Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

Nejspolehlivější toyota je z Kolína. Ze škodovek je nejlepší roomster

  • 79
Německý autoklub ADAC sestavil jako každý rok žebříčky nejspolehlivějších a nejporuchovějších aut. Nejméně vyjížděli žlutí andělé pomáhat k německým autům, u propadlíků se převažující národnost vypozorovat nedá. Nejlepší škodovkou je roomster na šestém místě mezi malými auty.

Německým autům patří v nejnovějších žebříčcích ADAC první pozice ve většině z šesti kategorií, vklínila se mezi ně jen Toyota Aygo, vyráběná u Kolína, která je nejlepší mezi nejmenšími auty před Fiatem 500. Aygo je také nejlepší toyotou v letošních tabulkách, třeba yaris a především corolla v nich rozhodně neexcelují.

U malých aut patří prvenství značce Mini, která je sice původně britská, dnes ale patří německému BMW. Za Mini následuje Peugeot 207 a Mitsubishi Colt. Šestá příčka patří Škodě Roomster. Škodovkou s nejhorším umístěním v letošních žebříčcích je fabia, které patří 16. pozice z 23 porovnávaných aut.

BMW také vévodí kategorii nazvané "nižší střední třída". Nad třetím Peugeotem 308 a druhým Audi A3 vede BMW řady 1. "V nižší střední třídě se nabízí zajímavý pohled na to, jak nový model může úplně změnit svou kvalitu ve srovnání se svým předchůdcem," všímá si Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. "Jestliže Peugeotu 307 patří nelichotivá předposlední příčka mezi 29 sledovanými modely aut, jeho nástupce Peugeot 308 je mezi nejlepšími na stupních vítězů."

Které auto vás nevypeče

Kompletní statistiky spolehlivosti zde

Model mnichovské automobilky zvítězil také o třídu výš. První místo v ní obsadilo BMW X3, což je o to zajímavější, že běžně se tento model řadí mezi SUV – auta do lehkého terénu. ADAC ale různé další poddruhy a čeledě aut raději zahrnul mezi běžné vozy. Drží se tak stávajícího trendu, že s terénním autem se do terénu dnes už nejezdí. Za X3 se tak zařadil Mercedes C a za ním jeho největší konkurenti – BMW 3 a s menším odstupem Audi A4. Poslední 22. příčku obsadil Opel Vectra, před nim jsou dva fordy (S-Max a mondeo). Do této třídy zařazuje ADAC i octavii. Oblíbená škodovka obsadila 9. místo.

Četnost závad

  • elektrika/elektronika 53,7 %
  • motormanagement 23,4 %
  • motor 9,0 %
  • palivová soustava 6,6 %
  • topení, klimatizace 5,4 %
  • výfuk, filtr pevných částic, katalyzátor 1,9 %

V manažerské třídě radí žebříčky ADAC vybírat mezi dvěma pětkami: první místo obsadilo Audi A5, druhé BMW řady 5. Na dalších místech jsou pak hned další tradiční německé manažerské speciály: Audi A6 a Mercedes třídy E.

ADAC sestavuje své tabulky na základě výjezdů svých žlutých andělů, kteří pomáhají motoristům v nouzi, už od roku 1978. Letošní statistiky se věnují autům vyrobeným v letech 2005 až 2010.

"K sestavení žebříčků používá ADAC poměrně složitý klíč, který má ale díky své historii velkou váhu," vysvětluje Petr Buček. Žebříčky za rok 2010 sestavil německý autoklub z půl milionu údajů z více než čtyř milionů výjezdů žlutých andělů ADAC.

Ve statistikách ADAC se může objevit jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů a v ostatních sledovaných letech nejméně sedm tisíc.

Nejčastějšími poruchami, které auto znehybní, byly loni podle autoklubu závady baterie a elektroinstalace vozů.

Podobné statistiky, které mají zájemcům o auto napovědět, které vybrat z pohledu spolehlivosti, sestavují také provozovatelé německých stanic technické kontroly TÜV a DEKRA.