Stodvacítky: BMW 120i a 120d

  • 112
BMW řady 1 už už klepe na dveře, všichni "jedničku" viděli na obrázcích a první šťastlivci si ji osahali při testovacích jízdách, na které mnichovská automobilka láká řidiče po Evropě. Jaká je? Po jízdní zkušenosti s BMW řady 1 lze říct jediné: "Golf a spol." má problém! VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Sportovec každým coulem

Dokonalý podvozek přímo vybízí k vrhnutí se do každé zatáčky a nebýt ceny, kterou atakuje auta o pár tříd výše, byla by malá Mnichovanka na roztrhání.

"Jednička" vyráží prozkoumávat neznámý terén dobře připravena. Nahradit má i nepříliš pohledný a úspěšný "trojkový" Compact.

Konstruktéři ve vývojovém centru ji vypiplali téměř k dokonalosti, však to také nějaký ten pátek trvalo. Čekání se ale vyplatilo.

Odpůrců designérského směru, který u BMW už nějaký ten pátek razí Chris Bangle, je s každým novým modelem z Mnichova méně. Jednička sice patří k tomu usedlejšímu, co bychom od Bangleova týmu čekali, je ale stále velmi nápaditá, dynamická a mladá.

Zvenku...

Novinku, která hned rázně vyrazila mezi lidi, je těžké zařadit. Už na první pohled je to BMW se vším všudy, kam ale s netradiční karoserií? Trochu tak dává vzpomenout na legendární kombi-kupé BMW Z3 Coupé.

Má pět dveří, to by napovídalo na hatchback, tvarem zase připomíná malé kombi. Je to "kombihatch"... nebo "hatchcombi"? Na své si jednoduše přijdou jak vyznavači kompaktních aut, tak kombíkáři. Páté dveře strmě padají dolů, prostor je tedy maximálně využitý.

Dynamika karoserii nechybí, kolo v každém rohu, téměř horizontální ponton karoserie a dlouhatánský čumák s minimálním předním převisem, jak se na atleta sluší. "Vlnobití" křivek a prolisů, "ledvinky" přední masky, velké oči světel vpředu i vzadu, nechybí ani nezbytná "hokejka" okna pátých dveří... každý si na 4,23 metru dlouhém autě něco najde.

...zevnitř

Uvnitř místa na rozdávání není, po autě pro rodinu s dětmi, kočárkem a psem je třeba se porozhlédnout jinde. Automobilka sama prohlašuje, že rekordmanem prostoru "jednička" není a ani nechce být.


Pilot a spolujezdec jsou obestavěni interiérem a cítí se hezky bezpečně. Dobře vykrmený tatík však bude mít možná trochu problém se usadit. Cestujícím, kteří si budou v "jedničce" odbývat svou BMWpremiéru, bude možná vadit mohutný středový tunel.

Na sportovní notu hrají i dokonale tvarované přední sedačky. Nejen že jsou polohovatelné ve všech myslitelných směrech, umí také dokonale držet tělo. Vrcholem péče jsou pak pneumaticky seřiditelné bočnice opěráků, obejmou vás, chytnou a nepustí ani při průjezdu zatáčkou hodném mistra rallyeového volantu.

Na zadních sedadlech je obdivuhodně dost místa, dlouhý rozvor dělá divy. Střecha se směrem vzad příliš nesvažuje, takže místa pro hlavu je také dost.

Kufr je asi nejslabším místem celého auta. Co do velikosti je průměrný, pojme 330 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel lze do "jedničky" naložit 1150 litrů. Ke chlubení není ani úzký vstup a nákladová hrana, která je "proklatě vysoko". Nízkými zadními dveřmi není ani nijak obdivuhodný výhled dozadu při couvání.

Pilotáž

Auta s modrobílým logem na kapotě přímo pobízí k razantní jízdě. Malý "bavorák" nezůstává pověsti automobilky nic dlužný. Motor vpředu, pohon zadních kol - klasická BMWkoncepce dělá z "jedničky" ojedinělý úkaz ve třídě malých aut. 

Za volantem se řidič těší do každé další zatáčky, která na něj čeká. Každý oblouk silnice ať větší nebo menší auto vykrajuje s neuvěřitelnou přesností a lehkostí. Zatáčku, ve které řidič normálního auta zažívá "adrenalin  " v devadesátce, BMW 1 prosviští stotřicítkou bez mrknutí oka. Kolikrát řidič ani spolujezdec moc nevěří tachometru zobrazovanou rychlost. Klid a čistota, s kterou auto projíždí klikatici silnice, až budí hrůzu.

S "jedničkou" se zažít zábavy víc než dost. Pro řádění v zatáčkách má tu správnou velikost i techniku, 1280 - 1415 kilogramů hmotnosti rozdělených mezi zadní a přední nápravu "fifty-fifty" to jen podporuje.

I při vysokých rychlostech je auto klidné a stabilní. Hodinářsky přesné řízení dokonalý pocit vlády nad autem a asfaltovým kobercem jen umocňuje.

