Saab 9-X BioHybrid

Saab 9-X BioHybrid | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Stíhačka země-země: Saab 9-X BioHybrid

  • 10
Když jste mladý, toužíte prý po sportovním hatchbacku se třemi dveřmi, chcete komunikovat se světem − tak nějak si to aspoň představují u Saabu. V Ženevě se taková dvousetkoňová silniční stíhačka představuje. Vůz 9-X BioHybrid prý má docela blízko do výroby. Připoutejte se, startujeme!

S konceptem Aero X se Saab dlouho předváděl po světových autosalonech (od Ženevy 2006). Do Ženevy dorazil jeho přímý potomek, který má do výroby možná o kus blíž.

Z prototypu 9-X by totiž časem mohla vzniknout nová modelová řada 9-1, kterou by švédský výrobce rád zatopil BMW 1, Audi 3, nebo třeba i nástupci Alfy 147.

Perleťově bílý koncept ale ukrývá něco zajímavějšího. Hybridní systém poslední generace pocházející od mateřského GM totiž dostal k elektromotoru dvousetkoňového parťáka.

Samo o sobě by to tak zajímavé nebylo, kdyby nešlo o benzinovou jedna čtyřku. 147 kilowattů vydobývá z přímovstřikového agregátu − jak jinak u Saabu − turbodmychadlo. Motor schopný spalovat i koktejl benzinu a etanolu zvaný E85 produkuje pouze 105 gramů CO2 na kilometr.

Lepší je jezdit na etanol, to se 9-X rozjede až na 216 km/h a zrychlí z nuly na stovku za 7,9 sekundy, když pojede jenom na čistý benzin, klesne maximálka na 192 km/h a na stovce bude až za 8,3 sekundy. Opačné je to u spotřeby, benzinu postačí na stokilometrovou vyjížďku 4,9 litru, E85 je potřeba 6,4 litru.

Elektromotor živí lithium-iontové články schované pod podlahou kufru, dobíjejí se rekuperací při brzdění, něco přidají solární články vetknuté do prosklené střechy. Elektřinu šetří systém start-stop, který na semaforech vypíná motor.

Šestistupňová automatická převodovka přenáší 280 kroutících newtonmetrů na přední kola rozměru 245/35 R21

Podle slov zástupců Saabu můžeme původ ženevského konceptu vystopovat až k experimentálnímu Saabu 9X, který se představil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Velkou péči věnovali vývojáři aerodynamcice. Při rychlostech nad 70 km/h se na zádi automaticky vysune střešní spojler, který prodlouží linii střechy, a dole z nárazníku difuzor. Oba prvky mají za úkol zlepšovat proplouvání auta vzduchem. Naopak při brzdění z více než stokilometrových rychlostí se spojler zvedá a zvyšuje tak přítlak na zadní kola.

Chybí zpětná zrcátka, místo nich se vzad dívají kamery. Na bezpečnostní notu hraje kamera umístěná na přídi, která v případě, že zahlédne v protisměru jedoucí auto, řekne řídící jednotce, aby přenastavila světla a zabránilo se tak oslnění ostatních.

Také uvnitř čtyřmístného saabu najdeme odkazy na Aero X, třeba trojrozměrnou grafiku displejů. Ztvárnění přístrojovky vychází ze saabovské tradice.

Kufr má elektricky posuvnou podlahu, elektromotorky také ovládají jeho víko. Aby sportovní náčiní a sobotní nákup po zavazadlovém prostoru "necestovaly", je kufr pogumovaný.

Aby mladá generace, která bude nejmenšího saaba prohánět, netrpěla nedostatky v komunikaci se svými vrstevníky, vyvinula automobilka společně se Sony-Ericsson systém, díky kterému si auto rozumí se všemi jejími výrobky.