Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistika poruch ADAC: Kunám chutnají automobilové kabely

  11:42aktualizováno  11:42
Mechanici z německého klubu ADAC si loni ve svých kanárkově žlutých autech pořádně zajezdili. Na pomoc si je zavolalo 2, 4 miliónu motoristů, kteří ve svém porouchaném autě zůstali stát na silnici.
POZOR! Tabulky přehledu poruch. Jak si vede vaše auto?

Za 36% neplánovaných zastávek byla závada na některém z elektrických zařízení.

Nejčastěji se vybila baterie, většinou kvůli přetrženému klínovému řemeni nebo nefunkčnímu alternátoru.

Majitele aut také často zlobil startér, nebo prostě "jen" vypadl některý z kabelů. Spolehnutí nebylo ani na elektrické pojistky.

Kuny za silnice prázdnější!

Nemálo případů však mají na svědomí kuny. Roztomilí drobečkové se svými ostrými zoubky zakusují do přívodních kabelů ke startéru, nepohrdnou ani vedením pro přívod nasávaného vzduchu, případně hadicemi chladícího systému. Jejich řádění se táhne jako červená nit několika kategoriemi nejčastějších závad, které Žlutí andělé uvádějí.

Nejčastější příčiny poruch

36% - elektrická zařízení: Vybitá baterie, porucha alternátoru, přetržený klínový řemen, zablokovaný startér, vypadlý kabel, přepálené pojistky

16% - zapalování:
Závada imobilizéru, ohryzaný kabel spouštěče od kun, vadná řídící jednotka, přepálené kontakty, vlhké zapalovací svíčky.

9% - motor:
Přetržený rozvodový řemen nebo řetěz, kunami poškozené nasávání vzduchu, vadné olejové čerpadlo, nedostatek oleje, přehřátý motor.

7% - kola a pneumatiky

6% - vstřikovací soustava: Vadné vstřikovací čerpadlo, zanesený vzduchový filtr nebo měřič dávkovače vzduchu.

6% - palivová soustava: Vadné čerpadlo, zanesený palivový filtr, netěsné vedení, závada ukazatele paliva.

6% - chlazení:
Nětěsnost chladiče, chladící soustava ohryzaná od kun, závada větráku, porucha termostatu.

5% - spojka a převodovka: Zablokované řazení, prokluzující spojka, hluk od převodovky, porucha ovládání spojky, netěsný systém automatické převodovky.

Některá auta však podobné peripetie potkávají častěji, na jiná se jejich majitel může spolehnout více. Žebříček automobilů klubu ADAC, sestavený podle jejich spolehlivosti, je přitom dostatečně reprezentativní. Sleduje pouze modely, kterých se v Německu přihlásí do evidence alespoň 10 000 ročně a které se bez podstatných konstrukčních změn vyrábějí nejméně tři roky.

 Ve srovnání s obdobnou statistikou TÜV zaznamenává ADAC pouze poruchy, které se na voze přihodí během jízdy a přimějí řidiče přivolat pomoc. Stanice technické kontroly TÜV pak evidují všechny závady na vozidle, se kterým se jejich majitelé dostaví na povinnou prohlídku. Výsledky se tak v mnoha případech liší.

Vítězí Německo

Zatímco žebříčku TÜV kralují povětšinou japonské značky, podle ADAC pocházejí nejspolehlivější auta z Německa. První místa v pěti ze sedmi kategorií uhájily vozy audi a mercedes.

Nejspolehlivějším autem ročníku 2004 se stalo Audi A4 Cabrio, které zaměstnalo mechaniky autoklubu jen čtyřikrát. Nejčastěji "navštěvovaným" modelem z téhož roku je Nissan Primera, ke kterému vyjížděli Žlutí andělé ve 151 případu.

Italové na chvostu

Čtěte také: Jak je zdravé vaše auto?

Německá společnost TÜV vydává každoročně zprávy o technické úrovni vozidel různého stáří na podkladě údajů z prohlídek milionů osobních aut ve stanicích technické kontroly ...VÍCE

V absolutních číslech pak nejlépe dopadly vozy Audi A2, Mercedes třídy A, Mazda 6, Audi A6 a Citroën Picasso. Na opačném konci žebříčku se objevuje Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Alfa 156 nebo Opel Omega.

Některé značky pak mají své zástupce mezi vítězi i poraženými. Například Citroën vyhrál v kategorii velkoprostoových aut, ale jeho další modely, C3, Xsara a C5 skončily až před koncem.

Mercedes si přes stížnosti na kvalitu z poslední doby vedl ve statistikách ADAC velmi dobře, ovšem s výjimkou velkoprostorové třídy V/Vito. Ta dopadla v hodnocení jen o málo lépe, než poslední v této kategorii, Renault Espace.

TT: černá ovce rodiny

A konečně Audi, které je nejspolehlivější hned ve třech kategoriích, má také svou "černou ovci". Je jím kupé TT, které skončilo na předposledním místě ve třídě sportovních aut.

ADAC statistika poruch 2004

Tabulka ukazuje, jak spolehlivé byly vozy přihlášené v letech 1999 až 2004. Čísla znamenají počet poruch připadajících na 1000 automobilů stejného typu a ročníku. Ohodnoceny jsou jen modely, které se vyráběly nejméně tři roky bez podstatných konstrukčních změn a jež v daném roce dosáhly v Německu nejméně 10 000 přihlášených kusů. Barevné hodnocení od zelené (= spolehlivost) až po červenou (= nespolehlivost) se odvíjí od dosaženého průměru počtu poruch v dané kategorii a ročníku. 

Malá auta

Nižší střední třída

Střední třída

Vyšší střední třída / limuzíny

Sportovní auta

Terénní auta

Velkoprostorová auta

Kunám chutnají kabely startérů, vedení pro přívod vzduchu nebo hadice chladícího systému. Jejich ostré zoubky mají na svědomí mnoho poruch automobilů.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.