Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejrychlejší auto světa předhoní i kulku z pistole. Má jet 1 600 km/h

aktualizováno 
Tři roky výzkumu a plánování jsou konce, začíná stavba automobilu, který zaútočí na světový rekord. Řídit ho bude Andy Green, aktuálně nejrychlejší "pozemšťan".

Když Richard Noble sháněl dobrovolníky na vyklízení obrovského jezera na jihu Afriky, kde se pokus o rekord uskuteční, zaplatil si v londýnských Timesech inzerát: "Nebudu vám platit, bude vám stále horko, budete pracovat na krásném, ale vzdáleném Hakskeen Pan, mohou tam být škorpioni. Dobrovolníci se musí postarat sami o sebe, ale životní náklady tam nebudou moc vysoké."

Odměnou podle inzerátu má být inspirace pro příští generace inženýrů a možnost být při výjimečné události.

Richard Noble byl začátkem 80. let minulého století nejrychlejší člověk na zemi, tehdy se svým speciálem Thrust2 uháněl 1 019kilometrovou rychlostí. Rekord držel až do roku 1997, kdy ho překonal Andy Green. Dnes je mu čtyřiašedesát a fascinace rychlostí ho neopustila. Staví tedy další auto pro Andyho Greena.

Bloodhound SSC

Všechny podklady a plány jsou připravené, jako poslední se kreslil plochý podvozek. V polovině ledna odsouhlasila firma Hampson Engineering výrobu vozu, který by měl útočit na bájnou hranici 1 000 mil za hodinu, tedy přes 1 600 kilometrů v hodině. O měsíc později už tvůrci představili první model v reálné velikosti. První sakramentsky rychlé kilometry má najet ještě letos, pokoření rekordu mají Andy Green a Richard Noble naplánováno na rok 2012.

Lehký letoun

Bloodhound SSC, jak se aspirant na nejrychlejší auto na zemi jmenuje, bude pohánět proudový motor Eurojet EJ200 z letadla Eurofighter-Typhoon společně s raketovým motorem. Dohromady vyvinou tah přes 200 kilonewtonů. Svým výkonem se blíží i leteckému motoru Olympus 593, který se používal u concordu, jenže Bloodhound bude vážit pouhých šest tun. Pro čerpání paliva je připraven sedmisetkoňový motor Cosworth, který se používá ve Formuli 1.

Většina částí karosérie tohoto tryskáče na kolech bude vyrobena z karbonových vláken, přední část vozidla postaví firma  Advanced Composites Group, která si vydobyla jméno stavbou jacht z amerického poháru.

Při konstrukci pomáhá inženýrům jeden z nejrychlejších počítačů v Británii jménem Hector, například počítá a simuluje obtékání vzduchu.

Bloodhound supercar

Nebezpečné kameny

Pro překonání rekordu bylo vybráno vyschlé jezero v provincii Severní Kapsko v Jižní Africe, kde se bude muset vyklidit plocha o velikosti 4 800 fotbalových hřišť. Už teď 300 místních lidí čistí plochu 20 × 1,5 km od těch i nejmenších kamenů, které by mohly poškodit tenkou karoserii a kola. Ta jsou také zvláštní: protože žádná pneumatika by nevydržela síly působící při tak vysoké rychlosti, pojede bloodhound pouze na speciálních discích z hliníkové slitiny, bez plášťů.

Bloodhound SSC

Aby bloodhound pokořil světový rychlostní rekord, musí překonat hranici 1 228 km/h, kterou jel v roce 1997 vůz Thrust SuperSonic. Za jeho volantem tehdy seděl Andy Green.

Bývalého pilota RAF podpořila i vláda Velké Británie, která do projektu Bloodhound SSC přispěla dvěma motory Typhoon. I proto zdobí nový model známé logo britského letectva Royal Air Force.

Rychlostní rekord

Aby byl světový rekord uznán, je předepsána speciální metodika. Rekord je průměrnou rychlostí ze dvou jízd, každá musí být odjeta v opačném směru. Obě jízdy musí auto zvládnout během jedné hodiny. Což je pro přípravu auta před každou jízdou šibeniční limit.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.