Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starší z bratrů je o málo dražší, ale o dost lepší

  14:41aktualizováno  14:41
Zhruba do středu cenového spektra malých skútrů - výš než jsou stroje z nabídky supermarketů, ale hlouběji pod značkové výrobky - zasadil dovozce letošní novinky z Tchajwanu: Aeon Torch 50 a vyspělejší Aeon TRX 50. Obě malé padesátky v testu MF DNES potvrdily to, co se od nich dalo čekat. Technicky jsou o krok za současnou světovou špičkou, ale v obyčejné službě hlavně v hustém městském provozu, na kratších cestách za prací či při kratochvíli nejmladších řidičů plně obstojí. A víc se vlastně ani nežádá.

Svými tvary - prakticky shodnými - sourozenci Aeon Torch i Aeon TRX nijak zvlášť nevybočují z nynějších trendů. Nepůsobí příliš avantgardně, spíše střízlivěji - až na světlomety varianty TRX, která se snaží podtrhnout svůj sportovnější charakter.

ZÁVĚRY Z TESTU
* Výdrž tchaj-wanských skútrů je zatím neznámou, rovněž až čas ukáže, zda mají nynější novinky na zdejším trhu zajištěný bezproblémový servis a dodávky náhradních dílů.
* Jako výhodnější z testu vyšel o zhruba čtyři tisíce korun dražší skútr Aeon TRX 50, který je technicky modernější, o poznání hezčí a pro městský provoz vhodnější než Aeon Torch 50. Podobné jsou i první zkušenosti z prodeje levnější výrobek jde na odbyt méně.
* Výhodou je původ motoru ve starší Yamaze, ze které lze použít některé náhradní díly.
* Ceny skútrů Aeon jsou vyšší než v případě nejlevnějších výrobků tohoto druhu na zdejším trhu, ovšem nelze přehlédnout, že aeony jsou vybaveny relativně kvalitními karburátory, akumulátory, pneumatikami a dalšími díly.

Proto by alespoň tomuto typu více slušela elektronová kola. Přesto je design vcelku povedený a za renomovanějšími značkami moc bodů neztrácí. Výrobní zpracování se ukazuje jako solidní, provoz je po prvních dojmech příjemný... Leč co si v Česku zatím neprověřené stroje dají opravdu líbit, to ukáže až čas.

A jestli lze v případě malých tchajwanských skútrů Aeon o něčem pochybovat, tak o tom, zda na trhu budou spolu s celým sortimentem náhradních dílů a servisních služeb i za tři pět let. To je také v současnosti jejich zásadní nevýhoda ve srovnání s klasikou.

Nikdo totiž nepochybuje, že kupříkladu Yamaha nebo Honda už na zdejším trhu zůstanou, a kdyby se náhodou jednomu dovozci nedařilo, nastoupí na jeho místo jiný. Importér skútrů Aeon však oponuje, že vše je zajištěno a už dnes pro značku v zemi pracuje 45 dealerů.

Na jejich skutečnou servisní prověrku opět čeká čas, obchodní schopnost už ale naznačili: na trh se svým zbožím vstoupili v letos v únoru a do konce pololetí se propracovali na 11. místo v žebříčku 21 hodnocených značek malých motocyklůpadesátek všech druhů.

Aeon Torch 50
Pohodlné sedlo pod sebou skrývá dostatečně velký prostor pro přilbu, menší nákup nebo velký řetěz. Na přehledné palubní desce je tachometr, kontrolky blinkrů, ukazatel stavu paliva i kontrolka oleje. Jízdní vlastnosti jsou dobré a na kvalitní asfaltové silnici dovolí i razantnější cestování s většími náklony. Avšak přechod na dlažební kostky je okamžitě znát: malá (desetipalcová) kola se projeví nepříznivě, když kopírují každou nerovnost, což řidiči dávají dokonale poznat. Ani přejezdy tramvajových kolejí nejsou oblíbenou disciplínou Aeonu Torch 50. Neškodilo by doladit přední tlumiče, které mají na pražskou dlažbu příliš krátký zdvih a jsou poměrně tvrdé. Lacinější ze sourozenců příjemně překvapí živostí a schopností zvládnout téměř každý kopec i se stokilovým jezdcem. S přehledem dosahuje deklarované rychlosti 45 kilometrů v hodině, zvuk motoru nenechává na pochybách, že je pro zmíněnou rychlost utlumen a že má ještě rezervu. Výkonu odpovídají i brzdy - ač bubnové, zabírají dostatečně, ale ne ostře. Aeon Torch 50 je vozítko na kratší výlety, pro jízdy do práce a menší nákupy. Pražskou dlažbu zvládá, i když neochotně.

