Prototyp VW se spotřebou 1 l/100 km

Prototyp VW se spotřebou 1 l/100 km | foto: VW

Staronový vládce VW chce auto se spotřebou 1 l/100 km

  • 25
Ferdinand Piëch měl mimořádně úspěšný týden. Nejmocnější muž evropského automobilového průmyslu oslavil ve zdraví sedmdesátiny a z dortu s nápisem Volkswagen si ukrojil další kus. Stále se také nevzdává myšlenky na výrobu vozu se spotřebou 1 litr na 100 km jízdy.

Valná hromada akcionářů ho ve čtvrtek večer potvrdila v čele dozorčí rady Volkswagen Group na příštích pět let. Skupinu, do níž patří také mladoboleslavská Škoda Auto, ovládá Piëch přes automobilku Porsche.

Sám je se slavným výrobcem sportovních vozů úzce spjat: jeho dědeček se jmenoval Ferdinand Porsche.

O rozruch na setkání s akcionáři se postaral Hans-Martin Buhlmann, představitel menšinových akcionářů Volkswagenu. "Co by se stalo, kdybyste dostal rýmu?" ptal se Piëcha na valné hromadě.

Narážel tak na koncentraci moci v rukách jednoho muže. Piëch ovládá přes třicet procent koncernu a společně se spolkovou německou zemí Dolní Sasko dá dohromady pohodlnou většinu.

Buhlmann byl dokonce tak netaktní, že oslavenci položil otázku, co se s koncernem Volkswagen stane, až pan Piëch jednou "zmizí".

Přesto byla kritika akcionářů oproti loňskému slyšení podstatně menší. Oznámené výsledky byly totiž velmi příznivé. Volkswagen za první letošní kvartál zdvojnásobil čistý zisk na 740 milionů eur a obrat mu narostl o 5,1 procenta.

Úsporný VW
Ferdinand Pi'ech - sám zručný konstruktér, chce oživit projekt vozu s extrémně nízkou spotřebou, který "pohřbil" jeho nástupce Bernd Pischetsrieder.

Před pěti lety Piëch představil prototyp takového vozu. Na trase z Wolfsburgu do Hannoveru dvoumístný prototyp s karoserií z uhlíkových vláken dosáhl na spotřebu 0,89 l/100 km. Za volantem seděl právě Piëch a vezl na valnou hromadu Volkswagenu Pischetsriedera.

Piëchova "hračka" putovala pod vedením jeho nástupce  do depozitáře. Jeho sériová výroba by ve své době přišla na 35 000 eur za kus.  Piëch se minulý týden nechal v rozhovoru pro list Brauschweiger Zeitung slyšet, že našel výrobce, který by jej byl schopen vyrábět za sedminu ceny (5 000 eur).

Konečné rozhodnutí o dalším osudu projektu je na šéfovi koncernu VW Martinu Winterkornovi. Piëch také prozradil, že kromě "litrového" auta se na přelomu tisíciletí pracovalo na projektu vozu se spotřebou do tří litrů. I ten byl ale jeho nástupcem uzavřen. Pokud by se práce na obou projektech znovu rozjely, bylo by potřeba přibližně tři až čtyři roky vývoje. Za nízkou spotřebou takového auta by stály především nové superlehké materiály a vytříbená aerodynamika, zanedbatelná není ani optimalizace výrobních nákladů.

Litrový VW z roku 2002 vážil necelých třista kilogramů. 3,47 metru dlouhý, 1,25 široký a přibližně metr vysoký minivůz poháněl 0,3litrový dieselový jednoválec s výkonem 8,5 koně a maximálním kroutícím momentem 18,5 newtonmetru. Maximální rychlost je 120 km/h, za pozornost stojí nevídaný aerodynamický koeficient Cx=0,159.

,