Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Najeto do 160 tisíc km: za stočené tachometry si mohou Češi sami

  16:13aktualizováno  16:13
Ojetá auta se mají v Česku dobře. Jakmile dosáhnou deseti let věku a najedou 160 tisíc kilometrů, jejich majitelé je odstaví a nechají je odpočívat. Tak by to alespoň vypadalo, kdyby kupující věřili počtu kilometrů natočených na tachometrech prodávaných ojetin.

Kilometry se dnes bohužel stáčejní nejen u aut, ale i u motorek. | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Upozornila na to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu a historie vozidel a za první čtvrtletí tohoto roku analyzovala 1 000 starších vozidel určených k prodeji.

Ze závěrů analýzy vyplývá, že do deseti let stáří auta najeté kilometry zhruba odpovídají stavu tachometru a stáčejí se tak méně. Pak ovšem přijde zlom a kilometry ojetin se "zastropují" na zhruba 160 tisíc. Jedno, zda je autu jedenáct nebo nebo patnáct let.

Cebia při výpočtech vychází z toho, že průměrně vůz najede 20 tisíc kilometrů za rok. "Vozidla, jejichž stáří odpovídá vyššímu kilometrovému nájezdu než 200 tisíc km, jsou stočena na hodnotu tachometru kolem 160 tisíc km," uvedla firma ve své čtvrtletní zprávě.

Předpoklady o průměrném ročním nájezdu potvrzuje také jeden z největších autobazarů v Česku Auto ESA. "Průměrné stáří aut u nás prodávaných je šest až sedm let s průměrným nájezdem 120 až 150 tisíc kilometrů," uvedl mluvčí Auto ESA Martin Doležal. Zároveň dodává, že vykupovaná auta firma nakupuje přes certifikované procesy a pokud má podezření, že je s tachometrem manipulováno, vůz nekoupí.

Menší prodejci pod podmínkou anonymity upozorňují na to, že hranice dělící dobře a hůře prodejná auta leží zhruba na 100 tisících kilometrech a že si za stáčení tachometrů mohou Češi také sami.

Nejsou prý ochotni přijmout realitu o průměrném nájezdu aut a raději uvěří horšímu autu se stočeným tachometrem, než by koupili prověřený vůz, jenž má najeto třeba dvě stě tisíc kilometrů. Na moderních autech přitom taková porce kilometrů nemusí být vůbec znát, obzvlášť pokud byla dosažena na kvalitních dálnicích a podvozek netrpěl v městském provozu.

"Kilometry jsou u nás posvátné. Lidi si raději koupí stočenou plechovku, než by sáhli po pětiletém autě se 150 tisíci najetých kilometrů, což je takové normální ježdění," říká jeden z pražských prodejců.

Podle něj leží posvátná hranice na 100 tisících kilometrech, nejvíce se proto stáčí někam k 97 tisícům. Takové hodnoty lze potom v extrémních případech najít třeba i na osmi či desetiletých autech. Zde pak nastupují ke slovu známé pohádky o "paních, které jezdily s vozem jen na nákupy".

Bazaristé naznačují, že pokud hranici neudrží, tak vůz v záplavě dalších aut se stočeným tachometrem neprodají. Respektive by museli podstatně zlevnit. Podle firmy Cebia je v Česku zhruba 40 procent nabízených aut" stočených" a téměř žádný prodávající se nepřizná k tomu, že byl vůz v minulosti bouraný.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.