Sousední Rakousko provedlo před dvěma lety ostře sledovaný test. Na pečlivě vybraném úseku dálnice v Korutanech zvýšilo maximální povolenou rychlost právě na 160 km/h.
Jinak funguje na dálnicích našeho jižního souseda v Evropě nejrozšířenější "stotřicítka". Řada zemí však nechává jezdit auta po svých dálnicích ještě pomaleji.
"Pevně stanovené limity nejsou zárukou bezpečnosti," říkal v roce 2006 na stránkách rakouského autoklubu ÖAMTC jeho šéf Mario Rohracher. Zároveň tvrdil, že je nejlepší, když se maximální rychlost mění s aktuálními podmínkami na dálnici.
To je ale možné jen s pomocí moderní techniky. V případě testovaného úseku se jednalo o rovnou dálniční část, která byla lemována proměnnými značkami. Povolenou rychlost bylo možné vzdáleně měnit podle aktuálního počasí nebo množství aut na dálnici.
Několikaměsíční zkouška dopadla dobře, řidiči jezdili rychleji, ale zároveň také zodpovědněji, nehod ubylo. I díky zákazu předjíždění pro kamiony na testovacím úseku dálnice.
"Extrémní překračování povolené rychlosti, které tady bylo na denním pořádku, během testu zmizelo. A bezpečné odstupy mezi auty se zlepšily," říkal před dvěma lety k výsledkům testu Willy Matzke, bezpečnostní expert rakouského autoklubu ÖAMTC.
K nehodám docházelo jen v noci nebo za deště, kdy proměnné značky tak jako tak přikazovaly pomalejší jízdu okolo 100 km/h.
Na rakouských dálnicích se však nic po tomto testu nezměnilo, maximální rychlost zůstala na úrovni 130 km/h. V noci se může jet po některých dálnicích dokonce pouze 110kilometrovou rychlostí.
Rakouskému autoklubu se zvýšení rychlosti dnes už vůbec nezamlouvá. "Jednalo se o experiment. Jako autoklub jsme jej doporučili jen tam, kde má dálnice v každém směru tři jízdní pruhy, s podporou telematiky a s přihlédnutím k vlivům počasí, jako je déšť, mlha, sněžení nebo snížená viditelnost," říká dnes k dva roky starému testu Sabine Fichtinger, vedoucí oddělení komunikace autoklubu ÖAMTC.
"Na testovaném úseku tehdy nedošlo k žádným vážným nehodám. Ale přesto byli všichni v Rakousku rádi, že celá věc skončila. V době, kdy se bavíme o ochraně klimatu a životního prostředí, je téma jako zvýšení rychlosti na dálnicích kontraproduktivní," dodává Sabine Fichtinger.
Jaké jsou největší rozdíly mezi rakouským testem a návrhem českého ministerstva dopravy? Zdejší úředníci navrhují zvýšit rychlost na 160 km/h i tam, kde jsou v každém směru řidičům k dispozici pouze dva jízdní pruhy.
. MAPA: KDE BY SE MOHLO JEZDIT 160 KM/H |
A instalaci vzdáleně ovládaných značek by chtělo jen na části dálnice D1. Na většině úseků by tak platila "stošedesátka" i při sněžení, za deště a v noci.
Řidiči neumí jezdit 130, natož pak 160
V ministerském seznamu autostrád, na nichž by se mohlo jezdit "stošedesátkou", je mimo jiné i dálnice z Hradce Králové do Poděbrad. Jde o jeden z nejmodernějších úseků v Česku. Názory starostů obcí v okolí autostrády, záchranářů, ale i dopravních policistů na zrychlení dopravy na hradecké dálnici se různí.
"O zvýšení rychlosti bude rozhodovat například intenzita dopravy, vzdálenost křižovatek, šířka jízdních pruhů, sklon vozovky, kvalita povrchu, ale i počet nehod. Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem připadá v úvahu. Stošedesátka by neplatila za mokra a řešíme, zda na vybraných dálnicích generálně zavést tuto rychlost a omezovat rychlost na 130 kilometrů v hodině dopravními značkami," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
"Kvalita dálnic v České republice se výrazně liší. Třeba D1 je místy tak nekvalitní a přetížená, že i těch současných 130 kilometrů v hodině je až moc. Na relativně nové dálnici mezi Poděbrady a Hradcem by mi zvýšení rychlosti nevadilo. Tam když jede někdo 160 nebo 180 kilometrů v hodině, tak se tolik neděje. Naopak mezi Prahou a Poděbrady bych stotřicítku nechal," míní ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka.
Dálnice do Hradce je bezpečná
Z hlediska dopravních nehod patří dálnice D11 k nejbezpečnějším silnicím v Královéhradeckém kraji.
"Dosud jsme na tomto úseku nezaznamenali žádnou vážnou dopravní nehodu. Často jde o nehody způsobené usnutím řidiče za jízdy," uvedl zástupce vedoucího oddělení dopravní policie v Pravech Pavel Hajduch.
Tento týden nedaleko Chlumce nad Cidlinou usnul za volantem dvaačtyřicetiletý řidič vozidla Renault Scenic s přívěsem. Přejel do levého jízdního pruhu a bočně narazil do středových svodidel. Nehoda se obešla bez zranění.
