Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačka země-země: Saab 9-X BioHybrid

  10:33aktualizováno  10:33
Když jste mladý, toužíte prý po sportovním hatchbacku se třemi dveřmi, chcete komunikovat se světem − tak nějak si to aspoň představují u Saabu. V Ženevě se taková dvousetkoňová silniční stíhačka představuje. Vůz 9-X BioHybrid prý má docela blízko do výroby. Připoutejte se, startujeme!

Saab 9-X BioHybrid | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

S konceptem Aero X se Saab dlouho předváděl po světových autosalonech (od Ženevy 2006). Do Ženevy dorazil jeho přímý potomek, který má do výroby možná o kus blíž.

Z prototypu 9-X by totiž časem mohla vzniknout nová modelová řada 9-1, kterou by švédský výrobce rád zatopil BMW 1, Audi 3, nebo třeba i nástupci Alfy 147.

Perleťově bílý koncept ale ukrývá něco zajímavějšího. Hybridní systém poslední generace pocházející od mateřského GM totiž dostal k elektromotoru dvousetkoňového parťáka.

Samo o sobě by to tak zajímavé nebylo, kdyby nešlo o benzinovou jedna čtyřku. 147 kilowattů vydobývá z přímovstřikového agregátu − jak jinak u Saabu − turbodmychadlo. Motor schopný spalovat i koktejl benzinu a etanolu zvaný E85 produkuje pouze 105 gramů CO2 na kilometr.

Lepší je jezdit na etanol, to se 9-X rozjede až na 216 km/h a zrychlí z nuly na stovku za 7,9 sekundy, když pojede jenom na čistý benzin, klesne maximálka na 192 km/h a na stovce bude až za 8,3 sekundy. Opačné je to u spotřeby, benzinu postačí na stokilometrovou vyjížďku 4,9 litru, E85 je potřeba 6,4 litru.

Elektromotor živí lithium-iontové články schované pod podlahou kufru, dobíjejí se rekuperací při brzdění, něco přidají solární články vetknuté do prosklené střechy. Elektřinu šetří systém start-stop, který na semaforech vypíná motor.

Šestistupňová automatická převodovka přenáší 280 kroutících newtonmetrů na přední kola rozměru 245/35 R21

Podle slov zástupců Saabu můžeme původ ženevského konceptu vystopovat až k experimentálnímu Saabu 9X, který se představil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Velkou péči věnovali vývojáři aerodynamcice. Při rychlostech nad 70 km/h se na zádi automaticky vysune střešní spojler, který prodlouží linii střechy, a dole z nárazníku difuzor. Oba prvky mají za úkol zlepšovat proplouvání auta vzduchem. Naopak při brzdění z více než stokilometrových rychlostí se spojler zvedá a zvyšuje tak přítlak na zadní kola.

Chybí zpětná zrcátka, místo nich se vzad dívají kamery. Na bezpečnostní notu hraje kamera umístěná na přídi, která v případě, že zahlédne v protisměru jedoucí auto, řekne řídící jednotce, aby přenastavila světla a zabránilo se tak oslnění ostatních.

Také uvnitř čtyřmístného saabu najdeme odkazy na Aero X, třeba trojrozměrnou grafiku displejů. Ztvárnění přístrojovky vychází ze saabovské tradice.

Kufr má elektricky posuvnou podlahu, elektromotorky také ovládají jeho víko. Aby sportovní náčiní a sobotní nákup po zavazadlovém prostoru "necestovaly", je kufr pogumovaný.

Aby mladá generace, která bude nejmenšího saaba prohánět, netrpěla nedostatky v komunikaci se svými vrstevníky, vyvinula automobilka společně se Sony-Ericsson systém, díky kterému si auto rozumí se všemi jejími výrobky.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz