Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Německu chtějí poslat seniory zpátky do autoškoly

  15:35aktualizováno  15:35
V Berlíně stoupá počet dopravních nehod, do nichž jsou zapletení řidiči starší 65 let. To vyvolalo výzvy, aby se senioři museli podrobovat pravidelným "zkouškám dovednosti", a také zdravotním prohlídkám osvědčujícím jejich schopnost řídit, napsal německý list Die Welt.

Britská královna Alžběta II. řídí automobil u zámku ve Windsoru. | foto: AP

Impulsem byl nedávný případ sedmdesátiletého řidiče, který zkolaboval za volantem a narazil do několika zaparkovaných vozů. Podle policejních statistik, které citoval místní list Berliner Morgenpost, se počet dopravních nehod s účastí řidičů nad 65 let v německém hlavním městě v posledních letech vytrvale zvyšuje.

Celkový počet nehod v roce 2011, které zahrnovaly seniory, byl 13 506, tedy zhruba deset procent všech nehod v Berlíně. V roce 2001 to přitom bylo jen 7 374 nehod. Policie uvádí, že 64 procent těchto nehod způsobili samotní senioři.

Výzkumník Siegfried Brockmann, který zkoumá dopravní nehody pro svaz německých pojišťoven, proto vyzval k povinným kontrolám mobility starších lidí. Ty by zahrnovaly pravidelné testy řidičských schopností se školenými učiteli jízdy. Podle Brockmannova prohlášení pro Berliner Morgenpost podobné přezkušování "přináší úžasné výsledky a je ekvivalentem omlazovací léčby".

Vyzval také k zavedení povinných zdravotních prohlídek. Jejich výsledky by měly zůstávat důvěrné, ale lékaři by na jejich základě rozhodli, zda je dotyčný stále dostatečně fit, aby mohl řídit. "Neexistují objektivní kritéria toho, zda je někdo způsobilý, nebo nezpůsobilý k řízení vozu. Každý doktor rozhoduje subjektivně," dodal Brockmann.

Tento odborník je přesvědčený, že stoupající počet nehod je známkou měnícího se demografického složení obyvatelstva, a že během příštích třiceti let počet nehod způsobených seniory bude mnohem vyšší. Připustil nicméně, že věková skupina 65 až 75 let je méně nebezpečná co do způsobování dopravních nehod než začínající řidiči.

Po 75. roku ovšem prudce stoupá riziko kvůli takovým faktorům, jako je slábnoucí zrak, pomalejší reakce a snížená schopnost vyhodnotit správně složitější dopravní situace.

V Česku každé dva roky na kontrolu

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR. Profesionální řidiči musejí dnes absolvovat dopravně psychologické a neurologické vyšetření každých pět let po padesátce.

"V minulosti byl u ČSAD cyklus vyšetření řidičů krácen v souvislosti s klesající psychickou výkonností. V osmdesátých létech dokonce dopravní psychologové navrhovali, aby u řidičů náročných doprav byl upraven věk odchodu do důchodu na 57 let," uvádí dopravní psycholog Karel Havlík na svém webu sumavanet.cz.

"Naše praxe jasně ukázala, že po padesátce se u většiny řidičů prodlužuje čas nutný k přiměřené pohybové odpovědi na světelný nebo zvukový podnět, zužuje se zorné pole, vzrůstá citlivost na oslnění, zhoršuje se adaptace oka na šero a tmu, myšlenkové procesy se zpomalují a nastávají potíže s rozhodováním," popisuje. První příznaky stárnutí začínají podle Havlíka úbytkem zrakové ostrosti a sluchové kapacity.

U řidičů nad 55 let ochabuje rychlost a přesnost reakce. "Po šestém decéniu dochází k výraznějšímu poklesu psychosomatické výkonnosti a u mnohých řidičů se přidružují problémy se vštípivostí paměti, dostavuje se fixace myšlení a klesá stresová odolnost. Začínají potíže s řešením nových a překvapivých dopravních situací," popisuje známý dopravní psycholog.

Autoři: ,



Nejčtenější

Libeňský most nejde zachránit. Stavěli ho starou technologií, práci odbyli

Libeňský most

Nejde opravit tak, aby vydržel sto let, shodují se odborníci na mostní konstrukce a beton. Libeňský most je postaven...

Snaha o záchranu spalovacích motorů. Nová řešení spasí diesely i benzin

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Emise z automobilů jsou nyní velké téma. Automobilky tak hledají cestu, jak splnit čím dál přísnější emisní normy, ale...



Ojeté SUV za čtvrt milionu: při nákupu myslete, zda na něj budete mít

Dacia Duster

Za čtvrt milionu můžete koupit skutečně zajímavé ojeté SUV. Nabídka je velká, stačí si vybrat, ale nezapomeňte počítat...

Zetor oblékne uniformu. Představil obrněnce Gerlach 4x4

Zetor představil taktické obrněné vozidlo GERLACH 4x4

Traktory slavné brněnské značky Zetor pracují na polích po celém světě. Zetor chce ovšem nově prorazit také jako...

Dlouhodobý test: Škoda Octavia na CNG jezdí za korunu na kilometr

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Auto na naftu dnes začíná ztrácet smysl, zvlášť pokud nejezdíte dlouhé trasy. S městským provozem si moderní naftové...

Další z rubriky

Harry s Meghan ukázali světu legendární jaguar přestavěný na elektrovůz

Jaguar E-Type Zero

Svatba britského prince Harryho a americké herečky Meghan Markleové k sobě přitáhla i zraky milovníků automobilů....

Evropa stanovila emisní limity nákladním autům, opět jsou mimo realitu

SCANIA V8 R620 Sarantos

Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí oproti roku 2019 snížit alespoň o...

Dieselgate u Porsche: do servisu jede 60 tisíc aut s nelegálním softwarem

Porsche Macan

Automobilka Porsche celosvětově svolá na 60 tisíc dieselových vozů modelu Cayenne a Macan. Nařídil jí to německý...

Najdete na iDNES.cz