Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statisíce majitelů ojetin v tuzemsku netuší, že jezdí v kradeném autě

  17:17aktualizováno  17:17
Majitelé osobních automobilů koupených jako ojetiny by se měli bát: v České republice jezdí zhruba 400 tisíc vozů, které byly odcizeny a před dalším prodejem dostaly novou identitu. Tak zní odhady Martina Pajera, ředitele pražské firmy, která jako první v zemi už před desetiletím začala s prověrkami původu motorových vozidel a nyní jich měsíčně lustruje kolem tří tisícovek.

Pětadvacet až třicet procent v tuzemsku ukradených aut se dostává do zahraničí, dvacet až pětadvacet procent gangy rozeberou na náhradní díly. Nejvíc z odcizených vozidel - padesát procent - se v Česku dočká nové legalizace k provozu," upřesňuje Martin Pajer.

Informuje také o jednom z nejrozšířenějších způsobů, jak podvodníci dostávají nové doklady pro odcizené vozidlo: Vyberou si typ a v cizině koupí to samé, pokud možno totálně havarované auto. Ještě tam z vraku nechají vyříznout identifikační štítky a vezmou si poznávací značky. Zbytek pro jistotu nechají sešrotovat," říká Martin Pajer. V Česku pak konkrétní vůz nechají ukrást.

Když auto získají, vymění na něm značky a identifikační štítky a vyjedou za hranice. Při zpáteční cestě předloží doklady o tom, že automobil v cizině koupili, zahájí běžné celní řízení, zaplatí clo a legální cestou obdrží doklady k vozidlu." Motoristé, kteří potom automobil koupí jako ojetinu, nemají o podvodu tušení. Právě takový očišťovací koloběh se často děje se Škodami Octavia," doplňuje Martin Pajer. Při poměrně úspěšném exportu zmíněných vozů nebývá problém najít odpovídající vrak někde v Rakousku, Německu nebo Holandsku.

 

ROZHOVOR: Škodovka zlodějské testy nedělá

Na problémy skrádežemi octavií výrobce průběžně reagoval a výsledkem bylo kromě jiného několik úprav zámků. Mluvčímu Škody Auto  Evženu Krauskopfovi jsme položili několik otázek.
Má automobilka tým lidí, kteří zkušebně překonávají zabezpečení vozů, jako některé banky platí počítačové hackery, již mají za úkol snažit se proniknout zvenčí do bankovního systému?
Ne.
Jaké chystáte nejbližší novinky v zajištění automobilů?
Technický vývoj vede k řadě opatření, která neustále ztěžují přístup do vozidla. Je samozřejmé, že podrobnosti tohoto charakteru nebudeme zveřejňovat.
Jaké je současné postavení mladoboleslavských vozů v zabezpečení proti zlodějům ve srovnání s konkurencí?
Naše auta jsou vybavena systémy, které jsou plně konkurenceschopné. Podle zahraničních srovnání patří modely Octavia stejně jako ostatní vozy z produkce Škody Auto  mezi velmi dobře chráněné automobily. Do základní výbavy octavie patří například imobilizér, v rámci mimořádných výbav si může zákazník vybrat například alarm s hlídáním vnitřního prostoru.
Co říkáte tomu, že škodovky jsou nejkradenější auta v zemi?
Plně to odpovídá faktu, že Škoda má nadpoloviční podíl na zdejším trhu. Statistický údaj jen odpovídá reálnému stavu.

PŘÍBĚH: Tramvají jeli nakonec oba

Nad vozem jednoho podnikatele měla policie pochyby: vůz je dost možná kradený, ale jistí si policisté nebyli. Proto kriminalisté požádali o pomoc znalce a toho spolu s majitelem podezřelého auta pozvali na stejnou hodinu k expertize. Jako morální podpora přijel s podnikatelem jeho nejbližší kamarád. Stejným typem vozu.Výsledek experta byl jednoznačný: auto pochází ze zlodějny. Policie vůz zajistila, podnikatel se zhroutil, kamarád se snažil intervenovat: Expertiza na počkání?Blbost! Je to nesmysl. Vraťte mu auto, on ho přece neukradl, a nepojede proto domů tramvají! Není možné takhle rychle zjistit, jestli ten vůz je kradený, nebo není. A jestli to umíte jako na běžícím pásu, tak tady máte klíče od mého auta a poslužte si!" A jeli domů tramvají oba. Také kamarád totiž nevědomky užíval kradený automobil.

Sportovní verze Škoda Octavia RS.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz