Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý vlk v rouše beránčím - Bugatti 55 1932

  23:01aktualizováno  23:01
- Koncem 20. let pan Bugatti vyměnil své tři auta typu 43 za dva americké Millery, které závodily na okruhu v Monze. Měl k tomu důvod. Pečlivě prostudoval řešení polokulového spalovacího prostoru amerických vozů a vzápětí jej aplikoval na své stávající motory. Zdaleka však nedosáhl výkonů svého vzoru. Nevzdával se. Modifikací proslulého závodního typu 35 vznikl typ 51 (lze si ho prohlédnout i v Národním technickém muzeu v Praze), kterým vyvrcholila Bugattiho éra úspěchů v závodech Grand Prix. Alternativou k "jedenapadesátce" byl sportovní model 55 s datem narození 1932.
Příznačné jsou postřehy o pasivní bezpečnosti typu 55, které uvádí dobový článek. Prvním příspěvkem jsou "závodní pneumatiky Dunlop", druhým pak to, že "nápravy, spojovací tyče, tyče řízení a podobné spoje jsou všechny vyleštěny, takže mohou být snadno objeveny případné drobné prasklinky, které se mohou vyskytnout při závodním provozu na špatných cestách". Vysoká kvalita povrchových úprav všech součástí byla ovšem pro Bugattiho typická.
Standardně dodávanou dvousedadlovou karoserii s velkým zavazadlovým prostorem a více než stolitrovou nádrží v zádi navrhl kompletně Jean Bugatti, syn proslulého konstruktéra. Dlouhá kapota, nízké sklopné přední sklo, splývavé linie předních blatníků zdůrazněné oválnými, barevně odlišenými prolisy (nejpůsobivější v červené či žluté) spolu s hluboce vykrojenými boky bez dvířek a rezervním kolem na zádi zdůrazňují sportovní charakter vozu. Ten byl ostatně často označován za nejkrásnější sportovní auto všech dob. O kvalitách typu 55 svědčí osmadvacet dochovaných a náležitě ceněných exemplářů z celkového počtu třiceti osmi vyrobených kusů.
Za zaznamenání stojí výkony vozu: maximální rychlost 180 km/h, zrychlení z klidu na 96 km/h za 13 sekund; stošedesátikilometrová rychlost na konci trasy dlouhé 400 metrů s pevným startem. To jsou hodnoty, které ještě dnes vzbuzují respekt. Na spotřebu paliva pochopitelně nelze brát ohled.
Závodní motor "pětapadestáky" je řadový osmiválec s vrtáním a zdvihem 60 respektive 100 mm, objemem 2262 cm3 a klikovým hřídelem uloženým na valivých ložiskách. Dává úctyhodných 135 koní při 5500 otáčkách za minutu. Pro snazší starty je sací potrubí osazeno nastřikovací pumpičkou ovládanou z palubní desky, kde se nalézá také páka předstihu ovládající přerušovač magnetam, dvě páky otevírající ventilaci v karoserii a knoflíky seřiditelných tlumičů pérování. Podvozek tvoří žebřinový rám s typickým zavěšením tuhých náprav. Přední nápravu, Bugattiho "majstrštyk", tvoří dutá trubka, v koncích plná a vykovaná vcelku s otvory, kterými prochází poloeliptická pera. Typická jsou také Bugattiho kola z lehkých slitin s osmi loukotěmi a zalisovanými brzdovými bubny. Kroutící moment se přenáší přes Bugattiho patentovanou lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku s řazením pákou uprostřed kokpitu.
Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz