Starší auta se prodávají lépe než nová

  • 71
Koupit nové auto, nebo ojetinu? Čím dál více lidí se v posledních měsících přiklonilo k levnější variantě. Dovoz ojetých automobilů do země v první čtvrtině letošního roku vzrostl více než o jednu čtvrtinu na téměř 31 tisíc aut.

K tomuto číslu je nutné připočítat i tisíce prodaných starších aut, která vyrobila v minulosti buď mladoboleslavská automobilka, nebo je přivezli oficiální dovozci nových vozů.

Jen největší prodejce ojetých vozů - společnost Automobile Group vlastnící síť bazarů AAA Auto - loni zvýšil prodej ojetin téměř o dvacet procent na 39 tisíc. A ten většinu aut nakupuje v tuzemsku. "Naše dovozy ze zahraničí nejsou významné," říká mluvčí firmy Magdaléna Drsová.

Naproti tomu zájemců o nové vozy ubylo. Podle včerejších statistik se za prvních pět letošních měsíců prodalo necelých dvaašedesát tisíc nových vozů, což je o šest set méně než loni. Propad zaznamenaly i leasingové společnosti. Největší hráč v oboru, společnost ŠkoFIN, specializující se na splátkový prodej vozů koncernu VW, uzavřela za první tři měsíce roku méně kontraktů než loni. "U ojetých vozů jsme ale zaznamenali navýšení počtu smluv," uvedla mluvčí firmy Běla Jašková.

Kupci ojetin stále častěji nakupují vozy vyrobené v posledních pěti letech. Ještě před třemi lety nejpopulárnější starší ojetiny za padesát tisíc korun už zdaleka nejdou na odbyt. "Průměrná cena prodaného vozu v posledních letech stoupá, největší zájem je nyní o vozy v kategorii 150 000200 000 Kč, přičemž zákazníci se stále více přiklánějí i k vyšším cenovým kategoriím," říká Drsová a přiznává, že hnacím motorem jsou splátkové prodeje. Touto cestou firma nyní prodává šest z deseti vozů.

Prodejci nových automobilů pak častěji přicházejí s akčními nabídkami, kdy za cenu základní verze automobilu nabízejí nadstandardní výbavu. "Tyto akce jsou u všech značek čím dál častější. Důvodem je nasycenost trhu," říká mluvčí VW pro Českou republiku Jan Klíma. Pozadu nechce zůstat ani mladoboleslavská automobilka, které se zatím nedaří naplnit svůj letošní cíl - udržení padesátiprocentního podílu na trhu nových aut.

Za prvních pět měsíců roku největší česká firma na domácím trhu prodala 29 500 vozů (47,6 procenta všech nových aut), což je o tři tisícovky méně než loni. Šéf automobilky Vratislav Kulhánek si hodně slibuje od masivní reklamní kampaně. "Ty předchozí, to totiž nebyly pořádné kampaně. Brzy se například objeví v televizi šot, kde bude naše vozy propagovat modelka Adriana Sklenaříková," řekl nedávno šéf automobilky Vratislav Kulhánek.