Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovny: nejhorší řidič je mladý muž

  10:03aktualizováno  10:03
Největší škody způsobují v autopojištění mladí řidiči, kteří nemají zkušenosti, jezdí rychle a riskantně, takže jejich nehody často končí tragicky. Velké rozdíly mezi nehodovostí mužů a žen se pomalu stírají, vyplývá to ze statistik pojišťoven Allianz a UNIQA.

Na nehodách mladých řidičů nehodách se nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Ilustrační foto | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ženy ovšem způsobují spíše jen nepatrné škody při parkování, zatímco muži větší škody ve vysoké rychlosti.

Mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí jen pět procent dopravních nehod, které ale bývají nejtragičtější. „Nejhorší situace je u mužů do 24 let,“ uvedl Tomáš Klofát, šéf likvidace Allianz, která analyzovala přes 60 000 loňských pojistných událostí z autopojištění. V této věkové skupině se na nehodách nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky, dodal.

U pojišťovny UNIQA relativně nejčastěji hlásí nehodu lidé ve věku do 28 let. „Vysoké zastoupení v mladší věkové skupině mají muži, majitelé dražších vozidel s extrémně výkonnými motory. Tyto škody jsou tradičně nejnákladnějšími,“ řekla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Fenoménem posledních let jsou podle ní tzv. diskotékové nehody na silnicích nižších tříd mezi menšími obcemi. Zde je nejvyšší výskyt smrtelných nehod a nehod s vážnými zdravotními následky u nejmladších řidičů. Důvodem je nepřiměřená rychlost, nepřipoutání se posádky, nedostatečná koncentrace na řízení, požití alkoholu nebo návykových látek, přeplněná auta a nezřídka i stav použitých vozidel, která bývají stará a v žalostném technickém stavu. Za poslední tři roky vzrostl počet takových nehod o více než 60 procent, dodala.

Podle statistik UNIQA je četnost škod z hlediska pohlaví neutrální. V mladším věku bourají více muži, ženy je v některých obdobích života (hlavně 30 až 40 let) v počtu karambolů předhoní. Řidičky ale způsobují menší škody než muži (asi o čtvrtinu). Typičtější jsou pro ženy parkovací škody nebo škody způsobené nedobrzděním v koloně, zatímco muži častěji bourají ve vyšších rychlostech, zejména při předjíždění nebo nezvládnutím rychlosti vozidla.

U Allianz řidiči muži zavinili nehody 2,5krát častěji než ženy. To se ale promítlo ve věkových kategoriích různě. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 až 50 téměř každou druhou. Jen ve věku nad 70 let přetrvává velký rozdíl, muži bourali skoro pětkrát častěji než ženy. „To je dáno tím, že ženy seniorky za volant tolik nesedají,“ vysvětlil Klofát.

Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, na křižovatkách nebo při parkování. Častěji jim selhává prostorové vnímání a rychlá reakce. Naopak ale dodržují předpisy, nepůsobí nehody kvůli rychlosti, nejezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek a ani v nepříznivých situacích, tedy v noci, na náledí či v dopravních špičkách.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Konec geniálního malíře obrazů vonících benzinem. Václav Zapadlík zemřel

Obrazy Václava Zapadlíka

Vyučil se truhlářem a po večerech hrál v kapele na basu. Pak se však Václav Zapadlík pustil hoblíku i smyčce a vzal do...

Legendy měly sraz: padesátnice Škoda 1203 byla ještě loni ve výrobě

V autokempu Dolní Kalná na Trutnovsku se 25. srpna 2018 konal 18. ročník srazu...

Majitelé a příznivci užitkových vozů Škoda 1203 se o uplynulém víkendu sjeli na 18. ročníku srazu v Dolní Kalné na...

VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

Nákladní automobil Fiat 18 BLR z roku 1918 ze sbírek VHÚ Praha

Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech....

Najdete na iDNES.cz