Starý opel slouží a nereptá

Devět roků starý Opel Vectra 1.6 GL je po třetině redakčního dlouhodobého testu na 40 tisíc kilometrů ve výborné kondici a dává za pravdu hlasům, které tvrdí, že kvalitní ojetina může méně náročným motoristům dobře posloužit a ušetřit jim spoustu peněz ve srovnání s jinými, kteří koupí nový vůz.

Kromě preventivního servisu s nezbytnou opravou brzd na startu testu potřeboval opel během prvních 13 500 kilometrů jen vyvážení předních kol a výměnu žárovky v předním světlometu. Kdyby stejný automobil vytáhl z obrovského osudí mnohdy nevyzpytatelných ojetin průměrný zdejší motorista, jezdil by - vezmeme-li jako samozřejmost zmíněnou preventivní přípravu staršího auta na další službu u nového majitele - déle než rok, během něhož by prakticky jen lil benzin do nádrže.

Po sérii dlouhodobých testů nových automobilů a jedné zánovní zahraniční ojetiny v ceně nejlevnějšího tuzemského nového auta na trhu je zmíněný Opel Vectra 1.6 GL reprezentantem ojetin v ceně do zhruba sta tisíc korun, kterých se v Česku prodává nejvíc - podle odborných odhadů až 80 procent.

Konkrétně jde o Opel Vectra ročníku 1991, který měl na začátku testu na tachometru 95 240 kilometrů a vydavatel MF DNES ho koupil za 105 tisíc korun v náhodně vybraném bazaru v Klatovech. Během 40 tisíc kilometrů má přispět k hledání odpovědi na věčnou motoristickou otázku: Je levná ojetina skromný a výhodný sluha, nebo past na peníze?

Alpy oplu svědčily

Během prvních 13 500 kilometrů dlouhodobého redakčního testu nestál starý opel kromě vyvážení lehce kmitajících předních kol a zmíněné žárovky sedmdesátikorunové hodnoty na údržbě či opravách vůbec nic. Nežádal dokonce ani dolití oleje či výměnu gumových lišt stíračů, které motoristé na prahu zimy zpravidla mění. Zatím dobře slouží starý akumulátor, potíže nejsou s topením ani jinou částí vozu.

A jestli starý automobil něčím udivuje, je to jeho dosavadní relativně malá žízeň. Úvodní tisíce kilometrů testu absolvoval s průměrnou spotřebou 7,3 litru na 100 kilometrů, kterou pak dlouhá cesta do Francie a Itálie dokonce ještě snížila v celkovém průměru na 7,2 litru na 100 kilometrů. Poslední zimní podmínky v Česku sice na krátkých trasách apetit vozu poněkud zvedly, nicméně i tak spotřeba zůstává po třetině testu velmi přijatelná: 7,26 litru na 100 kilometrů.

Je to nejméně ze všech aut, která se dosud podrobila dlouhodobým testům MF DNES a jejichž řadu tvoří dvě Škody Octavia, Škoda Felicia, Ford Mondeo a Škoda Fabia. Jízda, kterou Opel Vectra absolvoval v první třetině testu na 2700 kilometrů dlouhé trase do francouzských a italských alpských center a zpět, žádala v průměru 6,7 litru benzinu na 100 kilometrů.

Důležitá je rezerva

Před zahájením testu se Opel Vectra 1.6 GL podrobil důkladné prohlídce ve značkovém Srba servisu Opel v Praze-Řeporyjích. Redakce objednala to, co novopečeným majitelům ojetin v motoristických radách doporučuje - celkovou kontrolu vozu, výměnu motorového oleje s filtrem a výměnu rozvodového řemene.

Přitom se sice potvrdilo, že rozvodový řemen měnil předchozí majitel (jak v protokolu při prodeji v bazaru popravdě uvedl) skutečně před několika tisíci kilometry, a kus byl tedy zánovní, leč začínalo hlučet - a volat po výměně - ložisko jeho napínací kladky. S tím souvisela nutnost přetěsnění vodní pumpy. Další náklady žádaly výměny brzdového obložení, které jako špatné už při prodeji označil v záznamu o technickém stavu vozidla klatovský bazar.

