Poruchovost aut: premianti z Japonska, škodovky jsou průměrné

Síť německých stanic technické kontroly TÜV zveřejnila každoroční přehled spolehlivosti starších vozů. Pomohou při výběru té správné ojetiny. Některé výsledky jsou velmi zajímavé, třeba jedenáct let stará Toyota RAV4 projde technickou kontrolou bez závady mnohem častěji než tříletá Dacia Logan.

Opel Meriva už tradičně na stanicích technické kontroly v Německu exceluje. Letos je podle TÜV Reportu nejlepší v kategorii zánovních vozů. | foto: Opel

Zrovna laciná dacia je na tom tak špatně, že každá pátá musí po své první prohlídce na lince STK (v Německu po třech, v Česku po čtyřech letech od uvedení do provozu) okamžitě do opravny. To japonské vozy, hlavně toyoty a mazdy, neznají. Právě prvně jmenovaná značka má v první desítce pěti věkových kategorií automobilů (2–3 roky, 4–5, 6–7, 8–9 a 10–11 let) hned 15 modelů. Stejně jako loni tak toyota patří k vůbec nejspolehlivějším vozům. Výrazně spolehlivý je překvapivě i její hybridní model prius. 

Statistiku nejnovějších aut vede malý rodinný opel, uzavírá dacia 

V žebříčcích však bodují i německá auta: volkswageny, opely a hlavně sportovní porsche. U posledně jmenované značky kvalita použité techniky nikoho nepřekvapí: stroje, které se prodávají za miliony korun, jsou vyráběny velmi pečlivě a jejich majitelé, vesměs vášniví řidiči, se o ně také poctivě starají. 

Ale třeba do masově vyráběného Opelu Meriva by vítězství řekl málokdo. Přesto právě on dostal letos od TÜV takzvanou Zlatou plaketu, neboli ocenění pro vítěze nejvíce sledované kategorie zánovních vozů, a vytlačil loňského premianta, Volkswagen Polo. Při první technické kontrole se projevila vážná závada u pouhých 4,2 procenta těchto mírně extravagantních (mají protisměrně otvírané dveře) minivanů. 

Stříbro získává Mazda 2, bronz bere Toyota IQ. Na konci tabulky se objevují staré známé značky: titul "trvale na posledním místě" dostává od TÜV už zmíněná Dacia Logan, která je poslední i v kategorii pětiletých aut. Na předposledním místě je Fiat Panda, třetí odzadu pak Citroën C4. Nejprodávanější auta v Česku, škodovky, se pohybují vesměs kolem průměru, technici je spíše chválí. V žebříčcích TÜV se neobjevují vozy, kterých na kontrolu přijede méně než 100 tisíc, chybí tak mnohé drahé modely či terénní vozy. Kompletní tabulky TÜV Reportu najdete ZDE

Osm milionů prohlídek 

TÜV Report je užitečným vodítkem i pro české motoristy, vozový park v Česku a u západních sousedů se moc neliší. Stanice technické kontroly TÜV nasbíraly data na více než osmi milionech prohlídek u 217 modelů aut, které na testovací linky přijely od června 2012 do července 2013. Je to největší nezávislý průzkum spolehlivosti, který kdy jaká instituce provedla, a pro letošní rok byla poprvé použita přísnější metodika kontrol.

Kolik mají závad?

Celkový počet kontrolovaných vozidel TÜV: zhruba 8 milionů

Ve všech kategoriích stáří: 

  • průměr podstatných závad 24,9 %
  • průměr lehčích závad 14,3 %
  • průměr provozně méně bezpečných vozidel 0,1 %
  • průměr vozů bez závad 60,7 %

Nejčastější závady po 5 letech:

  • Osvětlení 11,5 %
  • Brzdový systém 2,2 %
  • Ztráta oleje motor/pohon 2,1 %
  • Zavěšení osy 1,3 %
  • Osové pružiny/tlumiče 1,1 %
  • Řízení 0,9 %
  • Výfukové zařízení 0,8 %
  • Funkce nožní brzdy 0,6 %

Pramen: TÜV Report 2014

"Jde nám mnohem víc o bezpečnost, jsme nesmiřitelní a posíláme auta do servisů. To se týká například vážných závad osvětlení nebo třeba rezavějících brzdových trubek. Naopak drobné závady, typicky lehce popraskaná gumová manžeta, nemusí znamenat, že auto technickou neprojde," vysvětluje změnu pohledu kontrolorů Bernhard Kerscher z vedení společnosti TÜV SÜD.

Statistiky vycházejí v Německu i jako speciál magazínu Auto Bild TÜV Report. Časopis popisuje i potíže a klady každého modelu, přičemž čerpá i ze zkušeností majitelů aut.

Čtvrtina aut přijede s problémem 

Aut, která přijedou na kontrolu s vážným nedostatkem či závadou, je průměrně čtvrtina (24,9 procenta). To vypadá jako hrozivé číslo, naštěstí tak zlé to není, jen 0,1 procenta vozů je na silnici nebezpečná. "Největší problémy už léta přináší osvětlení aut, například nesprávně nastavené reflektory, nefunkční mlhovky nebo zadní couvací světla. Sedm procent tříletých aut přijíždí se špatnými světly, u jedenáct let starých vozů to je každý čtvrtý," říká Kersher, podle nějž se však situace pomalu zlepšuje. 

"Moderní žárovky mají vyšší životnost a jsou odolnější vůči kolísání napětí, to platí i pro xenony. Přibývá také aut, která poruchy v systému osvětlení zobrazují na přístrojové desce." Dalším problémovým místem jsou nápravy a brzdy, u hodně starých aut (od 11 let) začíná zlobit výfukový systém, a to až tak, že sedm procent motoristů se muselo na technickou vrátit až po výměně výfuku. 

Nejen žebříčky, ale i kilometry

Tabulky TÜV uvádějí u každého auta průměrný počet najetých kilometrů v době prohlídky, nijak je však nezohledňují. I tak jsou zajímavé: je vidět, že třeba rodinné vozy najedou ročně mnohem více kilometrů než malé městské, což se podepisuje i na jejich technickém stavu. Například pětiletá Škoda Fabia má podle TÜV na počítadle v průměru 59 tisíc kilometrů. Stejně starý roomster však za stejnou dobu v průměru najede 70 tisíc a octavia 94 tisíc km. 

Počty kilometrů jsou poučné i z jiného hlediska: pomohou udělat si obrázek o tom, kolik vozy různého stáří průměrně najedou. Jestliže pak třeba Škoda Octavia jezdívá ročně 20 tisíc kilometrů, je podezřelé, když pětiletý vůz bude v inzerátu nabízen se 40 tisíci kilometry na tachometru.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...