Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statisíce majitelů ojetin v tuzemsku netuší, že jezdí v kradeném autě

  17:17aktualizováno  17:17
Majitelé osobních automobilů koupených jako ojetiny by se měli bát: v České republice jezdí zhruba 400 tisíc vozů, které byly odcizeny a před dalším prodejem dostaly novou identitu. Tak zní odhady Martina Pajera, ředitele pražské firmy, která jako první v zemi už před desetiletím začala s prověrkami původu motorových vozidel a nyní jich měsíčně lustruje kolem tří tisícovek.

Pětadvacet až třicet procent v tuzemsku ukradených aut se dostává do zahraničí, dvacet až pětadvacet procent gangy rozeberou na náhradní díly. Nejvíc z odcizených vozidel - padesát procent - se v Česku dočká nové legalizace k provozu," upřesňuje Martin Pajer.

Informuje také o jednom z nejrozšířenějších způsobů, jak podvodníci dostávají nové doklady pro odcizené vozidlo: Vyberou si typ a v cizině koupí to samé, pokud možno totálně havarované auto. Ještě tam z vraku nechají vyříznout identifikační štítky a vezmou si poznávací značky. Zbytek pro jistotu nechají sešrotovat," říká Martin Pajer. V Česku pak konkrétní vůz nechají ukrást.

Když auto získají, vymění na něm značky a identifikační štítky a vyjedou za hranice. Při zpáteční cestě předloží doklady o tom, že automobil v cizině koupili, zahájí běžné celní řízení, zaplatí clo a legální cestou obdrží doklady k vozidlu." Motoristé, kteří potom automobil koupí jako ojetinu, nemají o podvodu tušení. Právě takový očišťovací koloběh se často děje se Škodami Octavia," doplňuje Martin Pajer. Při poměrně úspěšném exportu zmíněných vozů nebývá problém najít odpovídající vrak někde v Rakousku, Německu nebo Holandsku.

 

ROZHOVOR: Škodovka zlodějské testy nedělá

Na problémy skrádežemi octavií výrobce průběžně reagoval a výsledkem bylo kromě jiného několik úprav zámků. Mluvčímu Škody Auto  Evženu Krauskopfovi jsme položili několik otázek.
Má automobilka tým lidí, kteří zkušebně překonávají zabezpečení vozů, jako některé banky platí počítačové hackery, již mají za úkol snažit se proniknout zvenčí do bankovního systému?
Ne.
Jaké chystáte nejbližší novinky v zajištění automobilů?
Technický vývoj vede k řadě opatření, která neustále ztěžují přístup do vozidla. Je samozřejmé, že podrobnosti tohoto charakteru nebudeme zveřejňovat.
Jaké je současné postavení mladoboleslavských vozů v zabezpečení proti zlodějům ve srovnání s konkurencí?
Naše auta jsou vybavena systémy, které jsou plně konkurenceschopné. Podle zahraničních srovnání patří modely Octavia stejně jako ostatní vozy z produkce Škody Auto  mezi velmi dobře chráněné automobily. Do základní výbavy octavie patří například imobilizér, v rámci mimořádných výbav si může zákazník vybrat například alarm s hlídáním vnitřního prostoru.
Co říkáte tomu, že škodovky jsou nejkradenější auta v zemi?
Plně to odpovídá faktu, že Škoda má nadpoloviční podíl na zdejším trhu. Statistický údaj jen odpovídá reálnému stavu.

PŘÍBĚH: Tramvají jeli nakonec oba

Nad vozem jednoho podnikatele měla policie pochyby: vůz je dost možná kradený, ale jistí si policisté nebyli. Proto kriminalisté požádali o pomoc znalce a toho spolu s majitelem podezřelého auta pozvali na stejnou hodinu k expertize. Jako morální podpora přijel s podnikatelem jeho nejbližší kamarád. Stejným typem vozu.Výsledek experta byl jednoznačný: auto pochází ze zlodějny. Policie vůz zajistila, podnikatel se zhroutil, kamarád se snažil intervenovat: Expertiza na počkání?Blbost! Je to nesmysl. Vraťte mu auto, on ho přece neukradl, a nepojede proto domů tramvají! Není možné takhle rychle zjistit, jestli ten vůz je kradený, nebo není. A jestli to umíte jako na běžícím pásu, tak tady máte klíče od mého auta a poslužte si!" A jeli domů tramvají oba. Také kamarád totiž nevědomky užíval kradený automobil.

Sportovní verze Škoda Octavia RS.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.