Dálnice D11 je součástí mezinárodního dálkového tahu E67 z Prahy do Varšavy. Původní návrh úseku dálnice z Prahy přes Hradec k hraničnímu přechodu v Královci byl schválen už v roce 1963. První úsek z Prahy do Libic nad Cidlinou byl otevřen v osmdesátých letech. Vůbec první návrh dálnice do Hradce byl ale vypracován už v roce 1938. Měla začínat v Praze a napojovat se na dálnici z Vídně do polské Vratislavi. Záměr však zhatila druhá světová válka.
"Jsem pro stotřicítku"
Podle starosty Chlumce nad Cidlinou Miroslava Uchytila ani ty nejmodernější dálnice v Česku nejsou pro zvyšování maximální povolené rychlosti stavěné.
"Něco jiného by bylo, kdyby dálnice v Česku byly běžně šestiproudé, tedy tři pruhy v každém směru. Nejsem příznivcem stošedesátky na čtyřproudých dálnicích. Tato rychlost je u nás přemrštěná. Tento názor mám i v případě nové dálnice mezi Poděbrady a Hradcem, a to i přesto, že je dobře udělaná a přehledná. Pokud vím, v Evropě je Německo jedinou zemí, kde je na dálnicích neomezená rychlost, ale tam jsou pro to podmínky," uvedl Uchytil.
"Řidiči neumí jezdit v rychlosti stotřicetikilometrové, natož pak ve sto šedesáti. Jsem pro zachování stotřicítky. Dálnice, i když je nová, je pouze čtyřproudá, což je už překonané," uvedl zástupce vedoucího oddělení dálniční policie v Pravech Pavel Hajduch.
Pokud parlament ministerský návrh na zvýšení rychlosti na dálnicích schválí, bude se moci stošedesátikilometrovou rychlostí jezdit na některých autostrádách už od příštího roku. Policisté tvrdí, že i přes zvýšenou povolenou rychlost by kontrola dodržování předpisů na dálnici neměla být problém.
Návrh na zvýšení maximální povolené rychlosti musí projít parlamentem. "Pokud se změnu zákona o silničním provozu podaří protlačit, změny rychlosti na vybraných dálnicích začnou platit od 1. ledna 2009," uvedl Hanzelka.
"Potřebnou techniku na to máme, i když ne v takové kapacitě, jak bychom si představovali. V dohledné době se to má změnit, probíhá výběrové řízení na nová vozidla," dodal Hajduch.
Rychlostní limity v Evropě (km/h) | město | mimo město | dálnice | poznámka |
Německo | 50 | 100 | 130 | na dálnici doporučená rychlost |
Belgie | 50 | 90 | 120 | |
Bulharsko | 50 | 90 | 130 | |
Dánsko | 50 | 80 | 130 | |
Estonsko | 50 | 90 | žádné dálnice, na rychlostních silnicích 110 km/h | |
Finsko | 50 | 100 | 120 | |
Francie | 50 | 90 | 130 | na rychlostních silnicích 110 km/h, za mokra snížení rychlosti o 10 km/h mimo obec, na dálnici o 20 km/h |
Řecko | 50 | 90 | 120 | mimo obec možno zvýšit značkou až na 110 km/h, na dálnici na 130 km/h |
Velká Británie | 48 (30 mil/h) | 64 (40 mil/h) | 112 (70 mil/h) | |
Irsko | 50 | 80 | 120 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Itálie | 50 | 90 | 130 | za deště na dálnici 110 km/h na rychlost. silnicích 90 km/h |
Chrovatsko | 50 | 90 | 130 | na rychlostních silnicích 110 km/h |
Lotyšsko | 50 | 90 | žádné dálnice | |
Litva | 50 | 90 | 130 | od 1. listopadu do 31. března na dálnici 110 km/h |
Lucembursko | 50 | 90 | 130 | za mokra na dálnici snížení o 20 km/h |
Makedonie | 40/60 | 80 | 120 | upraveno značkami, na rychlostních silnicích 100 km/h |
Nizozemsko | 50 | 80 | 120 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Norsko | 50 | 80 | 90 | |
Rakousko | 50 | 100 | 130 | v noci na dálnici snížení na 110 km/h |
Polsko | 50 | 90 | 130 | na rychlostních silnicích 100 km/h, na čtyřproudých rychlostních silnicích 110 km/h |
Portugalsko | 50 | 90 | 120 | |
Rumunsko | 50 | 80 | 130 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Švédsko | 50 | 90 | 110 | |
Švýcarsko | 50 | 80 | 120 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Srbsko | 60 | 80 | 120 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Slovensko | 60 | 90 | 130 | |
Slovinsko | 50 | 90 | 130 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Španělsko | 50 | 90 | 120 | na rychlostních silnicích 100 km/h |
Česká republika | 50 | 90 | 130 | |
Turecko | 50 | 90 | 120 | |
Maďarsko | 50 | 90 | 130 | na rychlostních silnicích 110 km/h |
Zdroj: ADAC, červenec 2008 |