Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý opel obstál v STK bez potíží

aktualizováno 
Deset let starý Opel Vectra 1.6i GL, který je v dlouhodobém redakčním testu na 40 tisíc kilometrů, absolvoval prohlídku ve stanici emisní a technické kontroly s výsledkem, jaký by mohlo mnohé mladší auto závidět. Technici náhodně zvolené stanice v Rybnici u Kaznějova na Plzeňsku konstatovali, že emise vyhovují normám, a technická prohlídka odhalila jen dvě závady z kategorie lehkých: úniky oleje z motoru a převodovky, což vykazují prakticky všechna starší auta a volnější stabilizátor. Vůz, který v té chvíli měl na tachometru 122 623 kilometrů, byl tedy schopen dalšího provozu bez okamžitých opravářských zásahů.

V rámci pravidelné prohlídky vozu s výměnou oleje redakce nechala v servisu na vůz namontovat nové zástěrky zadních kol, když jedna z původních se bůhvíkde ztratila. Opel dostal také nový zadní díl výfuku. Ne že by ten dosavadní ještě pár tisíc kilometrů nevydržel, leč určitě by v záznamu o výsledku kontroly přibylo upozornění na korozi tohoto dílu, snad by technik byl i přísnější. (Zkušenosti z opravy jsou na další stránce).

Může se hodit

Nabídku nových i ojetých automobilů Opel Vectra 
můžete vidět na serveru www.automodul.cz

Porovnání, co na voze zjistí různé STK, znemožnil fakt, že výsledek kontroly se s úředním kulatým razítkem zaznamenává do technického průkazu. Jakákoliv snaha o další prohlídku po té, která se uskutečnila v řádném termínu a byla úspěšná, by tedy byl nevysvětlitelný. Konkrétní zkušenost z emisní a technické kontroly v Rybnici se neliší od praxe ve většině podobných zařízení v zemi: technici nic neopomenou, jsou korektní, neexistují ani náznaky někdy až šikanování, známého z osmdesátých let.

Vždyť i STK bojují o zákazníka a o práci - jejich služeb sice motoristé využít musí, ale mohou si vybrat z mnoha firem v nejrůznějších místech země. Rybnické zařízení s velkorysými a upravenými prostory pracuje bez významnějších front, v jednom areálu je emisní i technická kontrola Zkušení motoristé radí jet do stanice technické kontroly bez zvláštních příprav automobilu. "Kdysi - to jsem měl ještě starou Škodu 1000 MB - jsem se před každou STK doslova trápil.

Vůz jsem vylepšoval, zkoušel, opravoval... a z STK mě pak vyhodili kvůli problému, na který jsem ani nepomyslel," říká Karel Černík z Plzně, který za pětatřicet let řidičské praxe vystřídal desítku osobních automobilů. "V posledních letech ale jezdím ke kontrole s klidem. Vůz nechám v STK prohlédnout a opravuji či nechám opravit, až když technici zjistí konkrétní závadu. Zatím jsem to vždy stihnul v rámci opakované - levnější - prohlídky. Samozřejmě neprovokuji tím, že bych měl v nepořádku to nejzásadnější - světla, pneumatiky, zrcátka..."

Spotřeba testovaných vozů 1)Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako jetý na 40 000 km, 6) testován jako jetý, v průměru 27 204 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES

Vývoj spotřeby Oplu Vectra 1.6i v dosavadním průběhu testuPramen: MF DNES

Vůz I/100 km
Škoda Octavia 1.8 20V SLX Z 2) 10,5
Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 3) 9,5
Škoda Felicia 1.3 Lxi 4) 7,6
Ford Mondeo 1.816V GLX 5) 8,6"
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4) 7,6
Opel Vectra 1.6i 6) 7,06

úsek testu

průměrná spotřeba

po 5000 km

7,3 I/100 km

po 13 500 km

7,26 I/100 km

po 20 000 km

7,19 I/100 km

po 27 000 km

7,06 I/100 km

Spotřeba opět klesla

Opel Vectra 1.6i GL se blíží k cíli třetí čtvrtiny dlouhodobého redakčního testu na 40 tisíc kilometrů a potvrzuje přitom trvale příznivou spotřebu: 27 204 kilometrů absolvoval v průměru za 7,06 litru na 100 kilometrů. Je to zatím nejpříznivější výsledek v dosavadní historii dlouhodobých testů, kterým se v MF DNES v posledních letech podrobilo šest nových i jetých automobilů. Spotřeba vozu klesá průběžně od začátku testu. Jeho první polovinu opel absolvoval převážně v zimě a se spotřebou 7,19 litru na 100 kilometrů. S jarem se apetyt dál zmenšil, byt starý automobil cestuje převážně na dálnicích a v hustém městském provozu. Jízdní výkony zastaralého motoru 1.6 sice zaostávají za současnými pohony, ty však většinou nejsou srovnatelně úsporné.

Skromný sluha, nebo past na peníze?

