Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáří auta a najeté kilometry jsou údaje nanic

aktualizováno 
Stáčení tachometrů a omlazování vozidel jsou dva nejčastější problémy při prodeji ojetého vozidla, které mají přímý vliv na jeho kupní cenu. Podle odhadů má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr a pětina je omlazená. Tresty za tyto podvody jsou v nedohledu.

Ford Mondeo | foto: Ford

Pan L. se snaží prodat kombíkový Ford Mondeo. Desetileté auto vypadá na pohled skvěle a je v dobré kondici, majitel nechal zrepasovat problematické komponenty motoru, auto nebylo nikdy bourané, nechal opravit oděrky, ošetřit podvozek a nabízí ho za padesát tisíc, protože potřebuje peníze. Taková mondea v mnohem horším stavu se prodávají o dvacet až třicet tisíc dráž, ale toto stříbrné nikdo nechce. Má totiž na počítadle hodnotu 330 tisíc kilometrů.

A toho se každý kupec zalekne. Vysvětlovat, že u desetiletého auta je to víceméně běžný nájezd a že toto číslo neříká nic o stavu vozu, je často marné. Smutné ale je, že podobné kilometry za sebou má i většina podobných mondeí na trhu. Jenže jejich počítadla kilometrů ukazují často minimálně o sto tisíc méně. Stočit tachometr není nic složitého a sehnat někoho, kdo to umí a má na to potřebné vybavení, je ještě lehčí. A tak se stále vesele falšuje.

Milion stočených tachometrů

Podle odhadů firmy Cebia, která se na prověřování původu a historie vozidel specializuje, má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr. "Cebia jen v roce 2011 zkontrolovala přes svůj on-line systém 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100 – 200 tisíc kilometrů," varuje Petra Štumpfová z Cebie. "Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově milion vozidel s přetočeným tachometrem."

"Nám samotným to škodí. Pokud nechceme obchodovat s takto upravenými auty, tratíme na tom dvakrát. Když přiveze potenciální zákazník auto k prodeji protiúčtem a to má stočený tachometr, takové auto odmítneme. Zákazník pak většinou u nás auto nekoupí," říká Martin Doležal, tiskový mluvčí autobazaru Auto ESA.

Zatočit se "stáčeči" měla novela trestného zákoníku, která chce tyto praktiky výslovně zakázat, měla za přetáčení tachometrů napařit tvrdé tresty. Autoři novely poukazovali na to, že kupujícím vozů s přetočenými tachometry vznikají značné škody. Neznají navíc skutečné opotřebení automobilů, které může způsobit i nehodu. Odhaduje se, že neoprávněný zisk z jejich prodeje činí prý asi čtyři miliardy korun ročně. Jenže návrh nejdříve smetla ze stolu začátkem roku vláda a v půlce března i Sněmovna.

Podle koaličních ministrů je totiž taková novela trestního zákoníku nekoncepční. Přetáčení tachometrů by mělo být podle úvah kabinetu správním deliktem. Stanovisko vlády také poukazuje na různé formální vady předlohy, které mohou vést až k absurdním situacím. Například za zvlášť závažný zločin až s desetiletou sazbou vězení by se považovalo obstarání počítačového programu, který umožňuje zásah do tachometru, s úmyslem umožnit nebo usnadnit vlastizradu, uvádí stanovisko zveřejněné na webu vlády.

Stáčení bude přestupek

Ministerstvo dopravy nyní podle vlády chystá novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž by mělo být pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti výslovně zakázáno. Porušení ustanovení by pak bylo přestupkem.

Do návrhu novely zákona se však podařilo podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka prosadit větu "Stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován".

Z návrhu vypadla pasáž, že by do tachometru mohli zasahovat opraváři aut v rámci třeba nutné opravy po havárii. "Argument byl, že v českém prostředí by se to zneužívalo k naprosto běžné manipulaci s tachometrem. A vždycky by se to svedlo na opravu," vysvětluje Martin Novák.

"Nicméně autorizovaný opravář do tachometru zasáhnout bude moci, ale pokud by někdo jeho čin právně napadl a případ by se dostal do správního řízení, musel by tento fakt prokázat - to by byl takzvaný "osvobozující důkaz". Pokuty jsou navrženy ve výši 50 000 Kč pro fyzickou osobu, až 5 milionů pro právnickou osobu," dodává.

"Pokud tento návrh projde, tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není ošetřená vůbec," říká Štumpfová. "Dle našich odhadů to ale nebude dřív jak za rok."

Přesto si ale Štumpfová nemyslí, že by reálně došlo k poklesu vozidel s upraveným tachometrem. "Například v jiných státech, kde mají zavedenou daleko přísnější legislativu, jako třeba v Německu, to rozhodně neznamená, že by se tam vozidla neupravovala. Opak je pravdou a každý stát, i přes své legislativní opatření, má s tímto druhem auto-kriminality problém."

Pozitivní dopad může mít novela podle mluvčí Cebie na to, že firmy nebudou veřejně na internetu nabízet stáčení tachometrů a tato záležitost bude na první pohled méně dostupná.

"Snahy o tvrdé postihování stáčení tachometrů jsou dlouho neúspěšné. Bylo by zajímavé zjistit, jestli za neschválením nestojí něčí zájem," dodává Martin Doležal z Auto ESA.

Auta s nejčastěji upraveným rokem výroby

  • ŠKODA OCTAVIA rok výroby 2006
  • VOLKSWAGEN PASSAT rok výroby 2007
  • ŠKODA FABIA rok výroby 2001
  • FORD MONDEO rok výroby 1996
  • VOLKSWAGEN GOLF rok výroby 1998
  • FORD FOCUS rok výroby 2004

Zdroj: Cebia

Jak je auto staré?

"Dalším významným problémem je falšování skutečného roku výroby. Ve velkých technických průkazech se již dávno neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum 1. registrace vozidla. Tyto dvě data se od sebe mohou výrazně lišit. Nejčastěji je to 1-2 roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o 3 a více let," varuje Petra Štumpfová z Cebie.

Zákazník tak kupuje dražší vozidlo a jsou také samozřejmě vyšší náklady na případné další finanční služby (leasing, úvěr). Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je o 1-2 roky omlazené, může být podle Štumpfové až čtyřicet tisíc. Majitel pak také platí vyšší náklady na pojištění vozidla. Z kupní ceny vozidla se totiž vypočítává cena havarijního pojištění, takže čím dražší auto, tím více zákazník na pojištění zaplatí.

Samostatnou kapitolou jsou podle Cebie také vozidla individuálně dovezená do ČR. "Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uvedeno datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat," popisuje Štumpfová dnešní praxi.

"A protože všude se nějaký ´známý´ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne."



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Když se maserati porouchá motor, přivezou letadlem nový zadarmo

Maserati Ghibli

Audi či BMW má kdejaký taxikář, maserati je pro vyvolené. Kdo má volný milion, může si koupit nový čtyřválcový mercedes...

OBRAZEM: Závody traktorů jsou nečekaný adrenalin

16. ročník závodu traktorů do vrchu v Žebnici na Plzeňsku

Závody zemědělské techniky jsou vždy parádní podívaná. Na tradiční traktoriádě v Žebnici, vsi na západ od Křivoklátu a...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Najdete na iDNES.cz