Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar vymyslel stěrač, který doslova ovládáte očima

aktualizováno 
Skupina Jaguar Land Rover získala na první pohled nenápadný patent, který ovšem může být velmi praktickou inovací. Firma totiž navrhla řešení, které umožní spustit zadní stěrač ve chvíli, kdy to řidič potřebuje. Systém sleduje pohyb očí a stěrač spustí pokaždé, když se řidič podívá do zpětného zrcátka.

Patent skupiny Jaguar Land Rover na ovládání zadního stěrače očima | foto: Patent Jaguar Land Rover

Britská skupina Jaguar Land Rover se v rukou indického koncernu Tata Motors stala jedním z předních inovátorů v automobilovém průmyslu. Není snad měsíc, kdy by JLR nepředstavil nějakou zajímavou technickou novinku. Často jen ve formě konceptu, ale nejnovější patent, který automobilka získala v minulých týdnech, by nemusel mít daleko do sériové výroby.

Může vás zajímat

Jaguar XF 2.7 D

Jaguar XF 2.7 D

Cena 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

Už letos v lednu v rámci veletrhu CES v Las Vegas ukázal britský koncern svůj prototyp systému monitorování řidiče, který nazývá Driver Monitor System (DMS). Ten má za úkol sledovat pohyb řidičových očí (zvládne to i přes sluneční brýle) a určit, zda není řidič například unaven nebo zda se rozptyluje zrovna ve chvíli, kdy se před ním děje něco důležitého. V takovém případě by pak měl systém řidiče varovat před nadcházejícím nebezpečím.

Zatímco tato inovace je vlastně něčím, co by nikdo z nás vlastně neměl chtít v praxi použít - je to jakýsi další strážný anděl - jedna z novinek, která se systémem souvisí, je velmi praktická. Jaguar totiž chce využít sledování pohybu očí k tomu, aby měl řidič o starost méně v případě používání zadního stěrače. Znáte to, v dešti je zadní sklo často skoro neprůhledné, jenže ideální nastavení stěrače téměř neexistuje. Navíc, zadní stěrač je často spuštěn zbytečně, nebo jej naopak řidič nepustí vůbec.

Auta od Jaguaru a Land Roveru by to brzy mohly obstarat za šoféra. Kdykoli se podívá směrem k vnitřnímu zpětnému zrcátku, systém to zaznamená a automaticky spustí zadní stěrač. Jakmile odkloní zrak zpět na vozovku před sebou, stěrač se zase vypne. Pokaždé, když se tak řidič bude chtít podívat, jak vypadá situace za ním, bude mít čistý a jasný výhled.

Pro majitele budoucích land roverů a některých jaguarů tak bude o výmluvu méně, proč nepoužívat zpětná zrcátka.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.