Auto je vybaveno všemi myslitelnými systémy, které bdí nad nedokonalostí člověka. Hlídače stability DSC musíte opravdu notně provokovat, aby se probudil k životu. Kontrolu trakce DTC se podařilo rozzlobit pouze při velmi neomaleném zacházení na výjezdu z pomalých zatáček se zařazenými nižšími rychlostními stupni. Řidiči totiž v těch chvílích "ztěžkne noha", jak spěchá vykroužit další zatáčku na obzoru.

Podvozek je nastaven na opravdu hrubé zacházení a sportovní jízdu. Ovšem pozor, nikoliv nepohodlně. K rychlému autu patří samozřejmě také neúnavné a ostré brzdy, BMW 1 takové má.

Za jízdní vlastnosti dostává "jednička" jedničku s hvězdičkou.

120: I a D

Pod verzemi označenými číslovkou, která má právě pro Čechy neskonalý půvab, se skrývají dva nejsilnější motory startovací nabídky. Na vzrůstající oblibu dieselů u BMW zareagovali tím, že nejsilnější ze všech nabízených dvoulitrů je právě naftový, má výkon 163 koní (120kW). Benzínový pak nabízí sílu 150 koňového stáda (110 kW).

Dvoulitrové čtyřválce pod kapotou jedničky dělají z auta řízenou střelu. Pro sebevrahy řekněme, že do nějakých dvouset oba "táhnou jak utržené", nad tuto hranici pak zrychlují spíše pozvolna. Benzinová "stodvacítka" jezdí maximálně 217 km/h, naftová o 3 kilometry více. Sprint z 0 na 100 zvládne benzinový motor za 8,7 sekundy, naftový o 8 desetin rychleji.

Zajímavější svezení ale nabízí auto v jiných disciplinách, než jsou dálniční sprinty. Řidič, který ortodoxně nevyznává ani jedno z paliv bude na vážkách, pravděpodobně ale sáhne po "naftě". Sytý zvuk, linoucí se z výfukového potrubí benzinového agregátu, zamotá hlavu leckomu, motor ale má svůj limit, za který se mu už příliš nechce. To neúnavný diesel má síl na rozdávání.

Dieselový agregát nabídne vyšší výkon a v horských vlásenkách je lépe k uplatnění jeho vysoký kroutící moment (340 Nm). Při ukázněném cestování pak řidič ocení dietní spotřebu. Během hodně ostré testovací jízdy si "déčko" řeklo přibližně o 8,5 litru nafty na 100 kilometrů. Tabulkových 5,7 ale bude reálně dosažitelná hodnota. Benzinový motor si při řádění v horských zatáčkách i na dálnici řekl přibližně o 10 litrů (tabulka udává 7,4 l na 100 km).

Projev moderního commonrailového dieselu pod kapotou se od benzinového motoru příliš neliší. Zásluhu na dobré dynamice má i šestistupňová převodovka u obou verzí, ta je "v základu".

Dalším argumentem, proč vzít naftu na milost, je mlsnost benzinového motoru. Paliva s 98 oktany sice motor také nespolyká příliš, je ale dražší. I cenový rozdíl patnáct tisíc korun hovoří ve prospěch "nafťáku"

Jednička bude k mání samozřejmě i s umírněnějšími motory. Jsou dva: jeden benzínový a druhý naftový. Nejslabší ze všech je zážehová 1,6 s 85 kW výkonu (115k), vznětový dvoulitr označený jako 118d má pak 90 kW (122k). 

Komu jsou čtyřválce málo, bude muset ještě nějaký ten pátek počkat na oblíbené šestiválce. Prozatím BMW na toto téma významně mlčí.

Cena

Dlouhé čekání na BMW 1 se rozhodně vyplatilo. V kategorii aut, kde je mnichovská automobilka nováčkem, je pěkně rušno. Jednička má ale šanci všem notně zasáhnout do plánů. Za největší minus lze považovat cenu, BMW nikdy nebyly a jak vidno ani nebudou, levné. V našich končinách, kde je cena až na prvním místě tak bude mít jednička ztíženou pozici.

Na druhou stranu ti, kteří by na nového "velkého bavoráka nedosáhli", si možná konečně splní svůj dětský sen. Pohon zadních kol, dokonalý podvozek a sportovní charakter jedničce zůstane i v nejlevnější variantě bez litých kol, koženého interiéru a senzorů deště nebo parkování. Potěšení z jízdy bude stejné.

Hlavní konkurent se představí až za několik týdnů v Paříži, bude jím pětidveřové Audi A3 jménem Sportback. Na zrcátku mu bude viset cenovka s cifrou přibližně o 30 tisíc nižší, než má BMW.

BMW řady 1 bude na českém trhu startovat na ceně 615 tisíc korun. Spíše než na komfort se výrobce při sestavování ceníku soustředil na bezpečnost. "V základu" tak najdeme šest airbagů, ABS, DSC, DTC, "runflatové" pneumatiky umožňující i při defektu ještě 150 kilometrový dojezd, nebo dvoustupňová brzdová světla. Zajímavou drobností je bezklíčkové startování, motor probouzí k životu velký knoflík na přístrojové desce.

