"Obnova vozového parku osobních automobilů v ČR by mohla relativně výrazně přispět ke snížení tragických následků dopravních nehod," tvrdí Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu. Nová interpretace statistik nehodovosti má podpořit připravovaný systém motivace občanů k vyřazování starých vozidel - šrotovné.
"V případě nehody starého vozidla mají přepravované osoby nepochybně menší naději na přežití," uvádí.
Ze statistik jasně vyplývá, že podíly na usmrcených osobách u vozidel starších než 10 let jsou vyšší než podíly na počtu nehod.
V osobních automobilech starších než 10 let bylo v roce 2008 při nehodách usmrceno 62 procent ze všech usmrcených osob (421 osob), v mladších vozidlech to bylo 38 % (258 osob).
Sdružení automobilového průmyslu spočítalo, že při zhruba stejném celkovém ročním kilometrovém proběhu (vozy ve stáří do 10 let včetně celkem asi 18 170 mil. km/rok, vozy nad 10 let celkem asi 16 942 mil. km/rok) a téměř stejném počtu nehod je ve starším automobilu pravděpodobnost úmrtí při nehodě o více než 60 % vyšší.
Vliv roku výroby osobního automobilu na úroveň pasivní bezpečnostiZlom na černé čáře poskytované ochrany představuje okamžik zavedení nového prvku ochrany cestujících s výrazným účinkem (například airbag) do vyráběných vozidel. Úroveň ochrany, kterou poskytuje vozidlo A během jeho používání vlivem stárnutí klesá (červená čárkovaná linka) stejně jako úroveň ochrany cestujících ve voze B (modrá čárkovaná linka). Lze ale předpokládat, že červená linka klesá strměji než linka modrá, novější vůz stárne vzhledem k použití nových technologií při jeho výrobě pomaleji než vůz starý. V okamžiku nehody potom disponují vozidla A a B rozdílnou schopností ochránit cestující uvnitř z hlediska pasivní bezpečnosti. Pro případ, že dojde ke srážce takových vozidel, lze míru nekompatibility vlivem stáří charakterizovat rozdílem úrovní poskytnuté ochrany v obou vozidlech. Zdroj: TÜV SÜD Auto CZ, Divize certifikace vozidel |