Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý opel výkon neztratil

aktualizováno 
Jetý Opel Vectra 1.6i GL, který se v MF DNES v příštích měsících podrobí dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů, je navzdory devíti rokům stáří v solidní kondici. Vyplynulo to z měření a zkoušek, které redakce objednala ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze.

Výrobce například zmíněnému vozu s motorem 1.6 deklaruje výkon 55 kilowattů při 5200 otáčkách za minutu a ve skutečnosti opel má v tomto režimu 54,7 kilowattu. "Při pětiprocentní toleranci měřicích přístrojů to je pěkný výsledek a příslib, že vůz by neměl mít v příštích desetitisících kilometrů zásadnější problémy s motorem," vyjádřil se pražský znalec oplů Jiří Beránek.

Rovných 55 kilowattů výkonu naměřili technici při 5000 otáčkách. Rovněž se ukázalo, že vůz s bezmála stovkou tisíc kilometrů na kontě splňuje všechny provozně emisní parametry, v pořádku je i řízený katalyzátor. Opel Vedra 1.6i se podrobil také měření akcelerace, v níž zůstal o poznání pozadu za předpokládaným výsledkem: zatímco výrobce u zmíněného modelu ročníku 1991 udává, že z klidu dosáhne stokilometrové rychlosti během 14 vteřin, v testu pro MF DNES byl vůz podle měření ÚSMD v akceleraci o 1,3 vteřiny pomalejší.

Tento výsledek je stejně jako všechny ostatní - průměrem ze dvou měření. Dokonce i v porovnání s novými auty obstál jetý Opel Vedra v měření elasticity a brzdné dráhy. Brzdil dokonce nejlépe z vybraných. Brzdy ojetiny byly před zkouškou v ÚSMD jen pár desítek kilometrů po výměně předních destiček a zadního obložení, zatímco ostatní vozy, jejichž výsledky posloužily ke srovnání, byly při testech MF DNES prakticky nové.

Proč právě Opel Vectra?

Rozhodnutí o tom, že dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů se v roli stotisícové ojetiny podrobí Opel Vectra, vyšlo ze zastoupení a obliby jednotlivých značek a modelů na zdejších silnicích. Široko daleko nejrozšířenější jsou v Česku škodovky a automobily VAZ. Prvních se už podrobilo testům MF DNES několik - dvě octavie, fabia i felicia.

Proto v úvahách tentokrát nefigurovaly. Bohaté rozšíření ruské značky VAZ pochází z předlistopadových časů s tím, že nová auta přibývala v devadesátých letech v tuzemském provozu minimálně a ani pro blízkou budoucnost se nejeví jako perspektivní. Třetí nejsilnější zůstává na silnicích v Česku značka Fiat, což je dáno také tím, že do země dodávala auta i v dobách, kdy jiná západoevropská produkce prakticky nepřijížděla.

Z toho plyne, že Fiat je zastoupen modely, z nichž některé z nejrozšířenějších už hodně zestárly, nebo se naopak cenou ještě nesklonily ke stotisícové hranici, případně v absolutních číslech nedosahují počtu konkurentů jiných značek. To je třeba případ Fiatu Tipo, který by sice stářím i cenou odpovídal požadavkům současného testu MF DNES, ovšem v Česku je rozšířen méně než některé nejobvyklejší typy jiných firem.

Následuje značka Ford, jejíž ojetina - model Mondeo - však už v testu MF DNES také byla. Nepočítáme-li trabanty a wartburgy, zbylo tedy volit mezi volkswagenem a oplem, případně renaultem a peugeotem. Při zohlednění toho, jaký model je na současném trhu ojetin nejžádanější a má také určitou perspektivu, se okruh zúžil na trojici Volkswagen Golf II - Opel Vectra A - Peugeot 405.

Z hledání nejmladšího a přitom relativně nejlevnějšího auta v pokud možno solidním stavu nakonec padlo rozhodnutí na Opel Vectra 1.6i. Jeho provoz, zkoušky, měření a vůbec veškeré náklady s prověrkou souvisící hradí - stejně jako v minulých testech - vydavatel MF DNES, společnost MAFRA.


Z testu již plynou první zkušenosti

* Není jednoduché najít na zdejším trhu ojetin kvalitní starší vůz menšího objemu a nižších provozních nákladů v ceně kolem sta tisíc korun. * U vozu zmíněné cenové kategorie je důležitější skutečný technický stav než rok výroby. * Osvědčuje se nákup v bazaru s jistou tradicí a technickým zázemím. * Je vhodné mít finanční rezervu do výše zhruba 20 procent kupní ceny ojetiny. * Za prozíravé považují odborníci přinejmenším výměnu motorového oleje s filtrem a rozvodového řemene spolu s kontrolou brzd bezprostředně po koupi levnějšího staršího automobilu.* Služby značkových servisů jsou sice důkladné a kvalifikované, ale vzhledem k pořizovací ceně nejčastěji kupovaných ojetin také poměrně drahé. Většina motoristů zřejmě bude u ojetin v ceně do sta tisíc korun využívat neznačkové firmy a lacinější díly z druhovýroby. Značkový servis je ovšem nezbytný v případě potřeby speciální techniky, třeba diagnostického počítače a podobně. * Minulostí už zřejmě jsou fronty na policejních dopravních inspektorátech při vyřizování formalit kolem automobilů.


 

Starší Opel Vectra 1.6 má v testu MF DNES za sebou 17 tisíc kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.