Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Staříci v ráži: legendární závod Mille Miglia

  14:52
Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Automobiloví dědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil jede se pěkně zostra. Veleslavný závod skončil, na celé čáře vyhrálo BMW.

Mille Miglia není nejstarším ani nejdelším vytrvalostním závodem, i přesto se stal kultem, symbolem vášně a lásky k automobilismu. Vydejte se po tisícimílové cestě do minulosti, rozluštit stopy, jež zanechala na silnicích i prašných cestách.

Pomalí jedou první

Zajímavé je také, že na Mille Miglii, na rozdíl od jiných závodů, startují první pomalejší a méně výkonné vozy, což zjednodušuje organizaci, neboť úseky tratě nemusejí být zavřené na dlouhou dobu a komisaři nemusejí setrvávat na svých stanovištích déle, než kdyby pomalé vozy startovaly poslední a časový rozdíl mezi prvním a posledním by se tím prohluboval.

Oslava italského automobilismu

Stejně jako starší a stejně jedinečná Targa Florio, i Mille Miglia, byla stvořena proto, aby se na její trati utkali nejlepší jezdci a ukázala se spolehlivost tehdejší techniky. Náročnou tisícimílovou zkouškou prošla auta, jejichž vývoj nabral po první světové válce vysoké obrátky.

Pravý důvod jejího vzniku byl ale trochu jiný. Brescia totiž ztratila možnost pořádání italské grand prix ve prospěch Monzy. To se tamním patriotům samozřejmě nelíbilo, jako odpověď tedy založili závod, který měl být dlouhý 1000 římských mil, neboli 1500 km.

Za nápadem stála dvojice mladých hrabat jménem Aymo Maggi a Franco Mazzotti, kteří díky svém vlivu a bohatým přátelům z řad šlechty vymysleli trať z Brescie do Říma a zpět. První trasa (postupně se měnila) měřila 1618 km, tedy zhruba 1005 moderních mil.

Obrázek není k dispozici

Na start první Mille Miglie se 26. března roku 1927 postavilo 77 jezdců, všichni italské národnosti. Výběr vozů byl úzce omezen na sériové neupravované modely a startovné bylo stanoveno na hodnotu jedné liry.

Již první závod měl úspěch – do cíle v Brescii dojelo 51 posádek, zvítězil Giuseppe Morandi s dvoulitrovým vozem OM (značka pocházející přímo z Brescie), typ 665 S. Již tenkrát dokázal drsnou a náročnou trasu zvládnout za 21 hodin a 5 minut s průměrnou rychlostí 78 km/h! Vozy OM ovládly celé podium.

Vláda Alfy Romeo

V dalších ročnících, kdy už se sláva a prestiž závodu šířila světem, se do hry vložila Alfa Romeo, jejíž vozy zvítězily v původní Mille Miglii celkem jedenáctkrát. Za zmínku stojí legendární vítězství Tazia Nuvolariho v roce 1930 (s Alfou 6C 1750 GS Spider Zagato). Nuvolari se v závodě držel za týmovým kolegou Achillem Varzim v těsném závěsu a před úsvitem zhasl světlomety. Achille ho díky ustupující tmě a rozbřesku neviděl a necítil se být v čele ohrožen. Tazio rozsvítil až v cílové rovince u Brescie a začal svého kolegu předjíždět, ten už nedovedl útok odvrátit a svou dosud vedoucí pozici ztratil! Alfy Romeo si díky závodu Mille Miglia, získaly pověst výrobce spolehlivých a rychlých aut kategorie GT.

Závod veteránů Mille Miglia 2010Závod veteránů Mille Miglia 2010

Ačkoliv závodu se účastnili téměř výlučně Italové, v roce 1931 poprvé zvítězili Němci (R. Caracciola a W. Sebastian) s Mercedesem SSK. Posádka velkého kompresorem plněného mercedesu poprvé překonala průměrnou rychlost 100 km/h.

Poté opět nastoupilo období dominance domácí Alfy Romeo, kterou přerušila až druhá světová válka. V roce 1940 se jel pouze krátký, 100kilometrový úsek, v němž poprvé zvítězilo BMW (328), ač upravené samotným Enzo Ferrarim. Závody z let 1941 až 46 se nekonaly, ryzí Mille Miglia se správnou délkou i atmosférou se vrátila v roce 1947.

Na přelomu 40. a 50. let si své slávy naplno užívalo Ferrari, které zvítězilo v šesti ročnících za sebou (1948 – 1953). Dominanci překonal až Alberto Ascari, který Mille Miglii 1954 vyhrál s Lancií D24 Spider. Bylo to také jediné vítězství Lancie v původní sérii.

