Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firemní auta jsou málo vytížená, většinu času zahálí. Pomoci může sdílení

Mezi motoristy se často traduje, že firemní auta jsou velmi vytížená a „dřou“ daleko více než ta soukromá. Data společnosti Xmarton ale ukazují, že vytížení těchto pracovních nástrojů je stále velmi malé a drtivou většinu času vozy zahálí. Firma to zjistila v rámci průzkumu mezi uživateli jejích telematických jednotek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Že auto většinu času jen stojí někde u chodníku, zabírá místo a přesto svého majitele stojí spoustu peněz, je obvyklá poučka. Její zjednodušená verze říká, že auto je zkrátka drahá legrace, i když s ním moc nejezdíte. Zatímco u soukromých zákazníků ale většinou racionální úvaha nad náklady ustoupí touhám a potřebám, firmy by se měly snažit dosáhnout co nejefektivnějšího provozu své flotily.

Z dat společnosti Xmarton, která dodává řešení pro vzdálené ovládání funkcí vozu a správu vozového parku, ovšem vyplývá, že vytížení firemních vozidel je velmi nízké. Firma sledovala od začátku ledna do konce listopadu roku 2019 celkem 914 firemních vozidel z klasických firemních flotil. Ze sběru dat byla vyřazena vozidla rozvozů a taxislužby, u kterých je typicky vytížení podstatně vyšší, cílem bylo zjistit, jak se chová „typický služební vůz“.

Získaná data jsou velmi pozoruhodná. Denně ujela sledovaná vozidla v průměru jen 96,2 kilometru, a to vlastně jen v několika málo úsecích. Typická krátká pojížďka je totiž dlouhá 14,9 kilometru a trvá podle dat Xmartonu asi 17 minut a 13 sekund. Pokud se auto pohne do 60 minut od takové krátké jízdy, vyhodnocuje to Xmarton jako stále jednu cestu, jen s krátkou zastávkou. Taková celá cesta pak měří průměrně 35,5 kilometru a trvá (bez oné přestávky) 45 minut a 16 sekund. Průměrné firemní auto tedy denně nevykoná ani tři celé takové jízdy, zvládne přitom zhruba šest kratších cest.

To ovšem platí pro dny, kdy je skutečně auto využíváno. Xmarton totiž zjistil, že v celém týdnu auto zahálí v průměru 2,2 dne a když vynecháme víkendy, kdy je logické, že řada firemních aut nejezdí, pak z pětidenního pracovního týdne zahálí rovný jeden den. Prostě se minimálně jeden den v týdnu průměrné firemní auto nepohne vůbec. To pak také znamená, že celkový průměrný týdenní nájezd firemních vozů je 462 kilometry a jízdy trvají celkem 15 hodin, 14 minut a 29 sekund.

Za celé zkoumané období (rok 2019) se pak průměrné firemní auto v měsíci nepohne rovných 12 dní, pokud vynecháme víkendy, tak je to 7 dní, kdy firemní auto „nepracuje“. Průměrný měsíční nájezd byl 1 780 kilometrů a auta byla celkově používána po 58 hodin 38 minut 18 sekund.

Vzhledem k tomu, že měsíc se třiceti dny má celkem 720 hodin, znamená to, že průměrné firemní auto stráví v akci jen něco málo přes osm procent svého života. Zbytek času jen někde stojí zaparkované bez užitku.

„Sdílení takového auta v rámci firmy je tak nasnadě jako jednoduchá cesta k rapidnímu snížení dlouhodobých nákladů na provoz,“ doporučuje zlepšit ekonomiku provozu vozů Jan Pešek, ředitel společnosti Xmarton. Firmy by podle něj ve dnech, kdy auta nejsou využívána vůbec, mohly také vozy nabídnout k pronájmu třeba v rámci carsharingových platforem.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...