Starší ford - nová škoda zatím nerozhodně

- Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 má v dlouhodobém redakčním srovnávacím testu s novou Škodou Felicií 1,3 LXi za sebou pětadvacet tisíc kilometrů a během této porce, která představuje více než dva roky cestování průměrného řidiče, neměl kromě malé závady ostřikovače čelního skla, prasklé parkovací žárovky a potřeby dovyvážit ve stotřicítce lehce vibrující přední kola žádnou vážnější poruchu. Zmíněné bolístky spravilo pár set korun. Felicia sice během stejné kilometrické porce kvůli provozním závadám nestála vůbec nic - ale jen proto, že těžila z výhody nového vozu.
V rámci záruky u ní totiž servis zdarma opravoval převodovku, která obtížně a s nepříjemným zvukem řadila ze čtyřky na trojku, a kromě toho zkušební řidiči kritizovali nejisté hledání jedničky a zpátečky. Ještě předtím felicii unikala do motorového prostoru chladicí kapalina, což mechanici rovněž opravili zdarma. V tomto případě měnili vadnou vyrovnávací nádržku chladiče. Jestliže po prvních pěti tisících kilometrech ekonomicky vycházel Ford Mondeo téměř o sedm a půl tisíce korun výhodněji a k mezníku patnácti tisíc kilometrů držel náskok ještě skoro čtyřtisícový, po pětadvaceti tisících kilometrech se náklady na provoz v podstatě srovnaly. Stalo se tak zásluhou spotřeby,která u mondea vrostla z původně průměrných 8,3 na 8,38 litru naturalu na sto kilometrů, zatímco u felicie si syrový motor s přibývajícími kilometry »sedl« a nejprve bral o půl a potom o téměř třičtvrtě litru na každou stovku kilometrů méně než ford. Ten sice nepatrné zvýšení spotřeby vykázal po dlouhých a svižných jízdách po dálnicích v tuzemsku i v rychlostně neomezené cizině, ovšem pravdou zůstává, že ani škodovku jezdci v rámci testu nešetřili a rovněž ji velmi často proháněli po dálnicích. Za zmíněných podmínek Ford Mondeo 1,8 GLX spolykal během pětadvaceti tisíc kilometrů 2096 litrů benzinu, tedy o 165 litrů víc než Škoda Felicia 1,3 LXi. Při současných cenách pohonných hmot by tento rozdíl představoval zhruba čtyři tisíce korun. Jestli je to dost či málo za větší komfort cestování, to už musí zhodnotit každý motorista sám a podle svých nároků a kapsy. V předepsané údržbě je o dost jednodušší Škoda Felicia. Ta během prvních pětadvaceti tisíc kilometrů vyžadovala s patnáctitisícovým servisním cyklem jen jednu prohlídku s výměnou oleje a olejového filtru celkem za 1654 korun, zatímco Ford Mondeo s ještě nedávno desetitisícovým cyklem byl v servisu dvakrát a na výměnách oleje, filtrů, čtyř zapalovacích svíček, těsnění a v úvodu už zmíněných drobných opravách stál 7504 korun. Dál se však má nepříznivé postavení mondea v této oblasti alespoň částečně lepšit. Výrobce totiž v poslední době oficiálně prodloužil servisní cyklus z deseti tisíc na rovněž patnáct tisíc kilometrů.

Test trvá celkem 40 tisíc kilometrů a chce přispět do tradiční motoristické diskuse o tom, zda je lepší koupit sice skromnější a hůř vybavené nejlevnější nové tuzemské auto, nebo starší ale komfortnější, výkonnější a o třídu lepší zahraniční konkurenci. První část testu se Škodou Felicií se uskutečnila vloni, letos od jara navazuje etapa s Fordem Mondeo.Felicia stála při pořízení a 40 tisících kilometrech se vším všudy 350 tisíc korun. Mondeu do této částky zbývá něco přes pětatřicet tisíc korun. Má však ještě patnáct tisíc kilometrů před sebou a jisté přitom je, že kromě benzinu a oleje bude žádat minimálně nové pneumatiky.

Souboj mezi jetým fordem a novou škodovkou je za polovinou, náklady na provoz obou vozů se srovnaly.