Aeon TRX 50
Po usednutí za řídítka většího z bratrů jezdec okamžitě pocítí větší kola, rozvor i výšku skútru. Ten se od levnějšího modelu na první pohled liší sportovnějším dvojitým předním světlometem, tvarem palubní desky, jiným výfukem, a hlavně přední kotoučovou brzdou, která nechybí žádné z moderních padesátek. Sedlo i dostatečný prostor pod ním zůstávají nezměněny. Přibyl pohotovostní boční stojánek, o který se však při testu nepodařilo stroj opřít. Jízdní vlastnosti se díky větším - dvanáctipalcovým - kolům významně zlepšily. Stroj získal na stabilitě, i pražskou dlažbu zvládá s bravurou a nezaskočí ho ani tramvajové koleje. Aeon TRX 50 dosahuje rychlosti - rovněž kvůli novým silničním předpisům utlumené - k 50 kilometrům v hodině, také u tohoto typu je znát rezerva. Kopce stroji nepůsobí problémy ani s dvěma jezdci. Aeon TRX 50 je ideální městské přibližovadlo, na které lze usedat i pro radost z jízdy. Cenový rozdíl je malý ve srovnání s tím, oč víc stroj nabízí proti Aeonu Torch 50.

SPOTŘEBA V TESTU

V testu MF DNES, který se uskutečnil převážně v hustém pražském provozu, spotřebovaly skútry Aeon Torch 50 i Aeon TRX 50 od 3,3 do 3,7 litru benzinu na 100 kilometrů. Byly většinou obsazeny jedním stokilovým jezdcem, zkušební jízdy se však konaly i v plném zatížení dvěma osobami a při maximálním využití výkonu.

Prognóza odhadce
Těžko činit prognózy ztráty hodnoty strojů, které zdejší trh zatím nezná a praxe je nevyzkoušela. V průměru však lze konstatovat, že malý skútr s motorem o objemu 50 cm3 klesne na ceně v prvním roce po koupi o 20 procent a ve druhém o dalších 10 procent. To by znamenalo, že Aeon Torch 50 bude za dva roky na trhu ojetin k mání zhruba za 30 tisíc a Aeon TRX 50 za necelých 35 tisíc korun. Později bude cenu určovat už jen skutečný technický stav stroje, od kterého lze očekávat asi tak 20 tisíc kilometrů bez větších problémů a investic. Hodnotu určitě ovlivní i dostupnost a ceny náhradních dílů a servisních služeb.
MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce a prodejcem nových i ojetých motocykl

 

Starší z bratrů je o málo dražší, ale o dost lepší
Přehled prodeje skútrů i mopedů do 50 cm3 v Česku v 1. pololetí 2001

Pořadí

značka

prodaných kusů

Pořadí

značka

prodaných kusů

1.

Hero

1241

12.

Jawa

41

2.

Manet-Korado

457

13.

Stella

25

3.

Derbi

268

14.

Daelim

23

4.

Siamoto

212

15.

Adly

22

5.

Honda

177

16.

Suzuki

15

6.

Yamaha

166

17.

KTM

13

7.

Peugeot

98

18.

Steward

12

8.

Hyosung

95

19.

Italjet

7

9.

Piaggio

94

20.

Husqvarna

4

10.

Aprilia

85

21.

Cagiva

3

11.

Aeon

67

celkem

 

3125

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

 

 

Skútry v testu MF DNES

Skútr Aeon Torch 50

Skútr Aeon Torch 50 a Aeon TRX 50

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.