"Stodvacítky" v autosalonech BMW budou mít cenovky 740 000 (benzinová) a 755 000 korun (naftová). Verze 118d pak stojí 680 tisíc.

"Jednička" se sice už promenuje po evropských metropolích, autosalonová prkna co znamenají svět ale ještě neokusila. Poté, co se oficiálně představí na autosalonu v Paříži, vyrazí se začátkem podzimu k prvním zákazníkům.

116i

120i

118d

120d

Objem (l)

1,6

2,0

2,0

2,0

Max. výkon  (kW/koní) 

85/115 
při  6000 ot./min

110/150
 při 6200 ot.min

90/112
při 4000 ot.min

120/163 
při 4000 ot.min

Max. točivý moment (Nm) / ot.min

150 / 4300

200 / 3600

280 / 2000

340 / 2000

Max. rychlost (km/h)

200

217

201

220

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,8

8,7

10,0

7,9

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

7,5

7,4

5,6

5,7

Základní cena (Kč)

615 000

740 000

680 000

755 000

Dokonalý podvozek přímo vybízí k vrhnutí se do každé zatáčky a nebýt ceny, kterou atakuje auta o pár tříd výše, byla by malá Mnichovanka na roztrhání.

Jednička sice patří k tomu usedlejšímu, co bychom od Bangleova týmu čekali, je ale stále velmi nápaditá, dynamická a mladá.

Novinku, která se nechtěla nechat jen okukovat na prknech autosalonu a hned rázně vyrazila mezi lidi, je těžké zařadit.

Dynamika karoserii nechybí, kolo v každém rohu, téměř horizontální ponton karoserie a dlouhatánský čumák s minimálním předním převisem, jak se na atleta sluší.

Odpůrců designérského směru, který u BMW už nějaký ten pátek razí Chris Bangle, je s každým novým modelem z Mnichova méně.

Malý "bavorák" nezůstává pověsti automobilky nic dlužný. Motor vpředu, pohon zadních kol - klasická BMWkoncepce dělá z "jedničky" ojedinělý úkaz ve třídě malých aut.

Dlouhé čekání na BMW 1 se rozhodně vyplatilo. V kategorii aut, kde je mnichovská automobilka nováčkem, je pěkně rušno. Jednička má ale šanci všem notně zasáhnout do plánů.

Pro řádění v zatáčkách má tu správnou velikost i techniku, 1280 - 1415 kilogramů hmotnosti rozdělených mezi zadní a přední nápravu "fifty-fifty" to jen podporuje.

Pilot a spolujezdec jsou obestavěni interiérem a cítí se hezky bezpečně.

Na sportovní notu hrají i dokonale tvarované přední sedačky. Nejen že jsou polohovatelné ve všech myslitelných směrech, umí také dokonale držet tělo.

Cestujícím, kteří si budou v "jedničce" odbývat svou BMWpremiéru bude možná zpočátku vadit mohutný středový tunel.

Za volantem se řidič těší do každé další zatáčky, která na něj čeká. Každý oblouk silnice ať větší nebo menší auto vykrajuje s neuvěřitelnou přesností a lehkostí.

Podvozek je nastaven na opravdu hrubé zacházení a sportovní jízdu. Ovšem pozor, nikoliv nepohodlně.

Na zadních sedadlech je obdivuhodně dost místa, dlouhý rozvor dělá divy. Střecha se směrem vzad příliš nesvažuje, takže místa pro hlavu je také dost.

Kufr je asi nejslabším místem celého auta.

Co do velikosti je kufr průměrný, pojme 330 litrů zavazadel.

Po sklopení zadních sedadel lze do "jedničky" naložit 1150 litrů.

neúnavný diesel pod kapotou má maximální výkon 163 koní. Max. točivý moment je 340 Nm.

Dvoulitrový benzinový agregát má 150 koní a 200 Nm.

V základní výbavě BMW 1 najdeme šest airbagů, ABS, DSC, DTC, "runflatové" pneumatiky umožňující i při defektu ještě 150 kilometrový dojezd, nebo dvoustupňová brzdová světla.

Pohon zadních kol, dokonalý podvozek a sportovní charakter jedničce zůstane i v nejlevnější variantě bez litých kol, koženého interiéru a senzorů deště nebo parkování. Potěšení z jízdy bude stejné.

Elektronika pomáhá i při brzdění, k rychlému autu patří samozřejmě také neúnavné brzdy, BMW 1 takové má.

I při vysokých rychlostech je auto klidné a stabilní. Hodinářsky přesné řízení dokonalý pocit vlády nad autem a asfaltovým kobercem jen umocňuje.

BMW řady 1 už už klepe na dveře, všichni "jedničku" viděli na obrázcích a první šťastlivci si ji osahali při testovacích jízdách, na které mnichovská automobilka láká řidiče po Evropě.

"Jednička" vyráží prozkoumávat neznámý terén dobře připravena. Nahradit má i nepříliš pohledný a úspěšný "trojkový" Compact.

,