Pojišťovny: nejhorší řidič je mladý muž

  10:03aktualizováno  10:03
Největší škody způsobují v autopojištění mladí řidiči, kteří nemají zkušenosti, jezdí rychle a riskantně, takže jejich nehody často končí tragicky. Velké rozdíly mezi nehodovostí mužů a žen se pomalu stírají, vyplývá to ze statistik pojišťoven Allianz a UNIQA.

Na nehodách mladých řidičů nehodách se nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Ilustrační foto | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ženy ovšem způsobují spíše jen nepatrné škody při parkování, zatímco muži větší škody ve vysoké rychlosti.

Mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí jen pět procent dopravních nehod, které ale bývají nejtragičtější. „Nejhorší situace je u mužů do 24 let,“ uvedl Tomáš Klofát, šéf likvidace Allianz, která analyzovala přes 60 000 loňských pojistných událostí z autopojištění. V této věkové skupině se na nehodách nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky, dodal.

U pojišťovny UNIQA relativně nejčastěji hlásí nehodu lidé ve věku do 28 let. „Vysoké zastoupení v mladší věkové skupině mají muži, majitelé dražších vozidel s extrémně výkonnými motory. Tyto škody jsou tradičně nejnákladnějšími,“ řekla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Fenoménem posledních let jsou podle ní tzv. diskotékové nehody na silnicích nižších tříd mezi menšími obcemi. Zde je nejvyšší výskyt smrtelných nehod a nehod s vážnými zdravotními následky u nejmladších řidičů. Důvodem je nepřiměřená rychlost, nepřipoutání se posádky, nedostatečná koncentrace na řízení, požití alkoholu nebo návykových látek, přeplněná auta a nezřídka i stav použitých vozidel, která bývají stará a v žalostném technickém stavu. Za poslední tři roky vzrostl počet takových nehod o více než 60 procent, dodala.

Podle statistik UNIQA je četnost škod z hlediska pohlaví neutrální. V mladším věku bourají více muži, ženy je v některých obdobích života (hlavně 30 až 40 let) v počtu karambolů předhoní. Řidičky ale způsobují menší škody než muži (asi o čtvrtinu). Typičtější jsou pro ženy parkovací škody nebo škody způsobené nedobrzděním v koloně, zatímco muži častěji bourají ve vyšších rychlostech, zejména při předjíždění nebo nezvládnutím rychlosti vozidla.

U Allianz řidiči muži zavinili nehody 2,5krát častěji než ženy. To se ale promítlo ve věkových kategoriích různě. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 až 50 téměř každou druhou. Jen ve věku nad 70 let přetrvává velký rozdíl, muži bourali skoro pětkrát častěji než ženy. „To je dáno tím, že ženy seniorky za volant tolik nesedají,“ vysvětlil Klofát.

Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, na křižovatkách nebo při parkování. Častěji jim selhává prostorové vnímání a rychlá reakce. Naopak ale dodržují předpisy, nepůsobí nehody kvůli rychlosti, nejezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek a ani v nepříznivých situacích, tedy v noci, na náledí či v dopravních špičkách.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Jméno po velbloudovi, technika po kachně. Citroën Méhari slaví 50 let

Citroën Méhari Plage

Dvacítka hostesek převlečená za selky, hasiče, turistky či do plážových úborů pobíhala kolem něčeho, co na první pohled...

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Autonarozeniny: Corvetta měla na kahánku, ale pětašedesátky se dožila

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Patří bezesporu k ikonám amerických automobilů. Chevrolet Corvette to však neměl lehké, občas mu také hrozilo, že jeho...

Najdete na iDNES.cz