Jedním ze stěžejních vozů, který otevřel cestu k masovému automobilismu, byl VW Brouk Ferdinanda Porscheho, ve kterém měl prsty také konstruktér Tatry Hans Ledwinka.

Jedním ze stěžejních vozů, který otevřel cestu k masovému automobilismu, byl VW Brouk Ferdinanda Porscheho, ve kterém měl prsty také konstruktér Tatry Hans Ledwinka. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Dnes je den bez aut. Vynálezu, bez kterého se neobejdeme

  • 20
Auta táhnou Evropskou unii. Více než 12 milionů lidí nachází práci v automobilovém sektoru. Automobilový průmysl je unijním rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje. Nakolik důležitou roli vlastně sehrává automobilový sektor v ekonomice Evropské unie i celého světa?

Mezinárodní den bez aut konaný 22. září má přimět veřejnost k zamyšlení nad zodpovědnějším využíváním osobních automobilů při přepravě po městech.

„Automobilový průmysl je významnou součástí ekonomiky Evropské unie. Zdejší výrobci trvale patří k nejinovativnějším na světě. I díky tomu jsou osobní automobily vyrobené v Evropské unii považovány za nejčistší, nejbezpečnější a nejtišší na světě,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

“Evropské značky jsou pro celý svět důležitým měřítkem kvality. Sektor výroby automobilů si tak v rámci celé EU zaslouží náležitou ekonomickou i politickou podporu,” uzavírá Budský. „Průměrný osobní automobil vyrobený v EU vypouští do ovzduší 28krát méně CO2 než před dvaceti lety, za posledních deset let se o 15 procent snížila i jeho průměrná spotřeba, hlučnost nových osobních automobilů se od roku 1970 snížila o 90 procent.“

Automobily jsou v Evropské unii dopravním prostředkem číslo jedna. „Obyvatelé EU v nich absolvují více než 70 % svých cest. Klíčovou roli v pozemní dopravě sehrávají i kamiony a dodávková vozidla. Každoročně přepraví 18 miliard tun nákladu, což představuje 75 procent výkonů všech prostředků pozemní dopravy,“ cituje Budský ze statistik evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Velký zaměstnavatel, rekordman investic

Automobilový sektor v EU zaměstnává 12,2 milionu lidí, to je 5,6 procenta veškeré pracovní síly. V Evropské unii je celkově zaměstnáno na 217,7 milionů lidí, automobilový sektor dává práci 12,2 milionům z nich. Z uvedeného počtu pracuje 2,3 milionu lidí přímo ve výrobních závodech a 800 tisíc v dodavatelských firmách. Další 4,2 milionu osob nalézá práci v prodejnách vozidel a jejich příslušenství, rovněž tak v autoservisech či půjčovnách a leasingových společnostech. Automobilová doprava zaměstnává 4,3 milionu lidí. Konečně pak výstavbu silnic zajišťuje 600 tisíc osob. Automobily se vyrábějí v 19 státech EU, a to celkově ve 225 závodech. Nejvíce jich najdeme v Německu (42), Velké Británii a Francii (shodně po 33) a Itálii (25). Následují Polsko (15) a Česká republika spolu s Belgií (po 8).

Automobilový průmysl je také rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje v EU. V roce 2014 to bylo přes 44,7 miliardy eur. S velkým odstupem následují farmakologický a biotechnologický průmysl se 31,4 miliardami a vývoj hardwaru a příslušenství výpočetní techniky s 15 miliardami investovaných eur. Celosvětově bylo během roku 2015 v automobilovém průmyslu uděleno 5 996 patentů. Nejvíce v Německu (2 058), Japonsku (1 291), USA (657), Francii (609), Itálii (268), Švédsku (221) a Velké Británii (146). S velkým odstupem následují Čína (90) a Jižní Korea (46).