Opel Vectra 1.6i GL do dlouhodobého testu vyjel vloni na podzim s tím, že představuje hodně jetou a relativně levnou - stotisícovou - ojetinu. Právě s automobily v ceně do 100 tisíc korun se v Česku obchoduje nejčastěji a dlouhodobý test na 40 tisíc kilometrů chce přispět k hledání odpovědi na věčnou otázku, zda je levnější starší auto pro motoristu relativně výhodným a skromným služebníkem, nebo pastí na peníze. MF DNES opia ročníku výroby 1991 koupila v náhodně vybraném bazaru za 105 tisíc korun s tím, že měl na tachometru 95 240 kilometrů.

Vůz v testu nezlobí, náklady rostou

Čas pravidelné prohlídky s výměnou motorového oleje a k tomu ještě končící platnost emisní a technické kontroly zavedly starý Opel Vedra 1.6i GL po 27 tisících z celkových 40 tisíc kilometrů dlouhodobého testu MF DNES do servisu - podruhé do plzeňské pobočky sítě Drive in.

Důvody? Jednak dobrá zkušenost z nedávné opravy vodního čerpadla, kterou firma spolu s dalšími pracemi zvládla za polovinu ceny služby značkového servisu, a jednak snaha zjistit, zda dobrý výkon nebyl náhodný. Ukázalo se, že nikoliv. I při opakované návštěvě servis podle výrobních čísel automobilu do druhého dne objednal náhradní součásti, samotná práce (viz tabulka) od převzetí do předání vozu trvala hodinu a deset minut.

Cena zadního dílu výfuku se sice prakticky nelišila od nabídky značkové firmy, ale úspory zákazníkovi přináší okolnost, že Drive in na vůz namontoval díly či vyměnil olej, aniž účtoval práci. Bezplatná byla v rychloservisu i základní prohlídka opiu včetně kontroly tlumičů. Ke všemu byla k dispozici moderní technika.

Zatímco v jednom z největších pražských servisů Opel před časem mechanik otestoval kvalitu zadního dílu výfuku pohledem a dvěma ranami pěstí, využil pracovník Drive in endoskopu, který na obrazovce poskytl dokonalý obraz toho, jak je výfuk uvnitř zkorodovaný.

S natolik přesvědčivým argumentem těžko polemizovat. Redakce tedy před prohlídkou v STK objednala výměnu dílu, byt se na pohled mohlo zdát, že ještě pár tisíc kilometrů vydrží. Ve značkových servisech ubývá zákazníků se staršími a více jetými auty. Potvrdil to i průzkum, při kterém redakce zjišťovala, v jakých cenách by stejnou práci na oplu poskytly specializované firmy.

Pro starý Opel Vedra A ročníku výroby 1991 už mnohde díly nemají. Pro případnou opravu by je tedy museli objednávat. Oficiální ceny značkových servisů pro srovnání poskytl Zdeněk Vlášek z pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem oplů na zdejší trh. Jan Machač z téže firmy upozornil, že majitelé nových a zánovních aut však nemohou značkové servisy opustit - jejich práce je spolu se značkovými náhradními díly podmínkou pro uplatnění záruky na vůz.

Dosavadní náklady pro Opel Vectra

koupě automobilu

105 000 Kč

povinné ručení do konce roku 2000

1159 Kč

dálniční známka pro rok 2000

800 Kč

základní výbava1)

1143 Kč

prohlídka a oprava v servisu před testem

12 301 Kč

vyvážení předních kol

150 Kč

žárovka předního světlometu

70 Kč

povinné ručení na rok 2001

3645 Kč

dálniční známka pro rok 2001

800 Kč

výměna oleje a filtru, oprava (vodní pumpa,
rameno řízení, řemen, nemrznoucí směs + práce)

6178,30 Kč

4 nové pneumatiky Barum

7720 Kč

výměna oleje a filtru, zadního dílu výfuku a zadních zástěrek

4187 Kč

emisní kontrola

260 Kč

kontrola v STK

450 Kč

celkem

143 863,30 Kč

Poznámka: 1) trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky atd.
Pramen: MF DNES


Ceny práce na jetém oplu ve značkovém a neznačkovém servisu (Kč)

servis/práce Drive in Plzeň 1) Opel Praha 2) Opel mimo Prahu 2)
zadní díl výfuku 3370 3299  3299
spona výfuku 43 67 67
výměna výfuku neúčtováno 295 3) 180 4)
zadní zástěrky 115 5) 952 952
sponky zástěrek v ceně zástěrek 245 245
montáž zástěrek neúčtováno 177 108
olej 15W-40 557 528,50 528,50
olejový filtr 102 93 93
výměna oleje neúčtováno 59 36
manipulace s vozem neúčtováno 118 72
celkem 4187 5833,50 5833,50
Poznámky: 1) předložená faktura, 2) kalkulace importéra značky Opel, 3) odvozeno z minimální hodinové sazby v Praze 590 Kč, 4) odvozeno z minimální hodinové sazby mimo Prahu, 5) neoriginální - koupeny v prodejně autodoplňků
Pramen: MF DNES, importér značky Ope



 

Mnohé servisy a stanice technické kontroly nabízejí motoristům na prahu zimy zdarma seřízení automobilových světel.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.