Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačka země-země: Saab 9-X BioHybrid

  10:33aktualizováno  10:33
Když jste mladý, toužíte prý po sportovním hatchbacku se třemi dveřmi, chcete komunikovat se světem − tak nějak si to aspoň představují u Saabu. V Ženevě se taková dvousetkoňová silniční stíhačka představuje. Vůz 9-X BioHybrid prý má docela blízko do výroby. Připoutejte se, startujeme!

Saab 9-X BioHybrid | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

S konceptem Aero X se Saab dlouho předváděl po světových autosalonech (od Ženevy 2006). Do Ženevy dorazil jeho přímý potomek, který má do výroby možná o kus blíž.

Z prototypu 9-X by totiž časem mohla vzniknout nová modelová řada 9-1, kterou by švédský výrobce rád zatopil BMW 1, Audi 3, nebo třeba i nástupci Alfy 147.

Perleťově bílý koncept ale ukrývá něco zajímavějšího. Hybridní systém poslední generace pocházející od mateřského GM totiž dostal k elektromotoru dvousetkoňového parťáka.

Samo o sobě by to tak zajímavé nebylo, kdyby nešlo o benzinovou jedna čtyřku. 147 kilowattů vydobývá z přímovstřikového agregátu − jak jinak u Saabu − turbodmychadlo. Motor schopný spalovat i koktejl benzinu a etanolu zvaný E85 produkuje pouze 105 gramů CO2 na kilometr.

Lepší je jezdit na etanol, to se 9-X rozjede až na 216 km/h a zrychlí z nuly na stovku za 7,9 sekundy, když pojede jenom na čistý benzin, klesne maximálka na 192 km/h a na stovce bude až za 8,3 sekundy. Opačné je to u spotřeby, benzinu postačí na stokilometrovou vyjížďku 4,9 litru, E85 je potřeba 6,4 litru.

Elektromotor živí lithium-iontové články schované pod podlahou kufru, dobíjejí se rekuperací při brzdění, něco přidají solární články vetknuté do prosklené střechy. Elektřinu šetří systém start-stop, který na semaforech vypíná motor.

Šestistupňová automatická převodovka přenáší 280 kroutících newtonmetrů na přední kola rozměru 245/35 R21

Podle slov zástupců Saabu můžeme původ ženevského konceptu vystopovat až k experimentálnímu Saabu 9X, který se představil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Velkou péči věnovali vývojáři aerodynamcice. Při rychlostech nad 70 km/h se na zádi automaticky vysune střešní spojler, který prodlouží linii střechy, a dole z nárazníku difuzor. Oba prvky mají za úkol zlepšovat proplouvání auta vzduchem. Naopak při brzdění z více než stokilometrových rychlostí se spojler zvedá a zvyšuje tak přítlak na zadní kola.

Chybí zpětná zrcátka, místo nich se vzad dívají kamery. Na bezpečnostní notu hraje kamera umístěná na přídi, která v případě, že zahlédne v protisměru jedoucí auto, řekne řídící jednotce, aby přenastavila světla a zabránilo se tak oslnění ostatních.

Také uvnitř čtyřmístného saabu najdeme odkazy na Aero X, třeba trojrozměrnou grafiku displejů. Ztvárnění přístrojovky vychází ze saabovské tradice.

Kufr má elektricky posuvnou podlahu, elektromotorky také ovládají jeho víko. Aby sportovní náčiní a sobotní nákup po zavazadlovém prostoru "necestovaly", je kufr pogumovaný.

Aby mladá generace, která bude nejmenšího saaba prohánět, netrpěla nedostatky v komunikaci se svými vrstevníky, vyvinula automobilka společně se Sony-Ericsson systém, díky kterému si auto rozumí se všemi jejími výrobky.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.