Z celkového počtu 73,5 milionu osobních automobilů vyrobených v loňském roce vzniklo 26 procent v Číně společně s Tchaj-wanem a Hongkongem, 22 procent v EU28 (16 milionů aut), 19 procent v Severní Americe, 16 procent v Japonsku a Jižní Koreji, 8 procent v jižní Asii, 4 procenta v Jižní Americe, 3 procenta v dalších evropských státech společně s Tureckem a 2 procenta v Africe a na Středním východě. Největšími výrobci osobních aut v rámci států EU28 byly Německo (5,6 milionu), Španělsko (2,2 milionu), Velká Británie (1,6 milionu), Francie (1,5 milionu) a pátá příčka patřila České republice (s cca 1,25 miliony).

Z EU byla do celého světa exportována motorová vozidla o celkové hodnotě 139,5 miliardy eur, naopak jejich import dosáhl významně nižší hodnoty - 39 miliard. Každoročně se tak z EU vyveze na 6,2 milionu automobilů (z toho 5,7 milionu osobních), opačným směrem míří polovina (3,1 milionu, z toho 2,5 milionu osobních). Nejvíce vozidel se dováží z Turecka (840 tisíc), Japonska (481 tisíc), Jižní Koreje (376 tisíc), USA (250 tisíc) a Číny (242 tisíc). Naopak nejvíce vyrobených automobilů míří na trhy USA (1,27 milionu), Turecka (592 tisíc) a Číny (473 tisíc).

Na tisíc Čechů 22 nových aut

Po propadu prodejů v letech 2008-2013 loni druhým rokem pokračoval růst. V evropské osmadvacítce se loni prodalo 13,7 milionu osobních vozů. Nejvíce to bylo v Německu (3,2 milionu), Velké Británii (2,6 milionu), Francii (1,9 milionu) a Itálii (1,6 milionu). V České republice to bylo téměř 231 tisíc automobilů. Na jeden tisíc obyvatel tak bylo v Evropské unii registrováno průměrně 27 nových osobních automobilů. Rekordmanem bylo Lucembursko (83), s velkým odstupem následují Belgie (45), Velká Británie (41), Německo (39) a Dánsko (37). V České republice i ve Španělsku se prodalo na jeden tisíc obyvatel 22 nových aut, oba státy se proto dělí o 13. - 14. příčku. Naopak nejméně registrací bylo v Bulharsku (3), Rumunsku (4), Litvě (6) a Lotyšsku či Řecku (shodně po 7).

Nejvíce se loni v Evropské unii prodávala malá vozidla, také dominovaly naftové motory. Z celkového počtu osobních automobilů bylo 31 procent z kategorie minivozů a malých vozů. Následovala SUV (23 %), nižší střední třída (22 %), MPV (11 %), střední třída (10 %) a luxusní vozidla (3 %). Zhruba 52 procent aut mělo pod kapotou dieselový motor, 45 procent poháněl benzin a 3 procenta alternativní pohon.

Na tisícovku pozemšťanů připadá 180 aut

“Během poslední dekády se o celou čtvrtinu zvýšil počet automobilů připadajících na jeden tisíc obyvatel naší planety. Dnes se tak každá tisícovka pozemšťanů pomyslně dělí o 180 aut,” říká Roman Budský. Nejvíce jich připadá na obyvatele USA (808), Nového Zélandu (778), Austrálie (714), Kanady (644), EU28 (574) a Japonska s Jižní Koreou (551). Nemalý stupeň motorizace je i v Rusku (354 osobních aut na tisíc obyvatel) či Argentině (320). Naopak v Brazílii se jedná o 207, Číně o 102 a v Indii o 22 vozidel.

Na území EU se pohybuje 291 milionů automobilů, z toho 253 milionů osobních. Na jeden tisíc obyvatel připadá v průměru 574 vozů, z toho 498 osobních. Nejvíce je to v Lucembursku (757), na Maltě (741) a trochu překvapivě i v Litvě (710). V České republice stejně jako ve Švédsku je to 537 vozů. Nejnižší stupeň motorizace je naopak v Rumunsku (286), Maďarsku (366) a Lotyšsku (373). Průměrné stáří osobních vozů se v Evropské unii zvyšuje. Zatímco v roce 2007 to bylo 8,4 roku, v roce 2011 se jednalo o 9,1 roku, v roce 2014 o 9,6 roku a loni již o 9,7 roku. V ČR bylo k poslednímu prosinci 2015 průměrné stáří 14,3 roku.