Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistika poruch ADAC: Kunám chutnají automobilové kabely

  11:42aktualizováno  11:42
Mechanici z německého klubu ADAC si loni ve svých kanárkově žlutých autech pořádně zajezdili. Na pomoc si je zavolalo 2, 4 miliónu motoristů, kteří ve svém porouchaném autě zůstali stát na silnici.
POZOR! Tabulky přehledu poruch. Jak si vede vaše auto?

Za 36% neplánovaných zastávek byla závada na některém z elektrických zařízení.

Nejčastěji se vybila baterie, většinou kvůli přetrženému klínovému řemeni nebo nefunkčnímu alternátoru.

Majitele aut také často zlobil startér, nebo prostě "jen" vypadl některý z kabelů. Spolehnutí nebylo ani na elektrické pojistky.

Kuny za silnice prázdnější!

Nemálo případů však mají na svědomí kuny. Roztomilí drobečkové se svými ostrými zoubky zakusují do přívodních kabelů ke startéru, nepohrdnou ani vedením pro přívod nasávaného vzduchu, případně hadicemi chladícího systému. Jejich řádění se táhne jako červená nit několika kategoriemi nejčastějších závad, které Žlutí andělé uvádějí.

Nejčastější příčiny poruch

36% - elektrická zařízení: Vybitá baterie, porucha alternátoru, přetržený klínový řemen, zablokovaný startér, vypadlý kabel, přepálené pojistky

16% - zapalování:
Závada imobilizéru, ohryzaný kabel spouštěče od kun, vadná řídící jednotka, přepálené kontakty, vlhké zapalovací svíčky.

9% - motor:
Přetržený rozvodový řemen nebo řetěz, kunami poškozené nasávání vzduchu, vadné olejové čerpadlo, nedostatek oleje, přehřátý motor.

7% - kola a pneumatiky

6% - vstřikovací soustava: Vadné vstřikovací čerpadlo, zanesený vzduchový filtr nebo měřič dávkovače vzduchu.

6% - palivová soustava: Vadné čerpadlo, zanesený palivový filtr, netěsné vedení, závada ukazatele paliva.

6% - chlazení:
Nětěsnost chladiče, chladící soustava ohryzaná od kun, závada větráku, porucha termostatu.

5% - spojka a převodovka: Zablokované řazení, prokluzující spojka, hluk od převodovky, porucha ovládání spojky, netěsný systém automatické převodovky.

Některá auta však podobné peripetie potkávají častěji, na jiná se jejich majitel může spolehnout více. Žebříček automobilů klubu ADAC, sestavený podle jejich spolehlivosti, je přitom dostatečně reprezentativní. Sleduje pouze modely, kterých se v Německu přihlásí do evidence alespoň 10 000 ročně a které se bez podstatných konstrukčních změn vyrábějí nejméně tři roky.

 Ve srovnání s obdobnou statistikou TÜV zaznamenává ADAC pouze poruchy, které se na voze přihodí během jízdy a přimějí řidiče přivolat pomoc. Stanice technické kontroly TÜV pak evidují všechny závady na vozidle, se kterým se jejich majitelé dostaví na povinnou prohlídku. Výsledky se tak v mnoha případech liší.

Vítězí Německo

Zatímco žebříčku TÜV kralují povětšinou japonské značky, podle ADAC pocházejí nejspolehlivější auta z Německa. První místa v pěti ze sedmi kategorií uhájily vozy audi a mercedes.

Nejspolehlivějším autem ročníku 2004 se stalo Audi A4 Cabrio, které zaměstnalo mechaniky autoklubu jen čtyřikrát. Nejčastěji "navštěvovaným" modelem z téhož roku je Nissan Primera, ke kterému vyjížděli Žlutí andělé ve 151 případu.

Italové na chvostu

Čtěte také: Jak je zdravé vaše auto?

Německá společnost TÜV vydává každoročně zprávy o technické úrovni vozidel různého stáří na podkladě údajů z prohlídek milionů osobních aut ve stanicích technické kontroly ...VÍCE

V absolutních číslech pak nejlépe dopadly vozy Audi A2, Mercedes třídy A, Mazda 6, Audi A6 a Citroën Picasso. Na opačném konci žebříčku se objevuje Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Alfa 156 nebo Opel Omega.

Některé značky pak mají své zástupce mezi vítězi i poraženými. Například Citroën vyhrál v kategorii velkoprostoových aut, ale jeho další modely, C3, Xsara a C5 skončily až před koncem.

Mercedes si přes stížnosti na kvalitu z poslední doby vedl ve statistikách ADAC velmi dobře, ovšem s výjimkou velkoprostorové třídy V/Vito. Ta dopadla v hodnocení jen o málo lépe, než poslední v této kategorii, Renault Espace.

TT: černá ovce rodiny

A konečně Audi, které je nejspolehlivější hned ve třech kategoriích, má také svou "černou ovci". Je jím kupé TT, které skončilo na předposledním místě ve třídě sportovních aut.

ADAC statistika poruch 2004

Tabulka ukazuje, jak spolehlivé byly vozy přihlášené v letech 1999 až 2004. Čísla znamenají počet poruch připadajících na 1000 automobilů stejného typu a ročníku. Ohodnoceny jsou jen modely, které se vyráběly nejméně tři roky bez podstatných konstrukčních změn a jež v daném roce dosáhly v Německu nejméně 10 000 přihlášených kusů. Barevné hodnocení od zelené (= spolehlivost) až po červenou (= nespolehlivost) se odvíjí od dosaženého průměru počtu poruch v dané kategorii a ročníku. 

Malá auta

Nižší střední třída

Střední třída

Vyšší střední třída / limuzíny

Sportovní auta

Terénní auta

Velkoprostorová auta

Kunám chutnají kabely startérů, vedení pro přívod vzduchu nebo hadice chladícího systému. Jejich ostré zoubky mají na svědomí mnoho poruch automobilů.

Autoři:



Nejčtenější



Další z rubriky

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a...

Ojetý Renault Laguna je tip na dobrou koupi. Špatná pověst sráží ceny

Renault Laguna

Poslední generace Renaultu Laguna spatřila světlo světa v roce 2007 a vydržela ve výrobě osm let. Na podzim 2016 ji po...

První české praauto vyjelo před 120 lety ukázat se Vídeňanům

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

První sériově vyráběný automobil na dnešním českém, tehdy rakousko-uherském území vyjel na spanilou jízdu před 120...

Najdete na iDNES.cz