Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý opel slouží, ale žádá tisíce

  17:22aktualizováno  17:22
Deset roků starý Opel Vectra 1.6i GL se blíží do cíle dlouhodobého redakčního testu a potvrzuje, že i relativně levná ojetina v ceně zhruba 100 tisíc korun může motoristovi poskytnout dobré služby. Ze 40 tisíc má za sebou přes 33 tisíc km, tedy zhruba tolik, kolik zdejší motorista najede za tři roky, a přitom měl jedinou závadu, která zastavila jízdu. Ovšem neobešel se bez nemalých investic. Je stotisícová ojetina skromný služebník nebo jen past na peníze? Hlasujte ZDE.
Opel Vectra 1.6i

Opel Vectra 1.6i | foto: MAFA - Robert Zlatohlávek

Kromě běžné údržby, základních provozních nákladů a přípravy na test s preventivní výměnou rozvodového řemene, jeho kladky a opravy brzd žádal ještě zadní díl výfuku, opravu vodní pumpy, sadu pneumatik a pak už jen několik drobností.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Vectra  
můžete koupit na www.automodul.cz

"Nic z toho není nad rámec péče, kterou ojetiny v ceně do sta tisíc korun obvykle potřebují," říká Aleš Kužel, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. Aleš Kužel upřesňuje, že původní majitelé do stotisícových ojetin před prodejem prakticky neinvestují.

"Taková auta většinou nemívají v pořádku podvozky, přičemž například neznačkové tlumiče pro zahraniční vůz stojí 10 tisíc až 12 tisíc korun. Vytlučené bývají čepy na zavěšení předních kol, opravy zpravidla potřebují brzdy a brzdové kotouče," vypočítává Aleš Kužel. "K samozřejmostem patří ojeté pneumatiky a rezavý výfuk, což opět žádá tisíce.

Novopečený majitel tak během pár tisíc kilometrů s levnější ojetinou snadno utratí třeba i 30 tisíc korun, a to nesmí mít smůlu třeba v podobě porouchané automatické převodovky, jejíž oprava stojí desetitisíce. Zato motory bývají u vozů v ceně do sta tisíc korun obvykle v pořádku."

Zmíněným zkušenostem dává za pravdu také srovnání nyní testovaného Opelu Vectra 1.6i ročníku 1991 s Fordem Mondeo 1.8i z roku 1994, který se v MF DNES podrobil dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů v roce 1999. Představoval zahraniční ojetinu v ceně nejlevnější nové škodovky a při koupi redakci stál 225 tisíc korun, ovšem celý test absolvoval prakticky bez závady a bez významnější investice.

"Lidé si to poslední dobou uvědomují víc a víc a raději si vezmou kvalitnější starší vůz na leasing, nemají-li k dispozici dostatek hotových peněz. Například v AAA Auto Praha se zájem odklonil od ojetin v ceně do sta tisíc k nejvíc prodávaným vozům v ceně od 100 tisíc do 180 tisíc korun," konstatuje Aleš Kužel. "A jdou-li auta do 100 tisíc korun pořád ve velkém na odbyt, tak 40 procent z nich tvoří provozně nejméně náročné Škody Favorit, Forman a už i nejstarší Felicie."

Značkový servis je drahý
Největší z investic pro testovaný Opel Vectra v dosavadním průběhu testu představovala komplexní prohlídka s preventivní výměnou rozvodového řemene a jeho kladky před startem čtyřicetitisícové jízdy. Jako nezbytná se hned po koupi vozu ukázala oprava brzd.

Vývoj spotřeby Oplu Vectra  1.6i v průběhu testu
úsek testu průměrná spotřeba
po 5000 km 7,3 l/100 km
po 13 500 km 7,26 l/100 km
po 20 000 km 7,19 l/100 km
po 27 000 km 7,06 l/100 km
po 33 000 km 6,86 l/100 km

Práci zajišťoval pražský značkový servis Opel, který - jak se v pozdějších testech opraven ukázalo - je o mnoho dražší ve srovnání s neznačkovými firmami. Výměnu vodní pumpy spolu s veškerými náležitostmi a pravidelným servisem by účtoval zhruba dvakrát tak draho, než ve skutečnosti v testu poskytla menší plzeňská firma.

Jan Machač, technický ředitel pražské společnosti Opel CaS, která je výhradním dovozcem oplů na zdejší trh, v té souvislosti připustil, že lidé většinou věnují svým autům špičkovou péči značkových servisů zhruba tři roky po koupi a později se uchylují k levnějším, neznačkovým firmám. Ale pozor, jestliže u starších zahraničních vozů se služby menších opraven ukazují jako výhodné a plně postačující, nemohou majitelé nových a zánovních aut značkové servisy opustit - jejich služby jsou spolu se značkovými náhradními díly podmínkou pro uplatnění záruky na vůz.

Spotřeba je příznivá
Jestli nyní testovaný Opel Vectra 1.6i něčím udivuje, tak spotřebou, která postupně klesá od začátku testu a v průměru 33 tisíc kilometrů klesla už pod hranici sedmi litrů na 100 kilometrů. Takového výsledku nedosáhl žádný z vozů, dosud dlouhodobě testovaných v MF DNES. Přitom vectra jezdí převážně po dálnicích a v hustém městském provozu.

Opel Vectra 1.6i GL zahájil dlouhodobý test vloni na podzim. MF DNES koupila vůz ročníku výroby 1991 v náhodně vybraném bazaru za 105 tisíc korun s tím, že měl na tachometru 95 240 kilometrů. Automobil je i nedlouho před závěrem testu v solidním technickém stavu. Potvrdily to také emisní a technické kontroly, které absolvoval bez problémů.

Spotřeba testovaných vozů 1)

Vůz

l/100 km

Škoda Octavia 1.8 20V SLX 2)

10,5

Škoda Octavia 1.8 Turbo kombi 3)

9,5

Škoda Felicia 1.3 LXi 4)

7,6

Ford Mondeo 1.8 16V GLX 5)

8,6

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4)

7,6

Opel Vectra 1.6i 6)

6,9

Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako jetý na 40 000 km, 6) testován jako jetý, v průměru 33 165 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES

Dosavadní náklady pro Opel Vectra

koupě automobilu

105 000 Kč

povinné ručení do konce roku 2000

1159 Kč

dálniční známka pro rok 2000

800 Kč

základní výbava 1)

1143 Kč

prohlídka a oprava v servisu před testem

12 301 Kč

vyvážení předních kol

150 Kč

žárovka předního světlometu

70 Kč

povinné ručení na rok 2001

3645 Kč

dálniční známka pro rok 2001

800 Kč

výměna oleje a filtru, oprava (vodní pumpa, rameno
řízení, řemen, nemrznoucí směs + práce)

6178,30 Kč

4 nové pneumatiky

7720 Kč

výměna oleje a filtru, zadního
dílu výfuku a zadních zástěrek

4187 Kč

emisní kontrola

260 Kč

kontrola v STK

450 Kč

celkem

143 863,30 Kč

Poznámka: 1) trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky atd.
Pramen: MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.