Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky úmrtí na silnicích: staré auto = málo bezpečí

aktualizováno 
Bezpečnost osob při nehodě starších vozidel je až o 60 % nižší než u nových vozů, tvrdí Sdružení automobilového průmyslu. Vyplývá to ze statistik nehodovosti za rok 2008.

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

"Obnova vozového parku osobních automobilů v ČR by mohla relativně výrazně přispět ke snížení tragických následků dopravních nehod," tvrdí Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu. Nová interpretace statistik nehodovosti má podpořit připravovaný systém motivace občanů k vyřazování starých vozidel - šrotovné.

"V případě nehody starého vozidla mají přepravované osoby nepochybně menší naději na přežití," uvádí.

Graf - podíl nehodovosti a umrtí dle roku výroby

Podíl nehodovosti a úmrtí dle roku výroby

Ze statistik jasně vyplývá, že podíly na usmrcených osobách u vozidel starších než 10 let jsou vyšší než podíly na počtu nehod.

V osobních automobilech starších než 10 let bylo v roce 2008 při nehodách usmrceno 62 procent ze všech usmrcených osob (421 osob), v mladších vozidlech to bylo 38 % (258 osob).

Sdružení automobilového průmyslu spočítalo, že při zhruba stejném celkovém ročním kilometrovém proběhu (vozy ve stáří do 10 let včetně celkem asi 18 170 mil. km/rok, vozy nad 10 let celkem asi 16 942 mil. km/rok) a téměř stejném počtu nehod je ve starším automobilu pravděpodobnost úmrtí při nehodě o více než 60 % vyšší.


Vliv roku výroby osobního automobilu na úroveň pasivní bezpečnosti

Graf - vliv roku výroby auta na bezpečnost

Zlom na černé čáře poskytované ochrany představuje okamžik zavedení nového prvku ochrany cestujících s výrazným účinkem (například airbag) do vyráběných vozidel. Úroveň ochrany, kterou poskytuje vozidlo A během jeho používání vlivem stárnutí klesá (červená čárkovaná linka) stejně jako úroveň ochrany cestujících ve voze B (modrá čárkovaná linka).

Lze ale předpokládat, že červená linka klesá strměji než linka modrá, novější vůz stárne vzhledem k použití nových technologií při jeho výrobě pomaleji než vůz starý. V okamžiku nehody potom disponují vozidla A a B rozdílnou schopností ochránit cestující uvnitř z hlediska pasivní bezpečnosti. Pro případ, že dojde ke srážce takových vozidel, lze míru nekompatibility vlivem stáří charakterizovat rozdílem úrovní poskytnuté ochrany v obou vozidlech.

Zdroj: TÜV SÜD Auto CZ, Divize certifikace vozidel

 

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.