Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát platí za poznávací značky miliony navíc

  8:53aktualizováno  8:53
Praha - Stát zbytečně přijde o stovky milionů korun kvůli extrémně nevýhodné smlouvě o nákupu státních poznávacích značek, kterou v říjnu roku 2001 podepsali se soukromou firmou Hicon bývalí náměstci ministra dopravy Karel Holl a Vladimír Sokolík. Vyplývá to z kontrolní zprávy k prověrce některých zakázek ministerstva dopravy, kterou má MF DNES k dispozici.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Exkluzivní smlouvu na nákup dvanácti milionů značek zhruba za dvě miliardy korun ministerstvo přidělilo Hiconu bez výběrového řízení a kontrakt je podle zjištění kontrolního odboru resortu nevypověditelný. „Originál smlouvy s firmou Hicon nebyl na ministerstvu nalezen. Dle vyjádření zaměstnance sekretariátu náměstka ministra si tuto smlouvu odnesl při svém odchodu z funkce bývalý náměstek ministra Vladimír Sokolík.

Nalezena byla pouze kopie smlouvy,“ píše zpráva. Kontroloři přitom došli k jednoznačnému závěru, že smlouva je výhodná pro soukromou společnost a nevýhodná pro stát. Za jednu značku totiž zaplatí ministerstvo Hiconu zhruba sto korun. Zástupci konkurenčních firem i představitelé svazu výrobců dopravních značek v pořadu České televize sdělili, že podle jejich kalkulace lze jednu značku i s přiměřeným ziskem vyrobit výrazně levněji, a to až o třetinu. Navíc stát podle výsledků kontroly platí i další peníze.

Ministerstvo totiž loni nemělo dostatek prostředků k zaplacení všech faktur, a Hicon tak výrobu značek financoval z bankovních úvěrů. Tyto náklady musí stát soukromé firmě podle smluvních podmínek zaplatit. Když neuhradí dluh do stanoveného data, pak se dlužná částka úročí ročně téměř pětadvaceti procenty. Zakázku od státu na výrobu dopravních značek má firma Hicon již od roku 1994, kdy ji získala ještě od ministerstva vnitra, pod které do loňska tato problematika spadala. Vladimír Sokolík v Klekánici přitom sdělil, že důvodem pro podepsání nové smlouvy byla spokojenost vnitra s firmou Hicon.

Tato firma totiž jako jediná vlastní stroj na produkci značek. Další zájemci o zakázku však namítají, že jde o nepříliš drahé zařízení v řádu jednotek milionů korun, které obsluhuje pět lidí. Kromě nevypověditelné zakázky na dopravní značky kontrola na ministerstvu zjistila i další nedostatky při financování projektu Bezpečnost silničního provozu. Úřad už některé nevýhodné zakázky vypověděl. Na rozdíl od „nevypověditelné“ smlouvy na dodávku dopravních značek již ministerstvo na přelomu loňského a letošního roku vypovědělo další exkluzivní kontrakt, a to na dodávky tiskopisů pro testy v autoškolách. „Dodávky tiskopisů, které stály v moravské tiskárně Sydokon 106 milionů korun, pořídíme za třetinu ceny,“ řekl minulý týden ministr dopravy Milan Šimonovský. Na placení všech smluv uzavřených minulým vedením ministerstva nemá resort dost peněz a jeho dluh je nyní skoro 700 milionů korun.

Nevýhodné smlouvy na ministerstvu dopravy
* Ministerstvo podepsalo dvoumiliardový kontrakt bez výběrového řízení s firmou Hicon. Originál smlouvy nebyl na ministerstvu nalezen. Na její kopii je napsáno, že je nevypověditelná. Konkurenční výrobci tvrdí, že by značky dokázali vyrábět o třetinu levněji
* Vládní projekt bezpečnosti silničního provozu, který resort financuje, není podle platných smluv možné nijak kontrolovat. Dodatečně například při prověrce zakázky na vytištění „Příručky pro přežití“ bylo zjištěno, že faktura soukromé firmy byla o patnáct procent vyšší, než bylo dohodnuto

Autoři:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.