Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O životnosti zimní gumy rozhoduje i její uložení přes léto

aktualizováno 
Životnost pneumatik je alchymie. Tedy spíš náročná chemie. Trvanlivost nové nepoužité pneumatiky není přesně dána. Důležité je hlavně správné skladování.

Výrobci ve směsích pro zimní gumy používají materiály, které zůstávají měkké a poddajné i za nižších teplot, takže zůstává zachována přilnavost. Konstrukce dezénu s lamelami lépe odvádí vodu a sníh.

"Setkáváme se občas s řidiči, kteří odmítají nakupovat nové pneumatiky vyrobené před rokem, či dvěma lety," říká Lenka Majková z českého zastoupení Goodyear Dunlop. Považují je totiž za staré. "Nová pneumatika si při dodržení správných podmínek skladování zachovává své původní vlastnosti několik let," namítá Majková a vysvětluje, že by neměla být stanovena žádná konkrétní životnost pneumatik, protože neexistují vědecká nebo technická fakta, na základě nichž by bylo možné určit životnost pneumatiky.

Ušetřete za nákup zimních pneu

Nechte si vrátit stovky korun zpět za nákup pneumatik díky webu VratnéPeníze.cz/Obuv.

"U renomovaných prodejců lze proto zakoupit bez obav pneumatiky i se starším datem výroby," ubezpečuje. Odvolává se na Evropskou technickou organizaci výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) i americkou Asociaci gumárenských výrobců (RMA), protože ani podle nich neexistují žádná relevantní data k této problematice.

Majková pátrala v evropských normách: "Britská norma BS AU 50 říká, že pneumatiku lze označovat za novou, byla-li vyrobena nejvíce před 6 lety. Ostatní autority uvádějí pět let od data výroby."

"Podle výrobců je maximální délka životnosti pneumatiky deset let, například německý autoklub ADAC nedoporučuje používat výrobky starší než osm let," dodává šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Jak je stará

Na bočnici každé pneumatiky lze najít takzvaný DOT kód, který obsahuje identifikační údaje, mimo jiné o tom, kde a kdy byla pneumatika vyrobena. Poslední čtyři čísla DOT kódu vyjadřují datum výroby pneumatiky, přičemž první dvojčíslí označuje týden v roce a druhé rok výroby. "Například kód 0309 označuje třetí týden roku 2009," vysvětluje Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Ten trvá na tom, že je lepší kupovat co nejnovější pláště. "Pneumatiky navíc zaznamenávají s každou novou sezonou vývoj k lepší bezpečnosti," říká. A varuje před možnými nepříjemnostmi, pokud za další dva nebo tři roky jednu gumu zničíte třeba v díře na silnici: "Těžko bude možné sehnat stejný plášť. Každá náprava by přitom měla mít stejné obutí," vysvětluje Buček.

Důležitější než datum výroby, které můžete vyčíst z takzvaného DOT kódu, je podle výrobců správné skladování. Pneumatiky je třeba chránit před vysokými teplotami, výraznými změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, kontaktem s tuky či agresivními chemikáliemi. "Teplota při skladování by měla být nižší než 25 °C, nejlepší je teplota pod 15 °C," radí renomovaný výrobce zimních pneumatik Nokian.

Po vyjetí vydrží čtyři roky

Jiné je to, když začnete pneumatiku používat. Plášť se po prvních pár desítkách kilometrů zbaví svrchní vrstvy a "otevře se", začnou na něj působit povětrnostní vlivy a UV záření. Zimní pneumatika má příměs změkčujících látek a siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý), která umožňuje, že pryž ani za snížených teplot netvrdne.

Chemie obsažená v zimních pneumatikách zabraňuje ztrátě přilnavosti. Pneumatika se tak dokáže i v chladném počasí k silnici "přilepit" a díky tomu může přenášet síly, které přenášet má (brzdné a hlavně boční síly při zatáčení). Tyto látky však mají omezenou životnost.

Po čtyřech letech přestane na sněhu a ledu guma "lepit". Horalové přezouvají raději už po třech sezonách. Kdo jezdí opatrně v nížinách a po městech a místo výjezdu na sníh jde radši na autobus, může být klidný pět let.

"Moderní gumárenské směsi jsou dostatečně stabilizované proti rychlému stárnutí a nenarazil jsem na problém ztvrdnutí," dodává majitel sítě pneuservisů a předseda Společenstva vulkanizérů Jindřich Šafránek. "Vlastnosti pneumatiky se spíše mění se snižující se hloubkou dezénu," upozorňuje. "Záleží hlavně na způsobu uložení nepoužívané sady. Na dobu používání má tedy vliv řidič hlavně jejím skladováním," vysvětluje Šafránek.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.