náhradních dílů než v dobách jejich největší slávy. Obchodníci dokonce hovoří o nadbytku. "Výrobci součástek pro staré škodovky se předhánějí v nabídce. Neexistuje snad nic, co by nebylo k dostání. Pokud součástku nemáme hned, tak ji dodáme do dvou dnů," říká Otakar Mertl, šéf firmy Thorn Autotechnic, která v jižní části republiky provozuje významnou síť prodejen a velkoobchodu s náhradními díly.
Výrobci a distributoři se na trhu dílů pro staré škodovky doslova předhánějí. Důvod? V Česku bylo na přelomu loňského a letošního roku na tři čtvrtě milionu škodovek zmíněné řady. Například vozů Škoda 120 v zemi jezdilo na 418 tisíc a reprezentantů typu 105 bylo jen o necelých 100 tisíc méně. Stodvacítka tak představuje jasnou jedničku zdejších silnic, když je každým pátým zaregistrovaným vozem. Aut Škoda 120 přitom je v centrálním registru vozidel přibližně stejně jako mladších favoritů a felicií dohromady.

"Zájem o díly pro starší škodovky je v celé zemi, i když poslední dobou mírně opadá.
Větší poptávka zůstává třeba na Pelhřimovsku, kde je chudší kraj a lidé se v něm stodvacítek drží déle než ve větších městech," sděluje Otakar Mertl. "Zásobujeme také obchody v Plzni, kde už však je větší zájem o díly na zahraniční auta nebo pro novější škodovky s předním pohonem." Nejčastěji majitelé starých škodovek kupují díly pro přední nápravu a brzdy. "Lidé si nejvíc odnášejí svislé čepy pro zavěšení kol přední nápravy, přední brzdové kotouče a brzdové destičky," vypočítává Otakar Mertl. Šéf stanice technické kontroly v Blovicích na Plzeňsku Jiří Červený doplňuje, že nejčastější bolestí řady Škoda 105/130 jsou špatně fungující zadní brzdy. "Ze zadních brzdových válečků uniká kapalina, která namočí brzdovou čelist a zadní brzdy pak nemají dostatečnou účinnost nebo pracují nerovnoměrně. Zaregistroval jsem proto velký zájem o válečky a čelisti," upřesňuje Jiří Červený. Ve středu zájmu majitelů starých škodovek jsou dále výfuky a lemy zadních blatníků. "Přední blatníky kupujeme celé, neboť na ně nejsou samotné lemy k mání. Přední blatníky se navíc jen šroubují, a proto je motoristé žádají celé. Jejich výměna je totiž snazší než v případě zadních blatníků, které jsou přivařené a snáz se opravují na okraji," vysvětluje Petr Tětek, který se na okraji Plzně věnuje servisu starších škodovek už desetiletí. Dál konstatuje, že majitelé zmíněných vozů obvykle nežádají víc než to, aby jejich vůz obstál ve stanici technické kontroly. Na opačném konci zájmu jsou větší karosářské díly, například dveře či kapoty. Majiteli letité škodovky se totiž jejich výměna nevyplácí. Za dveře by dal zhruba 2500 korun a stejně za nový lak.

"Pokud má ještě rozbité okno a případně poškozený jeho ovládací mechanismus, tak oprava přijde na více než šest tisíc korun. A to už je u vozu s patnáctiaž dvacetitisícovou hodnotou na pováženou. Proto lidé raději koupí kompletní dveře na vrakovišti," konstatuje Otakar Mertl. Podobné to je s dříve tolik oblíbenými generálními opravami motorů. Sada dílů, kterou tvoří vložky válců, písty, pístní kroužky a čepy, stojí kolem 3500 korun a na stejné peníze přijde nový klikový hřídel. "Generálka se už v případě škodovek 105/130 nevyplácí. Žádá až patnáct tisíc korun. Ze zkušenosti vím, že soused na chalupě v Pošumaví namísto opravy zvolil nákup motoru z havarované škodovky.

Podobně postupoval ve chvíli, kdy se mu odporoučela převodovka. Tak řeší zásadnější potíže většina majitelů starších vozů," sděluje plzeňský opravář Roman Reš. Prodejci náhradních součástek odebírají zboží převážně od náhradních výrobců, ovšem i pro staré automobily Škoda jsou k dispozici originální součástky. "Nechceme nechat stařičké vozy umřít na nedostatek náhradních dílů. Jsme schopni dodat téměř osmnáct stovek položek pro řadu 105/130. Jsme sice povinni dodávat díly pro starší typ pět let po ukončení výroby, ale jdeme v tomto směru dál," informuje Karel Pokorný z tiskového odboru mladoboleslavské Škody Auto.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.