Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novinky na STK: portrét každého auta a čárový kód pro techniky

  13:49aktualizováno  13:49
Od Nového roku mají technici na stanicích technické kontroly (STK)každé auto vyfotit. Ministerstvo dopravy tak chce zabránit podvodům s technickými kontrolami a stáčením tachometrů. Stanice si musely nakoupit foťáky, čtečky čárových kódů a harddisky.

Po dovozu do Česka musí auto projít prohlídkou na STK. | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

„Povinnost vést obrazový záznam z STK je pak součástí novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. „Je jedním z nástrojů, jak zabránit podvodům s technickými kontrolami, kdy oprávnění k provozu dostanou i vozidla, která na kontrolách fyzicky nebyla,“ vysvětluje.

Cílem je zajistit obrazovou dokumentaci, která dokazuje přítomnost vozidla na STK. Povinností STK bude zdokumentovat výrobní štítek, tachometr, VIN („rodné číslo“ vozu vyražené na různých místech karoserie) a pohled na auto zepředu i zezadu. Tuto obrazovou dokumentaci pak musí nahrát do Centrálního informačního systému STK a dále podklady pět let archivovat.

Další změnou je také identifikace technika STK pomocí čárového kódu. „U každé zkoušky tak bude spárován čárový kód technika a kód záznamu o provedené STK. Jakmile tedy jeden technik STK začne zkoušku provádět, musí ji i dokončit. Nemůže ji provést někdo jiný,“ vysvětluje Zdeněk Neusar.

Na začátku prohlídky musí technik provést načtení čárového kódu a pak zahájí focení. Prohlídku ukončí opět načtením čárového kódu. Na pevných stanicích musí být auto nafoceno v hale, kde se kontrola provádí.

Náklady na nové vybavení u menších STK jsou podle ministerstva do 15 tisíc korun. „Buď si STK pořídí foťák a čtečku čárových kódů za asi 2 500 korun. Případně si koupí mobil, který umí pracovat s aplikacemi schopnými číst čárové kódy,“ vysvětluje Neusar. Jedinou podmínkou ministerstva je, že fotoaparát musí mít rozlišení alespoň 5 Mpx. STK bude muset pořídit také úložiště dat (externí disk), kde se budou fotografie archivovat. Ministerstvo propočítalo minimální velikost disku na 1,5 TB, takový dnes stojí dva až tři tisíce korun.

Nové opatření má být součástí boje proti stáčení tachometrů. Podle kritiků však tato novinka problém nevyřeší, většina stočených aut totiž do autobazarů míří ze zahraničí. Ve správním řízení hrozí za stáčení tachometrů v krajním případě pokuta až pět milionů korun.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.