Náprava zmíněných problémů spolu s několika dalšími drobnostmi stála ve značkovém Opel-servisu 12 301 korun a potvrdila to, co odborníci radí: při koupi staršího automobilu by se motorista neměl vydat ze všech peněz. Naopak, dobrá je pro předvídané i nepředvídané náklady záloha minimálně ve výši deseti procent a lépe dvaceti procent z pořizovací ceny ojetiny. Čím je vůz starší a při koupi levnější, tím větší by měla rezerva být.

Značková přísnost je drahá

Značkový servis ovšem na testovaném oplu našel mnohem více závad, než redakce k opravě skutečně objednala. Za vadný označil silentblok levého předního ramene, které radil měnit celé (6800 korun bez práce), poslední díl výfuku (3300 korun), ložiska zadních kol (3200 korun), lanovody ruční brzdy (1200 korun), dál radil přetěsnit víko ventilů a olejovou vanu atd.

V přísném pohledu - po zvyku uplatňovaném pro nová či zánovní auta - měl zřejmě pravdu a na starém autě by mohl jít snad ještě o další desetitisíce korun dál, leč následující průběh testu prokázal, že servisem požadovaná dokonalost není v případě letité ojetiny nezbytná. I po 13 500 kilometrech výfuk drží a nehlučí, na dlažbu garáže, v níž vůz pravidelně parkuje, zatím nedopadla ani kapička oleje...

V další části testu se Opel Vectra svěří - jak část motoristických odborníků starším automobilům doporučuje - do neznačkových levnějších servisů. O jejich službách, prověřených samozřejmě anonymně, budeme rovněž informovat.

Destičky se usadily

Jediné, co v dosavadním průběhu testu na oplu "zaskřípalo", byly brzdové destičky na přední nápravě. Při koupi vozu byly na konci životnosti, na což bazar také upozornil. A zdarma přidal ("pokud budete respektovat cenu a nebudete se snažit vyjednat slevu," vyjádřil se klatovský obchodník) destičky náhradní.

Nejednalo se však o originální výrobky Opel, nýbrž o destičky z druhovýroby ve zhruba třetinové ceně. Pražský značkový servis je původně do vozu vůbec nechtěl montovat, leč nakonec ustoupil s tím, že za tento díl práce nepřebírá záruku. Byť se to původně mohlo zdát jako formální a snad i nadbytečné upozornění, v praxi se záhy ukázalo, že servismeni vědí, co říkají.

Brzdy sice na účinnosti ani minimálně neztratily a bezprostředně po opravě vyšly z měření ve zkušebně nezávislého pražského Ústavu silniční a městské dopravy u hodnocené ojetiny dokonce lépe než brzdy porovnávaných nových automobilů Škoda Fabia 1.4, Opel Astra kombi 1.6, Škoda Octavia 1.6 i Škoda Felicia 1.3, ovšem při prudkém brzdění z vyšší rychlosti se nepřehlédnutelně chvěly.

Protože reklamace po upozornění ve značkovém servisu nepadala v úvahu, zůstaly neznačkové destičky ve voze i pro další kilometry. A zlobily vytrvale, až nakonec v nedávných náročných sjezdech alpských silnic kapitulovaly. Usadily se a brzdění je opět klidné.


Dosavadní náklady pro Opel Vectra

koupě automobilu 105 000 Kč
povinné ručení do konce roku 1159 Kč
dálniční známka 800 Kč
základní výbava 1143 Kč
prohlídka a oprava v servisu 12 301 Kč
vyvážení předních kol 150 Kč
žárovka předního světlometu 70 Kč
celkem 120 623 Kč



Spotřeba testovaných vozů 1)
Vůz l/100 km
Škoda Octavia 1.8 20V SLX 2)  10,5
Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 3) 9,5
Škoda Felicia 1.3 LXi 4) 7,6
Ford Mondeo 1.8 16V GLX 5) 8,6
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4) 7,6
Opel Vectra 1.6i 6) 7,26
Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako jetý na 40 000 km, 6) testován jako jetý, v průměru prvních 13 500 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES


Poslední dobou v tuzemsku přibývá motoristů, kteří se za sněhem a lyžováním vydávají do alpských zemí.