Opel Meriva už tradičně na stanicích technické kontroly v Německu exceluje. Letos je podle TÜV Reportu nejlepší v kategorii zánovních vozů.

Opel Meriva už tradičně na stanicích technické kontroly v Německu exceluje. Letos je podle TÜV Reportu nejlepší v kategorii zánovních vozů. | foto: Opel

Poruchovost aut: premianti z Japonska, škodovky jsou průměrné

  • 161
Síť německých stanic technické kontroly TÜV zveřejnila každoroční přehled spolehlivosti starších vozů. Pomohou při výběru té správné ojetiny. Některé výsledky jsou velmi zajímavé, třeba jedenáct let stará Toyota RAV4 projde technickou kontrolou bez závady mnohem častěji než tříletá Dacia Logan.

Zrovna laciná dacia je na tom tak špatně, že každá pátá musí po své první prohlídce na lince STK (v Německu po třech, v Česku po čtyřech letech od uvedení do provozu) okamžitě do opravny. To japonské vozy, hlavně toyoty a mazdy, neznají. Právě prvně jmenovaná značka má v první desítce pěti věkových kategorií automobilů (2–3 roky, 4–5, 6–7, 8–9 a 10–11 let) hned 15 modelů. Stejně jako loni tak toyota patří k vůbec nejspolehlivějším vozům. Výrazně spolehlivý je překvapivě i její hybridní model prius. 

Statistiku nejnovějších aut vede malý rodinný opel, uzavírá dacia 

V žebříčcích však bodují i německá auta: volkswageny, opely a hlavně sportovní porsche. U posledně jmenované značky kvalita použité techniky nikoho nepřekvapí: stroje, které se prodávají za miliony korun, jsou vyráběny velmi pečlivě a jejich majitelé, vesměs vášniví řidiči, se o ně také poctivě starají. 

Ale třeba do masově vyráběného Opelu Meriva by vítězství řekl málokdo. Přesto právě on dostal letos od TÜV takzvanou Zlatou plaketu, neboli ocenění pro vítěze nejvíce sledované kategorie zánovních vozů, a vytlačil loňského premianta, Volkswagen Polo. Při první technické kontrole se projevila vážná závada u pouhých 4,2 procenta těchto mírně extravagantních (mají protisměrně otvírané dveře) minivanů. 

Stříbro získává Mazda 2, bronz bere Toyota IQ. Na konci tabulky se objevují staré známé značky: titul "trvale na posledním místě" dostává od TÜV už zmíněná Dacia Logan, která je poslední i v kategorii pětiletých aut. Na předposledním místě je Fiat Panda, třetí odzadu pak Citroën C4. Nejprodávanější auta v Česku, škodovky, se pohybují vesměs kolem průměru, technici je spíše chválí. V žebříčcích TÜV se neobjevují vozy, kterých na kontrolu přijede méně než 100 tisíc, chybí tak mnohé drahé modely či terénní vozy. Kompletní tabulky TÜV Reportu najdete ZDE

Osm milionů prohlídek 

TÜV Report je užitečným vodítkem i pro české motoristy, vozový park v Česku a u západních sousedů se moc neliší. Stanice technické kontroly TÜV nasbíraly data na více než osmi milionech prohlídek u 217 modelů aut, které na testovací linky přijely od června 2012 do července 2013. Je to největší nezávislý průzkum spolehlivosti, který kdy jaká instituce provedla, a pro letošní rok byla poprvé použita přísnější metodika kontrol.

Kolik mají závad?

Celkový počet kontrolovaných vozidel TÜV: zhruba 8 milionů

Ve všech kategoriích stáří: 

  • průměr podstatných závad 24,9 %
  • průměr lehčích závad 14,3 %
  • průměr provozně méně bezpečných vozidel 0,1 %
  • průměr vozů bez závad 60,7 %

Nejčastější závady po 5 letech:

  • Osvětlení 11,5 %
  • Brzdový systém 2,2 %
  • Ztráta oleje motor/pohon 2,1 %
  • Zavěšení osy 1,3 %
  • Osové pružiny/tlumiče 1,1 %
  • Řízení 0,9 %
  • Výfukové zařízení 0,8 %
  • Funkce nožní brzdy 0,6 %

Pramen: TÜV Report 2014

"Jde nám mnohem víc o bezpečnost, jsme nesmiřitelní a posíláme auta do servisů. To se týká například vážných závad osvětlení nebo třeba rezavějících brzdových trubek. Naopak drobné závady, typicky lehce popraskaná gumová manžeta, nemusí znamenat, že auto technickou neprojde," vysvětluje změnu pohledu kontrolorů Bernhard Kerscher z vedení společnosti TÜV SÜD.

Statistiky vycházejí v Německu i jako speciál magazínu Auto Bild TÜV Report. Časopis popisuje i potíže a klady každého modelu, přičemž čerpá i ze zkušeností majitelů aut.

Čtvrtina aut přijede s problémem 

Aut, která přijedou na kontrolu s vážným nedostatkem či závadou, je průměrně čtvrtina (24,9 procenta). To vypadá jako hrozivé číslo, naštěstí tak zlé to není, jen 0,1 procenta vozů je na silnici nebezpečná. "Největší problémy už léta přináší osvětlení aut, například nesprávně nastavené reflektory, nefunkční mlhovky nebo zadní couvací světla. Sedm procent tříletých aut přijíždí se špatnými světly, u jedenáct let starých vozů to je každý čtvrtý," říká Kersher, podle nějž se však situace pomalu zlepšuje. 

"Moderní žárovky mají vyšší životnost a jsou odolnější vůči kolísání napětí, to platí i pro xenony. Přibývá také aut, která poruchy v systému osvětlení zobrazují na přístrojové desce." Dalším problémovým místem jsou nápravy a brzdy, u hodně starých aut (od 11 let) začíná zlobit výfukový systém, a to až tak, že sedm procent motoristů se muselo na technickou vrátit až po výměně výfuku. 

Nejen žebříčky, ale i kilometry

Tabulky TÜV uvádějí u každého auta průměrný počet najetých kilometrů v době prohlídky, nijak je však nezohledňují. I tak jsou zajímavé: je vidět, že třeba rodinné vozy najedou ročně mnohem více kilometrů než malé městské, což se podepisuje i na jejich technickém stavu. Například pětiletá Škoda Fabia má podle TÜV na počítadle v průměru 59 tisíc kilometrů. Stejně starý roomster však za stejnou dobu v průměru najede 70 tisíc a octavia 94 tisíc km. 

Počty kilometrů jsou poučné i z jiného hlediska: pomohou udělat si obrázek o tom, kolik vozy různého stáří průměrně najedou. Jestliže pak třeba Škoda Octavia jezdívá ročně 20 tisíc kilometrů, je podezřelé, když pětiletý vůz bude v inzerátu nabízen se 40 tisíci kilometry na tachometru.