Rekord z roku 1955 nikdo nepřekoná

Rekordním se stal rok 1955, kdy se na scénu v plné parádě vrátil Mercedes-Benz. S dobrou přípravou se siru Stirlingu Mossovi a jeho spolujezdci Denisi Jenkinsonovi podařilo ujet trať s Mercedesem 300 SLR za těžko uvěřitelných 10 hodin, 7 minut a 48 vteřin. Startovní číslo 722 (které vyjadřuje start z Brescie v 7:22 ráno, zatímco první vozy startovaly večer předtím) je od té doby slavné a symbolizuje muže a stroj, kteří drsný a náročný závod pokořili. Dokáže si dnes někdo představit, že Moss ujel tisíc mil italskou krajinou (bylo to 15 až 20 000 zatáček!) s průměrnou rychlostí 157,6 km/h? Jisté je, že už ho nikdo nikdy nepřekoná...

Obrázek není k dispozici

V roce 1957 byl závod ukončen, a to z důvodu fatální havárie, která se stala ve vesnici Guidizzolo. Vozu ze stáje Ferrari, které po úspěchu Mercedesu v roce 1955 opět začínalo ovládat slavný závod, zřejmě praskla pneumatika a španělský řidič Alfonso de Portago s ním vletěl do davu diváků. Zemřel on i jeho spolujezdec, ale co je horší, ještě dalších devět lidí, z mezi nimi bylo pět dětí.

Závodí se i dnes

Závod byl obnoven v letech 1958 až 1961, ovšem pouze jako jízda povolenými rychlostmi s několika speciálními zkouškami na plný plyn. Od roku 1977 se pod názvem Mille Miglia Storico konala parádní jízda původních závodních vozidel, jež se v roce 1982 změnila do současné podoby, ve které jde spíš než o rychlost (i když ta je stále velmi důležitá) o načasování a přesné průjezdy časovými kontrolami.

Startovné činí 6060 eur a do závodu je vpuštěno vždy pouze 375 závodních aut, která ovšem musejí plnit základní podmínku – musela se účastnit původních závodů v letech 1927 až 1957. Zájem je ovšem enormní, například letos vybírali pořadatelé kombinaci vozů z více než 1400 zájemců.

Obrázek není k dispozici

Letošní ročník byl stejně jako předchozí výrazně sponzorován automobilkou BMW, která také zaznamenala v závodě největší úspěch, neboť její modely 328 obsadily první, třetí, páté a šesté místo v celkovém hodnocení. Z vítězství se nakonec radovala posádka Giuliano Cané a Lucia Galliani, a to již podesáté! Druhé místo opanovala Alfa Romeo 6C 1500 Grand Sport osazená favorizovaným Lucianem Viarem a Markem Gesslerem. Trojici nejlepších doplnili Enzo Ciravolo a Maria Leitnerová s BMW.

V modrobílých barvách se závodu zúčastnil i současný designový ředitel automobilky BMW Adrian van Hooydonk, který sdílel BMW 328 s bavorským princem. Slavných osobností bylo možné v závodě spatřit více. Přítomnost italského ministra vnitra Roberta Maroniho na zahajovacím ceremoniálu asi nikomu neunikla, pozornější jistě zaregistrovaly i posádku Mercedesu 300SL W194, kterou tvořila dvojice expilotů F1 Coulthard/Hakkinen.

Mille Miglia na vlastní oči

Vůbec nechápu, proč jsem se na Mille Miglia byl podívat až letos. Věřit tak už dříve všemu, co se o ní povídá a vědět, co vím teď, jel jsem tam už dávno. Startovní listina je pestrá jako místní výběr kvalitních vín.

Hned na startu nasazuje startovní pole ostré tempo. Nikdy by mě nenapadlo, že Mille Miglia se pohybuje tak rychle. Staré závodní stroje překračují zákonem povolené rychlosti a co ještě neuvěřitelnější, všichni jim poslušně uhýbají z cesty. Policie navíc řídí dopravu a vše podřizuje nerušenému průjezdu veteránů a všech, kdo jedou s kolonou, třeba i vlastním autem. Atmosféra je neuvěřitelná, podél silnic stojí davy nadšených jásajících fanoušků, starousedlíci vykřikují radostně ódy na vozy a čas ubíhá úplně jiným tempem. Všude vládne naprostá pohoda a i když je závod pro jezdce velmi náročný, nikdo neváhá a odpovídá na zamávání.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...