Starým vozům stačí levnější díly

-
Zaslouží jetý automobil při opravách originální díly, nebo mu postačí o třetinu až polovinu levnější kusy od náhradních výrobců? Odborníci soudí, že méně kvalitní součástky z druhovýroby jsou vhodné především do starších vozů, které už mají hodně za sebou a jejich cena se pohybuje v desetitisících korun.

Šéf plzeňského diesel servisu a obchodník s novými i jetými auty Petr Svoboda upřesňuje, že neoriginální díly patří až do vozu, který je starší než tři roky nebo absolvoval přes 100 tisíc kilometrů. "Pokud se jedná o automobil u prvního majitele a v perfektním stavu, tak nedoporučuji přemýšlet o neoriginálních součástkách, byť je vůz starší a třeba má i najeto víc kilometrů," říká Petr Svoboda. "Majitel by totiž byl sám proti sobě. Díl od náhradního výrobce téměř vždy vydrží méně než originál. Z náhradní výroby lze bez obav využít snad jen těsnění pod hlavu válců." Jestli jsou někde díly z druhovýroby zvlášť rizikové, tak je to u vstřikovacích čerpadel vznětových motorů. "V tomto případě součástky od náhradních výrobců nedoporučuji," radí Petr Svoboda, který se dieselům věnuje od sedmdesátých let. "Pokud motorista pravidelně jezdí do stejného servisu, tak pravděpodobně dostává slevu, takže jsou pro něj originální díly dostupnější." Motorista by měl součástky k opravám volit podle toho, jaké záměry s autem má. "Když vůz nehodlá v nejbližší době prodat, tak by měl bez váhání sáhnout po jistotě originálního kusu. Jestli ale auto brzy nabídne bazaru, tak je pro něj originální díl zbytečným výdajem." Nejbohatší nabídka součástek z druhovýroby je na zdejším trhu pro auta německé výroby a pro škodovky, skromný naopak je sortiment pro vozidla ze zámoří. Cenové rozdíly jsou zřejmé: například přední blatník pro Opel Astra stojí v originálním provedení zhruba 2300 korun, zatímco kus od náhradního výrobce je za 700 až 1000 korun. Kloub na tentýž vůz se prodává asi za 7000 korun, ale v neoriginální verzi přijde na necelou polovinu. Josef Hodek, plzeňský karosář s více než třicetiletou praxí, rovněž potvrzuje, že díl od náhradního výrobce patří opravdu jen do starších, už více jetých vozů. "Pokud má auto na tachometru do sta tisíc kilometrů a není starší tří let, tak mu každopádně doporučím originální díl," souhlasí s Petrem Svobodou. "Pokud si ale zákazník přeje levnější zboží, tak mu vyhovím. Ovšem řemeslnická čest se ve mě bouří. Vždyť například na blatnících je rozdíl vidět na dálku, neboť neoriginální kus karosář nenapasuje stejně jako originál. Další kapitolou je životnost - na klempířských komponentech se někdy projeví už tři zimy." Existují však výjimky. "Bez rozpaků použiji neoriginální pryžové díly, stejně dobrou zkušenost mám s chladiči z druhovýroby," sděluje Josef Hodek. "Obecně levnější součástky doporučuji lidem, kteří mají auta v hodnotě kolem padesáti tisíc korun. Tam drahé opravy ztrácejí smysl."

Srovnání cen některých ojetin v Česku, SRN a Rakousku

Vůz karosérie rok Česko (Kč) Německo Rakousko
výroby (DEM/Kč) (ATS/Kč)

Audi A6 2.5 TDI lim/4 1995 483 000 25 650/475 294 224 000/589 120
Fiat Punto 1.2 60 SX lim/5 1996 166 000 11 250/208 462 95 000/248 850
Ford Escort 1.8 TD CL kom/5 1996 202 000 12 750/236 257 110 000/289 300
Mercedes Benz C 200 lim/4 1995 433 000 23 500/435 455 205 000/539 150
Opel Astra Caravan 1.6 GL kom/5 1997 216 000 15 050/278 876 144 000/378 720
Peugeot 406 1.9 STDT lim/4 1996 322 000 18 900/350 217 155 000/407 650
Škoda Felicia 1.3 GLXi lim/5 1996 164 000 8750/162 137 75 000/197 250
VW Passat Variant 1.9 TDI CL kom/5 1996 318 000 19 800/366 894 165 000/433 950

Poznámka: přepočet z DEM a ATS na Kč podle kursu platného 28. 4. 2000
Pramen: EUROTAX